Typhoon Mk.1b

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Typhoon Mk.1b

Inlägg av Daniel_A »

Hejsan hoppsan!

Efter en period av post-08-byggtorka är det väl dags att börja strö byggtrådar över folket igen. Airfix nya jätte tyfon inspirerar, men jag valde att jobba i hemmaskalan 1/48 och för detta införskaffades en Hasegawalåda på Open. Som vanligt tänker jag försöka bygga mer OOB, och lyckas faktiskt över förväntan i cockpit. Enda fixet är ett par bälten av maskeringstejp som jag tillverkade i en finurlig jigg som jag glömde fota. Det kan tilläggas att jag hade rätt bälten i målad ets men lät bli att använda dom.
Sen har det blivit en massa slipande eftersom Hasegawa gjort kroppen runt cockpit i lösa delar som skarvas där det inte ens finns en panellinje. En massa spackel och slip alltså med efterföljande återristning av diverse panellinjer. Trist, men nu är det gjort.

Bild

Bild

/Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av magnusf »

Såg den för några minuter sedan på din blogg :) ! Jag har hört många svära över skarvarna på kroppen.

Bälten i tejp blir snyggt och är nästan lättare att få till än motsträvig fotoets!

Hälsningar

Magnus
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt jobbat. Jag blir alltid imponerad av snygga omristningar. Flyggbyggares specialitet.
Uffe
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Mahatma G »

Blir den tre- eller fyrbladig? Har själv en trebladig H-gawa som väntar på inspiration. :(
Även den lilla Airfixen i 1:72 är väl värd att bygga.
/G
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Daniel_A »

Mahatma G skrev:Blir den tre- eller fyrbladig? Har själv en trebladig H-gawa som väntar på inspiration. :(
Även den lilla Airfixen i 1:72 är väl värd att bygga.
Det får bli som i lådan - en trebladig alltså. Inga utflykter vad gäller individ i detta fall. Det blir förstaalternativet som boxarten.

Och tack Ulf, men så bra blev inte panellinjerna. Ristade inte mot stållinjal trots att jag brukar lyckas bäst så. Men det får duga denna gång. Nitarna kommer att distrahera lite när de kommer på plats.

/Daniel
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av easy_company »

Snyggt jobb på cockpit Daniel, ska bli skoj att se mer av detta.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Johan Elvin »

Snyggt pit du fått till.
Gillar vädringen
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Henrik R »

Ja det var mycket snyggt, håller med!
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Daniel_A »

Tack ska ni ha grabbar. Det har gått ohyggligt trögt på sistone. Detta pga en massa måsten men även roliga saker som hängde ihop med vår bygghelg på FVM. Då lyckades jag nita flygkroppen och till helgen ska jag igång igen.

/Daniel
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Mal_Belford »

Jepp..Daniel..nu är du igång igen...snyggt...snyggt snyggt...dreggel.
Skriv svar