High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3
High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3
Det har varit lite mycket mainstream för mig de senaste åren vilket som alla vet ger slapp karma och framförallt är allmänt dålig stil! Lider man av slapp karma så finns det bara ett botemedel som funkar: High Planes!
Det fanns en tid då Jens langade sådant här åt mig. Murkigt artwork, blå plast, saftig prislapp. Vissa modeller såldes över disk, andra togs hem i få exemplar och bytte under stort smussel ägare för att frun inte skulle undra vart matpengarna gått... Nåväl, trams åsido, 262-prototyperna har jag haft i förrådet i över ett decennium men nu kändes det som om det var läge att bygga åtminstone en av dem. Och eftersom första-prototypen V-1 enligt allmän koncensus var omålad så var V-2/V-3 ett givet mål för metall-fobikern Magnus... Jag vill också tillägga att jag faktiskt sett dessa byggda IRL: Gunnar Berns hade med mycket möda och stort besvär en hel samling av 262-prototyper på Open för några år sedan! Imponerande, jag håller mig till ETT bygge!
High Planes två olika prototypboxningar...
...där jag planerar att göra den här som PC - UC, tredje-prototypen V-3. Det trevliga är att det finns många bra bilder på den.
Lådinnehåll. Blå plast (jag bara älskar den), vitmetallställ som är helt OK, EN vacuumformad huv (tungan i rätt mun, inget att slira på här alltså...). Till slut ett litet men effektivt dekalark så har vi allt vi behöver!
Lite cockpitdelar. Jag kommer att lägga krutet på stolen och det som syns på kroppen under huven.
En limmad kropp...
...och lite annan blandad plast!
Spänn fast er, skjut (försiktigt) fram trottlarna, känn hur Jumo-motorerna sakta varvar upp, släpp bromsarna, vänta tills det står 150 på den stora klockan, ställ er på bromsarna en millisekund för att få upp stjärtpartiet och stig sedan mot himlen som om änglar skjuter på!
Hälsningar
Magnus
Det fanns en tid då Jens langade sådant här åt mig. Murkigt artwork, blå plast, saftig prislapp. Vissa modeller såldes över disk, andra togs hem i få exemplar och bytte under stort smussel ägare för att frun inte skulle undra vart matpengarna gått... Nåväl, trams åsido, 262-prototyperna har jag haft i förrådet i över ett decennium men nu kändes det som om det var läge att bygga åtminstone en av dem. Och eftersom första-prototypen V-1 enligt allmän koncensus var omålad så var V-2/V-3 ett givet mål för metall-fobikern Magnus... Jag vill också tillägga att jag faktiskt sett dessa byggda IRL: Gunnar Berns hade med mycket möda och stort besvär en hel samling av 262-prototyper på Open för några år sedan! Imponerande, jag håller mig till ETT bygge!
High Planes två olika prototypboxningar...
...där jag planerar att göra den här som PC - UC, tredje-prototypen V-3. Det trevliga är att det finns många bra bilder på den.
Lådinnehåll. Blå plast (jag bara älskar den), vitmetallställ som är helt OK, EN vacuumformad huv (tungan i rätt mun, inget att slira på här alltså...). Till slut ett litet men effektivt dekalark så har vi allt vi behöver!
Lite cockpitdelar. Jag kommer att lägga krutet på stolen och det som syns på kroppen under huven.
En limmad kropp...
...och lite annan blandad plast!
Spänn fast er, skjut (försiktigt) fram trottlarna, känn hur Jumo-motorerna sakta varvar upp, släpp bromsarna, vänta tills det står 150 på den stora klockan, ställ er på bromsarna en millisekund för att få upp stjärtpartiet och stig sedan mot himlen som om änglar skjuter på!
Hälsningar
Magnus
Re: High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3
Jag har ägnat lite tid åt typiskt High Planes-hantverk: passa in prylar! Motorgondolerna var en riktig pina men nu funkar de under vingarna i alla fall! Passformen är inte helt perfekt men det är ingen brist på Milliput häromkring så det löser sig säkert!
Lite mer motorkåpsjobb:
Det verkar inte som om de tidiga prototyperna hade de senare maskinernas bensindrivna startmotor i intagskonerna men konerna fanns där i alla fall trots att de ser lite annorlunda ut i nosen. På grund av misspass i formen så var de inte så snygga men det var lätt att ersätta dem med lite filad sprue istället. Utloppskonerna var lite knepigare i formen (och jag hittade ingen tillräckligt tjock sprue under mitt plundringståg i förrådet) så de räddades istället någorlunda medelst fil!
Intagskonerna och tillhörande plastskivor passade bra men utloppskanalerna i andra änden av gondolen var alldeles för korta vilket gjorde att utloppskonerna hamnade för långt bak och stack ut för mycket. Jag använde Milliput för att bygga upp kanalerna som jag manipulerade med ett litet gumminosat verktyg som Figur-och-diorama-Johan-som-en-gång-jobbade-på-Wentzels rekommenderade till mig och som inköptes på dekorima!
De svarta trådarna är floristståltråd som jag använder för att centrera, hålla ihop delarna och efter limning även som ett smidigt handtag. Ganska enkelt att borra ett 0,3 mm hål i båda delarna och trä upp dem på tråden.
Hjulen har också städats upp och ligger till sig för lite mer detaljering senare under bygget!
