M1070 + M1000 + T-55 Enigma

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
John Lindbom
Inlägg: 242
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

M1070 + M1000 + T-55 Enigma

Inlägg av John Lindbom »

M1070 + M1000 + T-55 Enigma

Ger en liten recension över det som jag använde och min uppfattning om dessa som kanske kan vara till hjälp för de som ger sig i kast med något liknande projekt.
Roligt när man kommer till steg 5,6, 7 och upptäcker att E4 och de andra axlarna är för korta, såvida inte jag klantat till det någonstans. Går dock att fixa med koppartråd eller uppvärmd och utdragen plast. Var uppmärksam på J16 så att dessa hamnar i rätt position, syns dåligt i beskrivningen. Är viktigt om man vill lägga till bromskablar. Konstigt nog så ingår slangar till trailern men inte till bromssystemet. Den största missen är avsaknade av tuben (gas?) bakom lilla drivmedelstanken som Hobby Boss supit bort. Samt att tuben bakom den stora tanken skall flyttas bakåt till slutet av tanken.
Bild

Det finns bra referenser på nätet http://www.primeportal.net/transports/m1070_home.htm
en sida som refererar vidare till de flesta bra sidorna. Därutöver finns http://www.silverstatespecialties.com/R ... _01g.shtml
och http://www.realmodel.cz/index.php?optio ... &Itemid=50
Manualerna till originalen finns på nätet, lyckades dock inte ladda ned dessa så det är möjligt att jag missat några kablar eller nitar.

Motorn ingår inte men Real Model har en fin resin byggsats. Tycket dock att det inte var värt att lägga pengar och tid på något som knappt syns. Tog bort K4 som HB satt dit för att dölja att ingenting finns och satte dit en motor från en M113 för att fylla ut.

Glas till lamporna är i klarplast utom de två lamporna på baksidan av förarhytten. Är dock lätta att fixa till med en håltång och ett ark OH-plast.
En röd respektive blå plasttråd till koppling mellan fordon och släp medföljer vilket verkar bra. Försök att forma dessa enligt beskrivningen resulterar snart i svavelosande eder. Bytte ut dem mot koppartråd.

Jag använde fotoets från Voyager till ut- och insidan av M1070 och till M1000 från ET model.
Voyagers är mer detaljerat och lättare att arbeta med än HB:s fotoets samt ersätter en del av plasten med mer skalenliga dimensioner. Bild] HB:s främre del av taket till förarhytten
Bild
bytt mot Voyagers.
Men Voyager tycker att HB:s lampor J6 skall ersättas med resindelar. I mitt tycke helt onödigt eftersom HB:s är mer lika originalet samt har klarplast delar som kan målas med tuschpenna för mer realistiskt resultat. Vore bättre om de skickat med resindelar till grunkeligrejen som sitter bakom stegen med kablar Bildeller pillerimojen vid lådan C17 vilka HB uteslutit och som scratchbyggdes. Vidare skall de små sidolamporna som HB har tillverkat i klarplast GP2 ersättas med fotoets och klarplast som inte medföljer utan som skall skäras ut ur HB: gjutramar. Anser att detta är helt onödigt arbete som dessutom ger sämre resultat. Vore bättre om de skickat med detaljerna till nedre delen av stegen (B3) som de missat men som finns med på ET model fotoetch Bild går dock att fixa till själv. Voyager skickar med vajer i koppartråd som ersätter HB:s fransiga tråd till kabeltrummorna samt en metallvajer till lilla trumman. Tyvärr är den till stora trummorna för kort och vajern till den lilla väldigt styv och svår att rulla på. Ersatte dem med fransfri tråd. Voyagers byggbeskrivning är på 7 sidor, men det skulle behövas 1-2 sidor till eftersom en del av delarna inte finns med i beskrivningen utan man får titta i HB:s beskrivning för att se vilka delar som skall ersättas. T.ex ersätts alla bärande balkar av fotoets som ger en ihålig balk, men bara en del av dessa finns med i beskrivningen. Ersatte bara de synliga med fotoets. Dessutom förekommer felnumreringar samt saknade nummer på delarna i beskrivningen. Voyager skickar med två trappsteg C12 + C5 och anger att ett skall sättas på varje sida av trucken vilket är fel. Den som står i HB:s beskrivning räcker.
Till förarhytten medföljer detaljer som inte ingår i byggsatsen så som säkerhetsbälten, dator, radio och mobil i resin samt fotoetsad instrumentbräda och en film för instrumenten. Valde dock att använda HB:s dekal med färg och passa in den till Voyagers instrumentbräda.

