Mirage IIIE, Kinetic 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Mirage IIIE, Kinetic 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Nämnde ju för några av er på Open att jag planerade att bygga en Mirage IIIB genom att kombinera Eduards och Hellers lådor. Men efter en hel del trixigt byggande under vintern, kände jag att det nog snarare var dags för något enkelt. Men Miragesuget var stort, dessutom fanns ett lockande gruppbygge på Britmodeller, så istället plockade jag fram Kinetics sprillans nya Mirage IIIE. En underbar förebild, lite som en IIIC som gått på gym. Ett vackert flygplan i förädlad form.

Bild

Min förhoppning var att detta skulle vara den ultimata Mirage III-modellen. En titt i lådan verkade ge mig rätt. Snygga detaljer, briljant dekalark och många alternativ. Ett enkelt bygge, med andra ord. Men ack, vad jag bedrog mig. Det här är ingen Eduard. Snarare en Kittyhawk. Passformen är nämligen inte alls så bra som man hade hoppats. Här krävs kanske inte så mycket spackel, däremot en massa finslipning, torrpassning och - framför allt - våld. Att Kinetic gör massor av versioner av Mirager, Kfirer, Daggrar och allt vad de heter med utgångspunkt från denna gör också att det är väldigt märklig nedbrytning av delarna, t ex finns en svårdold skarv i luftintagens framkant, då nederdelen sitter fast på den stora del som annars utgör vingarnas undersida. Denna är dessutom lätt böjd åt fel håll, vilket ytterligare krånglar till det. För att bara ta ett av många exempel. Dessutom krävs massor av referenser - vilket inte alltid är så lätt på en sextiotalsmirage - eftersom Kinetic på många delar bara anger "optional" - utan närmare angivelser.

Cockpiten är okej, inte mer. Den med höga ambitioner rekommenderas resin. Ungefär snäppet under Hasegawas Draken. Stolen är okej också, däremot är det fina detaljer bakom stolen, vilket är viktigt på just Mirage där denna del är väldigt framträdande.

Bild

Stol minus bälten:

Bild

En bit in i bygget:

Bild

Hjulbrunnarna är inte lika bra som på Eduards IIIC, men fortfarande riktigt bra:

Bild

Här framgår några av modellens svaga punkter. En idiotdel är fenans framkant, som varierade från versioner och som därför är en separat del. Som inte passar alls.

Bild

Och här är vi nu:

Snart dags för målning. Förhoppningen är att det ska bli en aluminiumkärra, typ de som Tanguy och Laverdure flög. Ni som kan er seriehistoria vet vilka jag menar.

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 10 jun 2015, 09:49, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mirage IIIE, Kinetic 1/48

Inlägg av Stellan »

Tjusigt! Satt i en Mirage III på Classic Jet Fighter-museet i Australien i vintras, duktigt god sikt från förarplats. http://www.classicjets.com/collection/c_Mirage.html
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Mirage IIIE, Kinetic 1/48

Inlägg av Henrik R »

Jag håller med när det gäller Kinetic. Den ser onekligen fin ut i lådan, med smäckra detaljer och ytfinish, problemet är passformen.
Min Kinetic A6 intruder jag gjorde förra året hade dålig passform och skapade en massa onödigt extra arbete när man har ställt in kroppen på basic mode.
Jag aktar mig från kinetic i framtiden känner jag, just för att få undvika sådana här saker.
Snyggt bygge i alla fall Björn. Ska bli intressat att se NMF resultatet om det nu blir så.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mirage IIIE, Kinetic 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan: Ja, jag kan tro det. Det är fascinerande hur stor hela huven är jämfört med Draken och andra maskiner av samma storlek. Sikten åt alla håll måste ha varit riktigt bra! Och Miragen är ju rent allmänt ett av världens vackraste flygplan.

