1920-talet för lätt tankarna till snygga bilar, extravaganta fester, obskyra flygtävlingar som bara Kai hört talas om, lustiga stumfilmer och smörsvanar.

Good sport!
Men för mig som främst bygger militära förebilder så gäller det alltså att hitta kriget och eländet i det "Glada 20-talet", och mitt mål är att ha minst en modell med förebild från 20-talet på byggbordet ända fram till 2016 års 08 Open går av stapeln. Återstår att se hur många jag lyckas knåpa ihop tills dess!
Först ut börjar jag med en Mk. A "Whippet", som jag tänker bygga som en av de vagnar som var i tjänst hos de vita ryska styrkorna under ryska inbördeskriget. För närvarande tänker jag mig vagnsindividen "Sphinx", som hon såg ut 1920.

Byggsats i skala 1/72 från Emhar, samt ett litet detaljeringsset i resin från Matador Models.

Bygget kräver ett lämpligt soundtrack. TATU kändes givet. De är ju ryssar i alla fall.

Och bygget efter lite slipande och limmande. Jag har byggt Emhars Whippet tidigare, och precis som deras A7V är det en riktigt trevlig byggsats.