Bild
Bild

Försökte så gott det gick att jämföra Voyager och ET model fotoetch med bilderna på respektives hemsida. Vad beträffar inredningen till förarhytten verkar det inte vara någon skillnad. Men däremot skiljer det på en del yttre detaljer. Tyckte dock att Voyagers övervägde något. Är man rik så kan man köpa bägge och plocka ut det bästa.
Även ET Model har en del felnumreringar i sin beskrivning till trailern. Fotoetsen ger bättre och mer skalenlig detaljering än HB:s delar. Främst uppe på trailern samt på stödbenen. BildFotoetsade lådor ersätter M14 respektive M15 och om man vill lämna dörren öppen till M15 så följer grunddetaljering med till inredning, bl.a en film för instrumentvisarna inne i lådan. Tyvärr dock inga dekaler som sitter på insidan av dörren.
Eduard har också fotoets till M1070, men eventuellt har de upphört med detta. Kunde inte hitta något på deras hemsida för att jämföra.

Till Tamiyas T-55 Enigma använde jag Voyagers fotoets. Även här har de rumlat runt med numrering av delar i beskrivningen så det blir till att leta på ramarna. Någon pottsork på Voyager har tydligen skolkat från mattelektionen. Till fästena för de bägge pansarblocken på stänksärmarna finns bara 10 st (C15) men det behövs 18 st. Är lätta att skära till i plasticard. Dessutom är de inte heller nödvändiga eftersom det finns det finns Enigmor som saknar dessa. Av alla foton så verkar det skilja mellan detaljer från vagn till vagn. Det medföljer fotoetsade ammunitionslådor samt en svarvad antennbas i metall. Aber saluför också ett set till Enigman. En jämförelse på deras sida visar att de bl.a har bättre detaljering av de externa bränsletankarna samt fästena till sidopansaret. Voyager tycker att Tamiyas duger. Men de är lätta att scratchbygga. Aber skickar med koppartråd till bränsleslangar samt handtag medan Voyager kör med platta fotoetsade handtag. Bytte dessa mot egentillverkade handtag. Dock följer inga fotoetsade ammolådor eller antennbas med i Abers.

Bytte ut larvfötterna mot Master clubs OMSh med bultar (finns klickbara också), ett billigare alternativ är Frulleband. Skarpa resindetaljer men hålen där bultarna skall sättas in är för små och måste vidgas. Ser bra ut när de är på plats men svårt att få hålen exakta. Antingen hoppade den lilla bulten iväg eller så gick den in en bit för att brytas av eller så åkte den ut om hålet blev för stort. Mycket lustigt. Frullade istället banden med en bit ståltråd från vardera sidan och superlim, går snabbare och håller bättre.

Tyvärr medföljer inga förankringar för fordon. Köpte från Accurate Armour. Kan inte påstå att detaljerna var särskilt skarpa men resinen är rätt flexibel till skillnad från HB:s plast som lätt går av när den skall töjas. Spände kedjorna så hårt det gick utan att något bröts sönder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
[uBild
Bild
Bild
Bild
http://i.imgur.com/HNCYSjh.jpg
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Försökte bifoga en lista över invektiv som användes vid konstruktionen av detta projekt men datorns kapaciteten räckte inte till. :evil:

Då är det bara att hoppas på bra väder i helgen så man kan åka ut på skjutbanan och skjuta prick med luftgevär på schabraket så det blir plats för nya projekt. Tycker luftgevär är en lämplig att pricka modeller med. Har försökt med grövre kalibrar men det förtar nöjet så snabbt. Skall börja med att försöka pricka avgasröret. Blir nog festligt. :D

