Ännu en byggdag (tråden innehåller även mat och dryck)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax

Ännu en byggdag (tråden innehåller även mat och dryck)

Inlägg av Lurifax »

Så var det dags för ännu en intensiv byggdag. Denna gång var det Magnus A som fyllde år och stod som värd. Vi startade tidigt för att kunna hinna med så mycket som möjligt. När man väl börjar knåda plats är det svårt att sluta och fingrarna ska som bekant gå som lärkvingar.
Dagen började som alltid i köket. Värden förbereder en energirik frukost …
Bild

… bestående av bacon, ägg, korvar, tomater och potatis. Potatisen stektes i bacon och korvfett. Ingen får gå till spillo.
Bild

Efter den inledningen kände vi oss redo för paketuppackning. Min, något försenade födelsedagspresent, låg överst i rött.
Bild

Stor glädje vi öppnandet. Magnus kramade ömt sin HobbyBoss Strv 122.
Bild

Själv gladdes jag åt en Shot Cal.
Bild

Magnus B hade med sig ett eget paket som en liten extra present till sig själv.
Bild

Det visade sig innehålla Maestros Full Monty för Viggen! Vilken överraskning!
Bild

Men Magnus kände ändå att det fattades något. Så vi begav oss ner till den lokala modellnasaren som bara befinner sig ett stenkast bort.
Bild

Under ett kort ögonblick svepte en obehaglig tanke in i Magnus Berggrens huvud. Kanske borde han bygga klart det han påbörjat. Kanske borde han sluta handla på sig så mycket. Kanske hade han redan tillräckligt med modeller för en livstid av storverk.
Bild

Men sedan tog han sitt förnuft till fånga och köpte Airfix nya Spitfire av den alltid lika glada Anders, innehavare av Modellcraft, som numera acklimatiserat sig på sin nya adress på Föreningsgatan, nära konserthuset.
Bild

När vi återvände såg Berggrens brutala bygghög ut så här:
Bild

Det var med andra ord dags att börja bygga.
Men först – FIKATAJM!
Magnus A valde en liten lätt anrättning ...
Bild

... medan jag och Magnus B drog igång det tunga artilleriet. Jag tog en klassisk Budapest:
Bild

Medan Magnus B tog en lika klassisk Napoleon:
Bild

Klockan hade passerat två och det var hög tid att angripa plasten, men först måste middagen förberedas, och jag erkänner utan omsvep att vi blivit lite hungriga efter allt ätande. Det är inte lätt att smälta en rejäl bacon-ägg-och-korvfrukost med efterföljande bakverk. Sådant kräver både energi och beslutsamhet. Så värden sänkte fläskläggen i grytan. Fläskläggen ska koka två till tre timmar så vi hade ingen tid att förlora.
Bild

Så drog vi till slut igång själva byggandet.
Bild

Jag fortsatte med mina Plastic Soldiers Churchillvagnar. Ofattbart roliga modeller. Jag byggde även ett av Italeris stenhus. Även det en rolig modell.
Bild

Jag hade älskat de här churchillvagnarna som liten. Givetvis är de inte så detaljerade som Dragons modell av samma fordon i samma skala men Plastic Soldiers modeller är oerhört lätta att få ihop. De är gjutna i rätt kraftig plast som ger stadga åt modellen. De innebär bl a att allting sitter rakt. Den där rangligheten som fanns hos Escis och Airfix 72-modeller är som bortblåst.

De kompromisser Plastic Soldier gjort är välbalanserade. Banden saknar t ex mönster men det syns knappt. Och banden är fastgjutna i hjulen. Tänk om Esci och Nitto gjort likadant. Är det någon som vid något tillfälle fick på de där gamla gummibandsbanden på någon modell?

Givetvis är Plastic Soldiers modeller optimerade för krigsspel men till skillnad från många andra modeller i samma genre så lider de inte av överdrivna och uppförstorade detaljer. De är förvånansvärt välbalanserade. Mycket bättre än FoW. Även om man jämför med dem som är i 1/100.
Resintillbehören är från Black Dog. Jag funderade ett tag att byta ut eldrören mot svarvade dito men då hade jag börjat närma mig ”krångelpunkten” där mina projekt gärna dör. Och det vill jag ju inte … Så det får räcka med lite tillbehör av typen ryggsäckar, sovsäckar och tält. Eldrören är dock utborrade.
Bild

Mangarna döpte vagnen till vänster till Holsthill eftersom de tyckte att den påminner om undertecknad! Jag fattar fortfarande inte vad de menar!?
Bild

Magnus A kämpade på med Str 122 mellan turerna till köket.
Bild

Sedan hade två och en halv timme gått och det var dags att tranchera köttet för transporten från köttgrytan till surkålsgrytan där det skulle avsluta sin kokning tillsammans med surkål, lite vitt vin och vitlök.
Bild

Sedan skars der rimmade fläsket upp …
Bild

… medan katten intresserat tittade på …
Bild

Medan surkålsgrytan puttade vidare mot fulländning passade vi på att avnjuta en liten förrätt i all anspråkslöshet. En brödskiva stekt i smör och olja, täkt med en pesto på bland annat sardeller, tomat och vitlök. Därefter toppad med mozzarella, tomat och persilja.
Bild

Och sedan vill man bara utbrista ett ÄNTLIGEN! Surkålsgrytan var klar och nu var vi rejält hungriga.
Bild

En sådan urladdning måste rundas av med något lättare. Vad passar då bättre än ost och ett glas sauternes.
Bild

Och efter det salta vill man ju ha lite sött … Middagen avslutades med glass och hallonsås.
Bild

Dagen förbyttes till skymning. Ljusen tändes. Natten sänkte sig över tre trötta byggare med värkande fingrar och såriga fingertoppar.
Bild

Över en liten by i Normandie kastade månen sitt bleka sken på ett stenhus från Italeri och tre churchillvagnar från Plastic Soldier.
Bild

Tre trötta byggare somnade sött i sina sängar, drömmandes om kommande stordåd vid byggbordet.

God natt!
holst

CU@C4
Olle Carlen

Re: Ännu en byggdag (tråden innehåller även mat och dryck)

Inlägg av Olle Carlen »

Trevlig tråd!
Blir grymt avis på er. Ni verkar trivas ypperligt i varandras sällskap!
robertlundin
Namn: Robert Lundin

Re: Ännu en byggdag (tråden innehåller älulven mat och dryck

Inlägg av robertlundin »

Kul!
/Robert Lundin
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Överbliven choucroute kan läggas i en tom Tamiya-burk och med fördel postas till mig... Just nu känner jag att surkålsgryta är själva meningen med Frankrike :) !

Hälsningar

Magnus
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Det där är sällskapsbygge med KLASS! Såg ju riktigt trevligt ut det där!
Pyret

Inlägg av Pyret »

Sällsynt trevlig kväll! Tack för alla fina bilder! :)
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Nu blev jag hungrig!
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Tack för alla glada kommentarer.

En bra sak med Mange As lägenhet är att när man ska plåta så behöver man inte bry sig så mycket om högdagrar eller skuggor. Exponeringarna blir nästan alltid rätt. Magnus har nämligen naturlig diffusion. Det är som att plåta inuti en softbox eller nåt ...

Bild
holst

CU@C4
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Så trevligt! :)
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Det är alltid lika kul att läsa om (och se bilder från) era byggdagar. Så långt från "hinna-färdigt-innan-tävling"-stressen som man bara kan komma.
/G
Skriv svar