Hälsningar
Magnus
Lite mer motorkåpsjobb:
Det verkar inte som om de tidiga prototyperna hade de senare maskinernas bensindrivna startmotor i intagskonerna men konerna fanns där i alla fall trots att de ser lite annorlunda ut i nosen. På grund av misspass i formen så var de inte så snygga men det var lätt att ersätta dem med lite filad sprue istället. Utloppskonerna var lite knepigare i formen (och jag hittade ingen tillräckligt tjock sprue under mitt plundringståg i förrådet) så de räddades istället någorlunda medelst fil!
Intagskonerna och tillhörande plastskivor passade bra men utloppskanalerna i andra änden av gondolen var alldeles för korta vilket gjorde att utloppskonerna hamnade för långt bak och stack ut för mycket. Jag använde Milliput för att bygga upp kanalerna som jag manipulerade med ett litet gumminosat verktyg som Figur-och-diorama-Johan-som-en-gång-jobbade-på-Wentzels rekommenderade till mig och som inköptes på dekorima!
De svarta trådarna är floristståltråd som jag använder för att centrera, hålla ihop delarna och efter limning även som ett smidigt handtag. Ganska enkelt att borra ett 0,3 mm hål i båda delarna och trä upp dem på tråden.
Hjulen har också städats upp och ligger till sig för lite mer detaljering senare under bygget!
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3
Åherrejösses! Jag vet en kille som fixar så att man kan få gå på glödande kol och krossat glas. Du kan få hans nummer. Fakirjobb som fakirjobb.
-
- Inlägg: 340
- Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
- Namn: Jens Lindell
Re: High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3
Hmm, "Saftig prislapp"...
Grät hela vägarna hem efter tävlingarna för att jag skulle vara tvungen att förklara för familjen att det skulle bli stekt havregrynsgröt veckor framåt, enbart för att jag efter usla förhandlingar nästan betalade för att bli av med en del grejer---
Grät hela vägarna hem efter tävlingarna för att jag skulle vara tvungen att förklara för familjen att det skulle bli stekt havregrynsgröt veckor framåt, enbart för att jag efter usla förhandlingar nästan betalade för att bli av med en del grejer---
Daedalus Models
Re: High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3
Björn! Glödande kol? Känns som finfin avkoppling mellan sessionerna över den blå plasten...
Jens! Alltid betalt med ett leende och jag har aldrig känt mig lurad: få har en så fin och komplett samling High Planes som jag !
Hälsningar
Magnus
Jens! Alltid betalt med ett leende och jag har aldrig känt mig lurad: få har en så fin och komplett samling High Planes som jag !
Hälsningar
Magnus
Re: High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3
Jag beundrar dig som bemästrar det där med en del skumma "obyggbara" modeller och dessutom i mikroskopskalan 72. Ska bli ett sant nöje att följa det här Magnus. Från blått till grönt så att säga.
Re: High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3
Henrik! Det är bra för karman... De har faktiskt en Avon-Sabre i 48 som hade suttit perfekt för dig!
Jag har ägnat tiden åt att krafsa tillbaks lite förlorade panellinjer. Tråkigt. Och inte blir det några bra foton av det heller!
För att kompensera för detta så har jag dragit igång cockpiten. Baljan som följer med i byggsatsen duger nog egentligen under en stängd huv (speciellt med lite fejkad detaljmålning) men jag hade lite gammal ets som bara ligger och skräpar som faktiskt kan komma till nytta nu!
Spak från ståltråd med handtag från en formad limblobb, etsen från ett Eduard-ark för tvåsitsar-262 från förra seklet. Originalpanelen ligger bredvid, den är varken vacker eller rätt (den fyrkantiga panelen som sträcker sig ner mot golvet är en bombväljarpanel, hur panelen än såg ut på prototypen så är jag övertygad om att i alla fall DEN inte fanns där!).
Kommer att ställa ut sidrodret lite, därav de snedställda pedalerna!
Hälsningar
Magnus
Jag har ägnat tiden åt att krafsa tillbaks lite förlorade panellinjer. Tråkigt. Och inte blir det några bra foton av det heller!
För att kompensera för detta så har jag dragit igång cockpiten. Baljan som följer med i byggsatsen duger nog egentligen under en stängd huv (speciellt med lite fejkad detaljmålning) men jag hade lite gammal ets som bara ligger och skräpar som faktiskt kan komma till nytta nu!
Spak från ståltråd med handtag från en formad limblobb, etsen från ett Eduard-ark för tvåsitsar-262 från förra seklet. Originalpanelen ligger bredvid, den är varken vacker eller rätt (den fyrkantiga panelen som sträcker sig ner mot golvet är en bombväljarpanel, hur panelen än såg ut på prototypen så är jag övertygad om att i alla fall DEN inte fanns där!).
Kommer att ställa ut sidrodret lite, därav de snedställda pedalerna!
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3
Man får ju ändå säga att etsen innebär ett lyft... Följer detta med spänning! Kände faktiskt inte till prototypen med propeller, intressant!
-
- Inlägg: 332
- Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32
Re: High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3
Voi Voi....LOL....kartongen säger experianced modeller osv...Fyfan de ser ut som tvålbitar m det tvål blåa lol...jupp köper argumentet på beskrivningen lol.....
Samt du gör rättvida alla gånger ska bli spännande se resultatet verkligen, kul modeller faiken...samt utmaning...
Gillas.
Samt du gör rättvida alla gånger ska bli spännande se resultatet verkligen, kul modeller faiken...samt utmaning...
Gillas.
-
- Inlägg: 340
- Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
- Namn: Jens Lindell
Re: High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3
High Planes/Ventura/Tasman var tre märken med intimt samarbete, och i formerna var de suveräna (och fortfarande står sig), det var maskinen som begränsade utseendet.
Jens
Jens
Daedalus Models