Med vänlig hälsning: John
Senast redigerad av John Lindbom den 11 aug 2017, 12:11, redigerad totalt 6 gång.
Plasticbattle
Inlägg: 741
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: M1070 + M1000 + T-55 Enigma

Inlägg av Plasticbattle »

Very impressive model. Love all the little added details.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3908
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: M1070 + M1000 + T-55 Enigma

Inlägg av magnusf »

Vilket bygge! Hur länge har du hållit på? Jag skulle aldrig våga börja på något sådant för jag vet innerst inne att jag aldrig skulle orka ro bygget i hamn. Den kan inte ha varit helt enkel att måla heller med allt "spret" ☺!

Hälsningar

Magnus
Nicklas Karlén
Inlägg: 913
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: M1070 + M1000 + T-55 Enigma

Inlägg av Nicklas Karlén »

Grattis till att genomfört ett så stort projekt. Jag byggd för några år sedan Trumpeters FAUN SLT och jag vet hur lång tid det tar.

Du har fått till detaljerna väldigt bra. Ledningar mellan olika tankar och små hänglås på lådor osv, mycket snyggt. Målningen ser bra ut och det är ju en imponerande lastbil det där.
Det jag skulle vilja se är en lite större variation i vädringen. Nu är det mycket damm och skit vilket är OK men det skulle inte vara fel med att kolla över alla punkter där personalen tar med händer och liknade, handtag på dörrar, reglage till vinscharna osv. Där är det ofta variationer. Lite söl och slabb och rinningar runt bränsletankar, hydralik och liknade skulle förhöja intrycket. Det är ofta VÄLDIGT kladdigt med smörjfett på och runt kopplingsplattan till trailern eller vad det kallas, lika så på de ställen där vinschvajrarna löper på rullar och hjul på släpet. Har du fått till alla andra detaljer så bra så ska inte dessa små tillägg vara några problem 8-)


Att skjuta sönder den med luftgevär kan väl vara lite onödigt tycker jag :evil: . Du har ju lagt ner väldigt många timmar på den Gör en snygg platta av lite plyfa och dekorlister, betsa mörk och lacka samt ev fixa en glaskupa som dammskydd och den pryder sin plats i en bokhylla. Men valet är ju ditt.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
SvenYoung
Inlägg: 2921
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M1070 + M1000 + T-55 Enigma

Inlägg av SvenYoung »

Hej John,

Otroligt imponerande arbete. Jag har själv en sådan lastbil på byggbordet (eller kanske ärligare att säga "på WIP hyllan" :-) ) och jag vet hur mycket jobb det är med den, speciellt när man skall pilla dit all extra ets in- och utvändigt.

Jag kan hålla med Nicklas att vädringen/dammningen är lite homogen, men det som är gjort är väl genomfört.

Hoppas du skojar om det där med att skjuta sönder den!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
John Lindbom
Inlägg: 242
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: M1070 + M1000 + T-55 Enigma

Inlägg av John Lindbom »

Plasticbattle skrev:Very impressive model. Love all the little added details.
Hello,
Thank you. I think there are about 1800 part in the HB kit. Adding the photoetch and the parts that I made there might be some hundred more and then there is the T-55 enigma so there are at least 3000 parts in all.

Sincerely: John
John Lindbom
Inlägg: 242
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: M1070 + M1000 + T-55 Enigma

Inlägg av John Lindbom »

magnusf skrev:Vilket bygge! Hur länge har du hållit på? Jag skulle aldrig våga börja på något sådant för jag vet innerst inne att jag aldrig skulle orka ro bygget i hamn. Den kan inte ha varit helt enkel att måla heller med allt "spret" ☺!

