Saturn V - "The salute" 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Saturn V - "The salute" 1/72

Inlägg av robertlundin »

Halloj, tackar å bugar.
Varför det tog så lång tid att bygga den berodde främst på egen klantighet. Sista klarlacklagret reagerade med underlaget och jag fick börja om på nytt med den översta hälften av raketen. Eftersom den består av en hel del korrugering så blev det en massa finlir, men det tog bara tre månader extra av min fritid...
I övrigt så är det en OK byggsats även om den har rätt stora formfel i de olika raketstegen men för en glad amatör som mig så ser det fortfarande ut som en Saturn V. Detaljering är det si och så med.
Det som fattas och som jag tyckte behövde läggas till för att "liva upp ytan" var s k retrorockets på tredje steget som fick byggas från scratch, samt diverse antenner på mellanringen mellan tredje steget och den del som innehåller månlandaren. Tidsenliga detaljbilder på originalet finns det inte så många av. På museiraketerna fattas en hel del detaljer på utsidan av skrovet så man får leta efter originalbilder från 60-talet. Det finns en hel del gamla bilder på nätet men sällan av den upplösning man behöver för att kunna skönja mindre detaljer (ventiler, kopplingar m m), och finns det detaljbilder, ja då vet man plötsligen inte var någonstans på det 110 meter låga skrovet som man tittar, hm.
Sedan som sagt är den inte "vit" vilket även det livar upp ytan ytterligare.
Servicemodulen klädde jag med aluminiumfolie som experiment och efter mattlack blev det rätt ok.
Resinmotorerna kostar sin slant men de har rätt diameter (är alltså större), och insidan är detaljerad ("räfflad") för att illustrera rören med kylt helium som gick längs sidorna. Sedan är utsidorna isolerade ("batted") som på originalet vid lansering. Museiraketerna visar aldrig denna isolering utan enbart de nakna motorerna.
/Robert Lundin
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Saturn V - "The salute" 1/72

Inlägg av easy_company »

Riktigt fint byggt och målat Robert och det är alltid skoj med byggen som tillhör de mindre vanliga. Snyggt jobbat!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar