J 35 Draken x 17 - massor av skåpmat

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

J 35 Draken x 17 - massor av skåpmat

Inlägg av Björn Fransson »

På allmän begäran (eller ja, Magnus Fridsell ville i alla fall se detta), kommer här en samling av de Drakar jag byggt sedan 2006. Sjutton stycken hittills. Men en till (i 1/48) ligger halvbyggd och ska förhoppningsvis bli klar till sommaren. Dock har jag inte riktigt bestämt mig för vilken individ det blir, idéer tas gärna emot!

Vi börjar med 1/48:orna och tar den yngsta först. J 35J:

Bild

Om denna var sliten, är nästa raka motsatsen. En hyfsat nylevererad J 35F2:

Bild

J 35A i provkamouflage:

Bild

J 35D med huv från Maestro:

Bild

Och till sist, en dansk TF-35:

Bild

Så över till 1/72:orna. Först tar vi Hasegaworna och börjar med en J 35F2:

Bild

Sedan en finsk 35S med en hel del resin och ets:

Bild

S 35E med huv och nos från Pavla. Nosen fick slipas om en hel del, det här var innan Maestro kom med sin:

Bild

En SK 35C med huv från Heller och resten scratchat:

Bild

En dansk F-35 med scratchad nos och annat scratchat jox:

Bild

En till dansk, RF-35 med halv Hellernos:

Bild

Min första Hasegawa och fortfarande min enda gråa trettiofemma:

Bild

Så över till Airfix: Ett tidigt projekt med ristade panellinjer (första gången jag provade det) och diverse scratchat blev en J 35D:

Bild

Ett snabbygge där jag fick till färgerna märkligt bra som blev en J 35J. Dock lite överdriven post shading, dessvärre:

Bild

Ett annat snabbygge som blev en tidig J 35B:

Bild

Till sist två lite halvknäppa projekt. Först en gammal Revell som blev en prototyp med egenhändigt vacumdragen huv:

Bild

Och vi avslutar med den första jag byggde 2006. En Aeroplast som konverterades till en SK 35C med egen huv och egenhändigt ihopknåpade dekaler, Ett riktigt träningsprojekt.

Bild

Tja, det var det. Och som sagt, det blir fler. Man kan aldrig få nog av Draken. :)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J 35 Draken x 17 - massor av skåpmat

Inlägg av magnusf »

Tack för att du uppfyllde (åtminstone en av) mina drömmar Björn :) ! Det blir rätt imponerande när man får se alla på en gång. Jag tycker dessutom du hållit en bra nivå rakt igenom, det är inte självklart vilken byggordning man skulle sortera dem i även om jag tycker din senaste är helt outstanding.

Hälsningar

Magnus
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: J 35 Draken x 17 - massor av skåpmat

Inlägg av daneri »

Vilken härlig samling! Extra roligt att se din utveckling som byggare också. Nästa projekt? Mitt förslag är 35375. F4 -05 som den såg ut i slutet av karriären. Härlig patina på den då. Den är för övrigt på FV museum numera.
/Dan
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35 Draken x 17 - massor av skåpmat

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:Tack för att du uppfyllde (åtminstone en av) mina drömmar Björn :) ! Det blir rätt imponerande när man får se alla på en gång. Jag tycker dessutom du hållit en bra nivå rakt igenom, det är inte självklart vilken byggordning man skulle sortera dem i även om jag tycker din senaste är helt outstanding.

Hälsningar

Magnus
Tack, Magnus! Trevligt när folk har så angenäma drömmar! :) Jo, på bild ser de faktiskt rätt jämna ut, det håller jag med om. Det är när man synar dem nära som man ser att de senaste, dvs de tre översta 48:orna och den översta 72:an ligger snäppet över övriga i kvalitet. Jag märker själv att jag höjt mig framför allt vad gäller byggande och kvaliteten på detaljerna. Vi får hoppas att den senaste även svarar upp i verkligheten till hur den ser ut på bild.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J 35 Draken x 17 - massor av skåpmat

Inlägg av Stellan »

Håller helt med Magnus i åsikterna!

Vilken individ... ja det finns ju så mycket märkliga övningsmärkningar och specialmålningar så det räcker och blir över. Ser gärna en SK 35C i 1/48 i samlingen framöver. Sedan har du ju de amerikanska Drakenplanen med SAAB-märkning eller filmskurkmålning. Eller varför inte en nedplockad med alla panelerna öppnade och ledningar och rör som sticker ut över allt... eller en avställd med alger och mossa och totalt nedblekt målning och märkning....
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: J 35 Draken x 17 - massor av skåpmat

Inlägg av Ulf Lundberg »

Imponerande samling.
Har du funderat på att ställa ut den i samlingsklassen på 08-OPEN?
Uffe
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35 Draken x 17 - massor av skåpmat

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Ulf, Stellan och Dan! Intressanta tips också. SK 35:an i 1/48 finns på listan. Och det där med panelerna... Hm... :)

Ulf: : Jo, jag har funderat på temaklassen. Men tanken är att få samlingen hyfsat komplett på något håll, dvs alla versionerna, vilket inte direkt underlättas av att jag velar mellan skalorna... Men jag jobbar på det, så en rejäl Drakenfrossa (troligast i 1/72) på något av Openborden ska nog kunna bli verklighet i framtiden.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: J 35 Draken x 17 - massor av skåpmat

Inlägg av Niklas »

Det är bara för vackert, Björn! Önskar jag höll samma produktionstakt, men framför allt samma höga standard som du. Är allt lite avundsjuk på din finfina samling! En dag, kanske.... :)

Hatten av!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: J 35 Draken x 17 - massor av skåpmat

Inlägg av bergwall »

Jädrar det var mkt information där! Oj oj
//Robert
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35 Draken x 17 - massor av skåpmat

Inlägg av Björn Fransson »

Niklas skrev:Det är bara för vackert, Björn! Önskar jag höll samma produktionstakt, men framför allt samma höga standard som du. Är allt lite avundsjuk på din finfina samling! En dag, kanske.... :)

Hatten av!
Tack, Niklas!
bergwall skrev:Jädrar det var mkt information där! Oj oj
//Robert
Tack! :) Och det finns massor av spännande dekalalternativ kvar om någon tillverkare skulle kunna tänka sig att ta fram ett eller ett par ark. ;) Jag hjälper gärna till.
Skriv svar