Typhoon Mk.1b

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Daniel_A »

Tack Mal.

En spark i baken på mig själv och jag tar tag i rapporteringen igen. Har prioriterat bygget de få stunder jag har kommit till skott.

Mycket tid har gått till panelristning. Lite överkurs kanske, men jag gillar verkligen den processen så det kan jag stå ut med.
Bild

Som tur är går det att sitta ute med sånt jobb bara ljuset är hyggligt bra.
Bild

Lite till som behövde målas innan huven kan sättas på plats.
Bild

Montering av vinge är alltid ett orosmoment. Hur mycket slip och spackel det blir avgörs till stor del här.
Bild

Det gick hyggligt bra och här har huven målats med cockpitfärg för att se rätt ut på insidan.
Bild

Detta är inte ett dussin E.T. utan avgasrören som ska borras upp.
Bild

Och så en nulägesbild. Primat och klart för preshading.
Bild

Insidan av hjulhuden plus lite annat har fått en fin Alcladfinish. Ska måla med luckorna på plats denna gång. Undersidan ska ha en randig märkning och då är det smartast att göra så.
Bild

/Daniel
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Mal_Belford »

Sweet.....yep, gillar det jag ser.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Daniel_A »

Efter en tripp till medelhavet har jag grottat in mig i bygghörnan nu när det är ruskväder. Det har hänt en hel del så här kommer ett helt batteri med bilder. Ibland kommer man igång så att man inte vill tappa fart genom att fixa med inlägg. Har tagit bilder under tiden i alla fall.

Lite slitet ska det vara som vanligt. Jag har lagt lite Alclad aluminium på valda ytor och på det en dusch med hårspray.
Bild

Sen kommer monsterjobbet med preshading. Så här noga har jag aldrig varit. Två timmar tog det *pust*.
Bild

Undertill har HH-N en svartvit märkning. Det är inte de "invasionsränder" man brukar se på flygplan från op. Overlord.
Bild

Normalt målar jag hela ovansidan i den ljusare tonen av kamouflaget men här har jag bara målat det nödvändigaste för att spara preshadingen till det gröna.
Bild

Så var det klart. Jag fick komplettera lite med grått eftersom Maskolen jag använde mjukade upp hårsprayen på ett par ställen. Nästa gång får jag tejpa ytorna mellan häftmassekorvarna om jag har hårspray under.
Bild

Efter en del funderande på om jag skulle använda dekalerna eller göra masker och måla. H, N och cirklar är ju ganska enkelt att skära till. Det blir lite mer jobb med målning, men så blir ju resultatet mycket bättre och bara allt arbete med att få ner dekalen runt de två utstickande delarna mitt i HH på denna bild hade varit nästan hopplöst.
Bild

Så här blev det.
Bild



Och så till rundlarna. Först vitt som bas.
Bild

Sedan rött som täcks över för att sedan få mer vitt och sedan blått. Rundlarna på flygkroppen är ännu meckigare men det går om man tänker till i vilken ordning man maskerar.
Bild

Så här fin blev den efter ett marathonpass i går natt. Nu blir det att gå på med lite vatten och försiktigt få fram lite färgsläpp. Mycket svårt att göra det måttligt tycker jag.
Bild

/Daniel
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Niklas »

Fantastiskt fint Daniel! Snyggt jobbat med den målade märkningen.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
VolshebNik
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 aug 2012, 12:50
Namn: Nikolaj
Ort: Riga, Latvia

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av VolshebNik »

Looks great so far!
Looking forward to see it finished ;)
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Daniel_A »

Tack and thank you, Niklas and Nikolaj.

Right now I'm at the final assembly and are deliberately pacing down to enjoy the last moments more.

Efter lite repor och slitage ska här målas gångytor.
Bild

Dekaler blev inte många kvar så det tog inte lång stund.
Bild

Hjulbrunnarna ser lite tråkiga ut. Under bygget har jag funderat på att smycka ut dom lite. Nu bestämde jag mig.
Bild

Några hål och lite trådar av olika slag så blev det så här. Kanske inte exakt korrekt. Dåligt med referensbilder finns och det ser dessutom olika ut. Dessutom verkar inte Hasegawas tolkning vara rätt heller, så det får bli lite fritt tolkat med inspiration från referenser.
Bild

Här ska huvmasken strax av. Svårt att få med vädringen vid motorn på bild, men det blev ganska bra.
Bild

Här är allt löst plock som ska monteras. Propellern fick bada i t-sprit en gång innan jag blev nöjd.
Bild

Så är masken av och... ve och fasa! Det ligger lite vita borrspån därinne. De har nog letat sig dit från borrningen i hjulbrunnarna. Som tur är har jag hålet för antennen öppet och det gick förvånansvärt lätt att pilla bort dom med en tunn koppartråd.
Bild


/Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av magnusf »

Fantastiskt snyggt som vanligt Daniel! Målade märkningar lyfter verkligen en modell. Har du något bra trick för att skära rundlarna? Jag tycker det är det svåraste, det som är raka snitt är ganska enkelt med skalpell och stållinjal...

Maskol: se upp för det. Jag har råkat ut för både att det löser färg och missfärgar, och det gör det fort!

Snygg räddning med huvskräpet.

Hälsningar

Magnus
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Daniel_A »

Ja visst får man lite hatkärlek till Maskol :-) Det är ett märkligt medel. Luktar precis som sånt gammalt gummiklister man kunde använda till frimärken som tappat fästförmågan förr i tiden.

Så här har jag gjort rundlarna. Jag har moddat en cirkelskärare för att kunna skära så små cirklar som möjligt. Jag borrade ett nytt hål närmre kniven och i det sitter en halv synål. Den är lite längre än den ordinarie av två anledningar. dels för att jag inte velat ta bort den gamla, dels för att jag ska kunna sticka ner den en bit i skärmattan för bättre stabilitet. Cirklarna har jag skurit i en vinyl för skärplotter. Det är lite stadigare än maskeringstejp och hjälper till att hålla formen när man applicerar på modellen. Vet inte fabrikat på vinylen i nuläget.
Bild

Passar även på att leverera en färsk bild. Hjulen har monterats och ska få torka ordentligt.
Bild

/Daniel
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av MartinN »

Snyggt!
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Håkan F »

Blir ju bra det där. :-)
Skriv svar