Citroën 2CV och andra märkliga gröna tingestar på fyra hjul - Cittran klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Citroën 2CV och andra märkliga gröna tingestar på fyra hjul - Cittran klar!

Inlägg av Björn Fransson »

På Open hamnade jag i diskussion med Björn Kågner, Sven Young och Frank Glackin. Pansar för hela slanten med andra ord. I ett tillfälligt anfall av sinnesförvirring hasplade jag plötsligt ur mig att det skulle vara roligt att prova på något markmålsaktigt någon gång, men att det där med att pilla ihop larvband inte riktigt kändes som min grej. Jag hann väl inte mer än avsluta meningen innan Björn plötsligt slet fram en låda med en märklig tingest på omslaget. "Vi gör så här: Bygg den här och ställ ut den på nästa Open. Om du inte gör det, får du betala den." Okej. Deal. Och plötsligt satt jag där med något jag aldrig sett förut, än mindre tänkt bygga.

Bild

Det här med fyra hjul är ju lite läskigt för en flygbyggare. Bäst att träna lite på något som är lite mer hemtant. Och vad kan då vara bättre än att äntligen ta tag i den där Lillcittran som väntat på att bli byggd alltför länge.

Bild

Lite udda delar mot vad jag är van vid. Säkrast att nöja sig med att bygga rakt ur lådan.

Bild

Bilbyggare verkar bruka låta motorhuven ligga löst så att man kan titta på allt som döljer sig där inne. Dessvärre (eller lyckligtvis...) verkar huven på den här inte riktigt vilja ligga kvar om man inte limmar fast den. Så det mesta av det här blir dolt, men kul ändå med något annorlunda.

Bild

Sedan var det dags att ge sig på innanmätet.

Bild

Karossen var något som skrämde. Hur i all världen får man en snygg billack? Att måla väderbitna och slitna stridsflygplan är en barnlek jämfört med detta. Där ska ju allt se slitet ut. På bilar är det ju omvänt. Ja, man kan förstås göra en sliten bil, men det kändes definitivt som överkurs den här gången. Räddningen blev en Tamiyakanna med "Park Green" och ett par lager och slipsessioner senare var jag oväntat nöjd. Taket återstår att måla, då det är en klassisk fransk tältmodell, så det blir svart.

Bild

Fler utmaningar följer. Men kul är det! Och snart kanske jag vågar mig på den där läskigt militära amfibiemanicken. Stay tuned...
Senast redigerad av Björn Fransson den 25 jun 2015, 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
BjörnK

Re: Citroën 2CV och andra märkliga gröna tingestar på fyra h

Inlägg av BjörnK »

Härligt att se Björn!
Har också trampat in på blankmålade saker, många dopp i ajax blev det kan jag säga!
Och du anar inte hur rädd jag blev att du skulle plocka upp en flixflaxare med vingar och ge mig samma utmaning tillbaka! Jag slank undan med nöd och näppe!
Blir kul att följa fortsättningen!
//B
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Härligt med en 2CV!
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Kul att se att du är igång med lite markmål, Björn!

Du har inte valt det lättaste objektet att "öva" på, som du säger så är blankmålning otroligt svårt, men du har klarat detta med bravur. Snygg inredningsmålning också!

Det är det som är så bra med pansar. Man kan göra det så slitet och eländigt man vill, och om det nu blir oönskade skavanker här och där i lacken är det bara att täcka över med en presenning, packning, dunk eller dyligt. Skitenkelt :-)

Du kommer att klara amfibiebilen gallant, ser fram emot att se mer.

Pansarbyggare se upp, nu kommer Björn!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Björn Fransson
Kontakt:

Björn: Ja, jag borde väl återgäldat utmaningen... Blev nog lite ställd där. Men det är ju inte för sent än. :) Men jag gillar sånt här, så det ska bli riktigt kul att testa något nytt. Jag är grymt imponerad av alla er pansarbyggare, och då menar jag inte bara tålamodet med larvbanden utan framför allt målandet och vädrandet.

Sven: Jo, det är samma princip som jag kör med mina välvädrade flygetyg. Att måla slitet är egentligen inte så svårt, de flesta skavanker kan ju passera som realistiska. Att bygga sånt som ska se nytt och blankt ut är desto värre. Är livrädd för att repa lacken på den här. Svårt att reparera det i så fall.

Har fixat lite mer nu, taket är målat, en del på insidan plus listerna vid rutorna. Rutorna är för övrigt ett kapitel för sig, de ska monteras på insidan och verkar inte sluta särskilt tätt mot listerna. Dessutom är de inte särskilt genomskinliga. Nåja, jag får försöka ta mig an Tamiyas 2CV någon gång. Den ser betydligt bättre ut.

Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Citroën 2CV och andra märkliga gröna tingestar på fyra hjul

På upploppet nu... Lite extra lister vid de främre rutorna och sedan dags att dunka igen motorhuven helt. Mest eftersom passformen inte är helt hundra, men även för att jag är lite lat och inte orkar detaljera det extra som skulle behövas.

Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Citroën 2CV och andra märkliga gröna tingestar på fyra hjul - Cittran klar!

Färdig! Vive la France!

Bild

Inte så många tillägg som vanligt. Lite lister vid framrutorna och några kablar vid lyktorna var egentligen allt.

Bild

Bild

Bild

Emblemen på bakluckan var av bedrövlig kvalitet på dekalarket. Så de fick ersättas av utskivna kopior från originalet, Faktiskt utskrivna på glansigt papper och ditlimmade, det här är ju (för mig) för ovanlighetens skull inte dekaler utan skyltar och papperets tjocklek blev perfekt skalenlig.

Bild

En detalj till som fixades till var de främre stänkskydden. Heller hade gjort dem som en förlängning av framskärmen, men en liten nivåskillnad behövde karvas ut för att få det att likna originalet.

Bild

Bild

Klassisk nos:

Bild

Parkerad på familjens betydligt modernare lillcittra. Bara en bokstav skiljer vår C2 från denna underbara skapelse, men i praktiken väldigt mycket mer (även om man kan se varifrån designern hittat inspirationen). Men nu har jag i alla fall äntligen fått min 2CV. Förhoppningsvis ska jag lyckas få fatt i en större någon gång!

Bild

Sammanfattningsvis måste jag säga att det var grymt kul detta! Efter alla flygetyg var det skönt med något där man tilläts vara novis! Det blir garanterat fler bilar i framtiden - både fler fransoser och sådana där amfibiefordar (ska snart börja med den). Men innan dess är det hög tid att återvända till sådant med vingar och rotorer. För även om detta som sagt var riktigt kul, börjar jag redan känna viss abstinens.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Härlig liten Cittra Björn. Jag har aldrig fått chansen att få sitt i en sådan, men jag måste nog påstå att det säkerligen är som att sitta i en J-35:a. Grymt trångt :-)

Snyggt som tusan för att vara en flygbyggare. Ska bli intressant att se flera bilar från dig Björn.
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Kanonfint bygge, lite blankare än jag föredrar men lik förbaskat ett coolt bygge av en förbaskat coolt förebild!

Nu väntar jag bara på att nästa flixflax ska bli klart så vi får se en härligt matt amfibiekärra!

//BjörnK
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Den blev ju riktigt fin! Personligen hade jag väl kunnat tänka mig lite damm på hjulen åtminstone, men du kanske ämnade göra ett utställningsex.
Skriv svar