Ciao Bella! Pola i 1:350! Färdigställd! Sid 6.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Ciao Bella! Pola i 1:350! Färdigställd! Sid 6.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Efter att jag byggt klart Tauros Gorizia i 1:400 våren 2008 kom jag fram till att nu fick det vara nog med att fixa upp gamla sunkiga byggsatser till anständig nivå. Nu skulle jag bygga de nya, bra byggsatserna när de kom.
Strategin funkade så länge tillverkarna gav ut de fartyg jag ville bygga, vilket varade fram till nyligen. Av de nyligen utgivna fartygsmodellerna i 1:350 är det ingen jag egentligen vill bygga och bland de aviserade nyheterna finns bara ett fåtal som intresserar mig. Nyheterna består mest av fula fartyg med ointressanta historier. Dessutom har jag börjat längta efter att såga och fixa själv. Att bygga nya kvalitetsbyggsatser är kul, men även det har sina begränsningar.

Bild

Alltså satte jag igång med att bygga Hobyboss' Pola, Den enda byggsatsen i 1:350 av en italiensk kryssare som finns.

Bild

Rejäla ritningar hade i förväg beställts från White Ensign /Profile Morskie.

Bild

Byggsatsen är Tauros gamla Pola, som Hobbyboss skalat upp från 1:400 till 1:350.
Alla problem med ursprungsbyggsatsen har alltså förstorats med 1/8.

Bild

Skrovet förstärktes i vanlig ordning.

Bild

Den del av huvuddäck som var trädäck ersattes med ritsad PC.

Bild

Sen ristade jag skarvarna mellan däcksplåtarna. Tack ni som tipsade mig om ritsverktyg på allmäna forumet, men det blev inget beställt den här gången. Jag ville komma igång direkt och bockade till en knappnål och spände fast i handchucken. Det funkade det med, men det blev en del grader att slipa bort.

Bild

Fördäckets detaljer är antingen fula eller fel och dessutom kommer de att vara i vägen när jag ska maska polkagrisränderna på fördäck.

Bild

Alltså slaktades de hänsynslöst. Nya kommer att scratchbyggas.

Bild

Övre däck: Allt som ska vara trädäck ersätts med ristad PC och formen korrigeras.

Bild

Bild

Mycket måste fixas på skrovet.....

Bild

Men trots det kan man redan ana de italienska linjerna. Mmmmmmm... Ciao Bella!

På återseende,
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 21 okt 2015, 17:32, redigerad totalt 5 gång.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Ciao Bella! Pola i 1:350

Inlägg av Joakim Hultman »

Vilket projekt! Jag minns när du pustade och frustade över Gorizia. :)
Ritningarna kan du ju tapetsera med sedan.
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Ciao Bella! Pola i 1:350

Inlägg av MiniStuff »

Kul att få se dig baka på riktigt och inte sån där shake-n-bake-låda från mr T! :D Kan inte ett dyft om båtar men det är alltid en fröjd att följa dina byggen. Färdig om en månad? ;)
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ciao Bella! Pola i 1:350

Inlägg av Björn B »

Ulf Lundberg skrev:Dessutom har jag börjat längta efter att såga
Vad säger FRULS om det? Välkommen till dom riktigt förtappades skara :D
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Ciao Bella! Pola i 1:350

Inlägg av Ulf Lundberg »

Björn B skrev:
Ulf Lundberg skrev:Dessutom har jag börjat längta efter att såga
Vad säger FRULS om det? Välkommen till dom riktigt förtappades skara :D
Pga inre tilvologiska stridigheter har medlemstalet i FRULS halverats. (från 1 till 0,5). Jag utnyttjar denna tillfälliga svacka för att göra ett avsteg från den rätta läran.
Högste Frulsaren ser dock detta som en tid för inre rening och kraftsamling och avser att komma igen med full kraft för att lyfta FRULS till nya icke anade höjder.

Uffe

(Förklaring för utomstående: FRULS är förkortning för Fundamentalistiska Rätt Ur Lådan Sekten. Dess syfte är att medlemmarna ska bygga byggsatsen exakt enligt TILLVERKARENS anvisningar. Ledaren kallas Högste Frulsaren och Tilvologi är läran om hur TILLVERKARENS anvisningar rätt skall tolkas. Enligt sektens stadgar är Björn "Sågen" Bäcklund bannlyst)
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Ciao Bella! Pola i 1:350

Inlägg av Daniel_A »

Jag tror jag förstår Uffe. Gammal kinesisk krigskonst, -lär känna din fiende...

/Daniel
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ciao Bella! Pola i 1:350

Inlägg av Henrik R »

Kul projekt, får man fråga om ambitionen är att bli klar till 08? Då gamblar du lite. Följer som vanligt dina projekt, grymt intressant. Däremot ser jag att du fått ritiningen i RÄTT skala men modellen i fel....:-)

I år var det riktigt dåligt med 1/200 fartyg från 'Trumpeter. Hade hoppas på att HMS Hood hade släppts förra året, Nu bryts ju trenden med att ha med 1/200 på 08.

Hur som helst så kommer POLA tillsammans med din ROMA bli ballt att se. För precis som du sagt tidigare så görs det för lite modeller av Italienska skönheter, så för samlingens skull så blir det perfekt.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Ciao Bella! Pola i 1:350

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Henrik.
Jag är glad om jag får henne klar till 08-OPEN 2016.
Jo, tanken är att ställa henne bredvid Roma.
Sen går tankarna åt att scratcha en italiensk jagare som första scratchprojekt.
Om det går bra och är kul blir det sen dags för en av de lätta kryssarna.
Ritningar finns finns hos Profile Morskie.
Det är kul att drömma....
Åter till den praktiska verkligheten. Just nu gäller det att scratcha propelleraxlarna.

Uffe
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Ciao Bella! Pola i 1:350

Inlägg av Ulf Lundberg »

Flitens lampa har lyst i verkstan.

Bild

Backdäckets plåtskarvar har ristats.

Bild

Vilket lyft det blev!

Bild

Backdäcket hopskarvat. De delar som var trädäck har fyllts i med ristad PC. Uttag för felaktigt placerad däcksutrustning har fyllts med slät PC.

Bild

Propelleraxelgenomföringarna var måttligt snygga.

Bild

De slaktades hänsynslöst.....

Bild

...och ersattes med scratchade.
Som ni ser har jag också spacklat igen alla ventiler. Skrovsidorna kommer att åka på en rejäl behandling.....

Det här är kul och det här går bra!
På återseende,
Uffe
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Ciao Bella! Pola i 1:350

Inlägg av Per.V »

Alltid lika intressant att följa dina projekt, vackra linjer på denna damen.
Per Vildarve. Gotland
Skriv svar