Henrik: Precis, man blir rätt besviken. Till råga på allt är gjutningen inte särskilt bra, lite grov i detaljerna, med antydan till sjunkmärken på vissa håll (dock inget värre) och med ovanligt mycket gjutskägg. Varenda del måste putsas rent någonstans. Den känns mer 1990 än 2015. Men jag ska absolut inte dissa den helt, formerna känns riktigt bra, detaljeringen som sagt helt okej och dekalarket av Syhart och tryckt av Cartograf är av bästa aftermarket-klass med många fina alternativ. Bara det motiverar en tredjedel av priset. Problemet är egentligen att den vid en första anblick lovar så mycket mer.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mirage IIIE, Kinetic 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Okej, då lämnar vi konfortzonen... Metallblanka maskiner är inte det jag brukar ägna mig åt. Så det är i högsta grad på tiden. Alclad är inte min grej, men här had det nog funkat bra eftersom de omålade Miragerna var riktigt blanka och fina. Så jag började med ett par lager Tamiya Gloss Aluminium på kanna. Sedan blev det en maskeringssession:

Bild

Sedan körde jag Xtracrylics RLM 1 Silber i lite olika mixar med svart på diverse paneler:

Bild

Funkade faktiskt över förväntan. Nu dags för lite wash och en del annat, sedan ser jag fram emot dekalerandet och att få dit de snygga röda fälten.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mirage IIIE, Kinetic 1/48

Inlägg av magnusf »

Det där ska jag prova Björn, jag som inte heller gillar lukten av Alclad :-) ! Jag har några High Planes i 1/72 som kan hoppa upp till toppen av byggkön precis när som helst :-) !

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mirage IIIE, Kinetic 1/48

Inlägg av Stellan »

Ahhhh den färgmixen var ju finurlig! Gör som Magnus och tar tipset till mig.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mirage IIIE, Kinetic 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Jaha, och vad händer här då? Jo, mer än det ser ut. Skulle bara dra på lite Johnsons på det hela inför dekalerna. Men det skulle jag inte ha gjort. Av någon anledning blev det en massa ljusa fläckar som resultat, plus att lystern i Tamiyafärgen försvann till viss del. Efter idogt gnuggande fick jag bort det mesta av Johsondebaclet, men mitt något hårdhänta hanterande av modellen gjorde att fogarna bakom luftintagen (en av många svaga sidor i passformen) sprack på båda sidorna. Suck!

Bara att spackla och slipa och göra om hela målningsproceduren från början - i alla fall på ovansidan. Undersidan klarade sig undan lackhaveriet. För att Xtracrylicsfärgen som återstod efter rengöring inte skulle reagera med Tamiyan, fick jag först maska den och sedan köra med Tamiyakannan, för att därefter maskera Tamiyafärgen när det var dags för ny Xtracrylics på panelerna.

Enda trösten - och inte en så liten sådan - var att slutresultatet faktiskt blev bättre än förra gången. Därefter körde jag blank Oceanlack, ingen favorit, men det funkade den här gången inför dekalerna. Och nu kom skatteåterbäringen! Vilka dekaler! Vilken skärpa, vilket tryck, vilken kvalitet! Dekaleringen var en fröjd!

En fröjd är också denna underbara sextiotalsmärkning. Idogt läsande av Tanguy och Laverdures äventyr i ungdomen kan påverka omdömet, men jag tror inte det. Den här kärran i den här märkningen måste vara bland det läckraste flyghistorien skådat!

Bild
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Mirage IIIE, Kinetic 1/48

Inlägg av MartinN »

Snyggt!

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mirage IIIE, Kinetic 1/48

Inlägg av magnusf »

Björn! Det var ingen lätt väg fram mot det slutresultatet. Jag tål inte sådant som din incident med Johnson, jag har fruktansvärt svårt för att göra om saker! Finns en överhängande risk den skulle hamnat på skämshyllan för överskådlig framtid hos mig...

Martin! Fantastiskt omslag!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar