1920-talskavalkad! (Austin färdigställd s.6.)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 1920-talskavalkad! (Austin-karossen klar, s.4.)

Inlägg av Joakim Hultman »

När jag, för ungefär en och en halv vecka sedan, kände mig redo att börja måla modellen passade jag först på att torrpassa allting en sista gång för att se att det såg rätt ut. Det gjorde det förstås inte.
Bakaxeln satt för långt bak på chassit, visade det sig. Något som inte syntes förrän jag torrpassade med bandaggregaten som då sträckte ut sig väldigt långt bakom fordonet.

Jag gjorde en Björn B och tog fram sågen. Råkade riva loss ett par detaljer på vägen.

Men nu har jag fått bakaxel och detaljer på plats igen. Nu jäklar känner jag mig redo att börja måla!

Bild
Bandaggregaten, detaljerade litegrann. Kugghjulen tog jag från damuren som syns på bilden i föregående uppdatering.

Bild
Och såhär ser hon ut nu, med vissa delar löst torrpassade bara. Jösses, vilket åbäke till fordon!

Grejerna med rullar på som sticker ut från bandaggregat och hjulaxel vet jag inte riktigt vad det var för något. En försiktig gissning som jag gör är att de var till för att hindra fordonet från att köra fast mot dikeskanter och liknande. Franska armélastbilen Laffly från andra världskriget hade något, som var till för just det, som vagt påminner om tingestarna på min Austin.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1920-talskavalkad! (Austin klar för målning, s.5.)

Inlägg av Stellan »

Åbäke var ordet. Ser ut som en steampunkfantasts tolkning av en gräsklippande robot. Stenhårda detaljer.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3656
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1920-talskavalkad! (Austin klar för målning, s.5.)

Inlägg av magnusf »

Man blir genast nyfiken på hur bra ett sådant här fordon funkade :-) ? Någon som vet?

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1920-talskavalkad! (Austin klar för målning, s.5.)

Inlägg av Stellan »

Här ser man tydligt damklockans urverksdel https://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%A9gr ... ,_1920.jpg Märkligt att kamrat Lenin hade en RR Silver Ghost med bältdrift, borde inte höskrinda varit mer lämpligt...
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 1920-talskavalkad! (Austin klar för målning, s.5.)

Inlägg av Joakim Hultman »

Stellan skrev:Ser ut som en steampunkfantasts tolkning av en gräsklippande robot.
Träffande beskrivning!
magnusf skrev:Man blir genast nyfiken på hur bra ett sådant här fordon funkade :-) ? Någon som vet?
Jag har läst ett par enstaka rader om deras insatser i strid, och det verkar som om de över lag varit helt okej. Ofta användes de dock som substitut för stridsvagnar, vilket de inte var lämpade för då deras tunna pansarplåt inte hade en chans mot ens lätt artilleri.
Somliga exemplar lär ha tjänstgjort som övningsfordon hos Röda Armén en liten bit in på 30-talet.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: 1920-talskavalkad! (Austin klar för målning, s.5.)

Inlägg av easy_company »

Så underbart fint jobb med detaljer osv, GILLAS.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 1920-talskavalkad! (Austin klar för målning, s.5.)

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack Henrik!
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: 1920-talskavalkad! (Austin klar för målning, s.5.)

Inlägg av Plasticbattle »

You sure can pick odd and unusual vehicles. Looks cool though. Nice build so far.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 1920-talskavalkad! (Austin klar för målning, s.5.)

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack Frank! It's my speciality. ;)
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 1920-talskavalkad! (Austin klar för målning, s.5.)

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag gillar ditt genusperspektiv.
En sån här underbar och komplicerad skapelse är naturligtvis feminin och tilltalas "hon"
Uffe
Skriv svar