Hälsningar

Magnus
Hej!
Tackar. Började med den ett par veckor före jul och gjorde det sista förra helgen. En ”normal” modell som Enigman brukar ta cirka 2 månader. Nu kan man nog räkna M1070 samt M1000 som två modeller men det är mer delar och invecklade än en vanlig stridsvagn så de kan nog räknas som 3. Det har ju varit mycket helger så då har det blivit mer bygga. Vissa kvällar hinner jag ingenting eller kanske bara ½ timme så den effektiva tiden kan vara svår att beräkna. Målandet skedde i flera omgångar. Svårt att hantera den långa trailern under lampan med förstoringsglas.
Med vänlig hälsning: John
John Lindbom
Inlägg: 242
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: M1070 + M1000 + T-55 Enigma

Inlägg av John Lindbom »

Nicklas Karlén skrev:Grattis till att genomfört ett så stort projekt. Jag byggd för några år sedan Trumpeters FAUN SLT och jag vet hur lång tid det tar.

Du har fått till detaljerna väldigt bra. Ledningar mellan olika tankar och små hänglås på lådor osv, mycket snyggt. Målningen ser bra ut och det är ju en imponerande lastbil det där.
Det jag skulle vilja se är en lite större variation i vädringen. Nu är det mycket damm och skit vilket är OK men det skulle inte vara fel med att kolla över alla punkter där personalen tar med händer och liknade, handtag på dörrar, reglage till vinscharna osv. Där är det ofta variationer. Lite söl och slabb och rinningar runt bränsletankar, hydralik och liknade skulle förhöja intrycket. Det är ofta VÄLDIGT kladdigt med smörjfett på och runt kopplingsplattan till trailern eller vad det kallas, lika så på de ställen där vinschvajrarna löper på rullar och hjul på släpet. Har du fått till alla andra detaljer så bra så ska inte dessa små tillägg vara några problem 8-)


Att skjuta sönder den med luftgevär kan väl vara lite onödigt tycker jag :evil: . Du har ju lagt ner väldigt många timmar på den Gör en snygg platta av lite plyfa och dekorlister, betsa mörk och lacka samt ev fixa en glaskupa som dammskydd och den pryder sin plats i en bokhylla. Men valet är ju ditt.

Nicklas
Hej!
Tack för responsen. Trodde jag skulle bli klar till första april men så blev det inte. Några av mina tidiga alster blev offer för luftgevär och smällare men numera äger jag inget sådant och kinapuffar är väl förbjudna tror jag. Försökte så gott det gick att kolla på de olika bilder som finns på nätet över fordon i Irak. På de flesta så går det att se kammot på trucken men på trailern är det i vissa fall nästan omöjligt att veta om den är dammig eller målad i sandfärg. Håller på att försöka få tag i en glasmästare som kan göra ett upp och nedvänt ”akvarium” till den, men ingen svarar på mina mejl. Kanske är ett för litet arbete.
Med vänlig hälsning: John
John Lindbom
Inlägg: 242
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: M1070 + M1000 + T-55 Enigma

Inlägg av John Lindbom »

SvenYoung skrev:Hej John,

Otroligt imponerande arbete. Jag har själv en sådan lastbil på byggbordet (eller kanske ärligare att säga "på WIP hyllan" :-) ) och jag vet hur mycket jobb det är med den, speciellt när man skall pilla dit all extra ets in- och utvändigt.

Jag kan hålla med Nicklas att vädringen/dammningen är lite homogen, men det som är gjort är väl genomfört.

Hoppas du skojar om det där med att skjuta sönder den!
Hej och tack. Hoppas inte någon fick hjärtattack med tillägget om luftgeväret.
I grundvädringen lade jag till rostfläckar och oljeklet, men det mesta försvann under AK interactives sand deposits (undrar om det gått lika bra med utspädd oljefärg?). Får ta och studera fotona på nätet lite närmare och se vad jag kan lägga till.
Med vänlig hälsning: John
Henrik R
Inlägg: 2978
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: M1070 + M1000 + T-55 Enigma

Inlägg av Henrik R »

Sjuukt snyggt fordon. Vilket hästjobb! Imponerad av bygget som tusan. Hatten av!
Skriv svar