CV9030 Mk I 1/35

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

CV9030 Mk I 1/35

Inlägg av Erik_G »

Slängde ihop HobbyBoss Cv9030 Mk 1 för recension i Pansar. Trevlig byggsats. Inte perfekt men lagom utmanande. Att förebilden ser tuff ut skadar ju inte heller.
Modellen byggd rätt ur lådan så när som på ett par undantag. Dels har jag använt eftermarknads-bogservajrar då byggsatsen bara inkluderar ett par bogseröglor, men ingen vajer däremellan, och dessutom bara ETT par. Då vagnen oftast bär på TVÅ bogservajrar behövdes ett extra par. Snöskyfflarna och bärhjulshalvan som sitter på tornets framkant kommer från överblivna delar i lådan. Bärhjulet har modifierats litegranna (tagit mort navet och borrat upp bulthålen). Jag tyckte inte de medföljande målningsalternativen var så roliga heller, bägge helt gröna vagnar, så jag målade vagnen sandbeige efter bilder från Afghanistan. ISAF-märkningen och de norska flaggorna är maskade och målade. Det blev hyfsat, utom på några ställen, där det blev kasst. Men det får vara som det är. Ser på bilderna att halos från washen syns tydligt. De finns där på modellen också, men bildförskönandet i Photoshop har gjort dem mer framträdande..
Årets första klara modell är det i alla fall..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: CV9030 Mk I 1/35

Inlägg av SvenYoung »

Den är skitläcker Erik! Gillar verkligen CV90 i sandfärg.

Bra jobbat, gillas skarpt.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: CV9030 Mk I 1/35

Inlägg av kallenordlund »

Snyyyyggt!
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: CV9030 Mk I 1/35

Inlägg av Mats Averkvist »

Ett snyggare målningsschema... :D

Bild
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: CV9030 Mk I 1/35

Inlägg av Erik_G »

Tack för kommentarerna, grabbar.
Mats, vagnen du visar är Hägglunds demovagn, de brukar ha det camouflagemönstret, och är dessutom en annan version än den som Hobbyboss gjort. Jag tror att bilden visar den senaste versionen som norrmännen köpte in. De beställde ytterligare vagnar för några år sedan samt en uppgradering av ett antal av de befintliga vagnarna.
Har länge velat göra en SEP-prototyp i just det mönstret ovan :-)
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: CV9030 Mk I 1/35

Inlägg av rogerjo1 »

Kanonfin modell du gjort Erik, var tvungen att länka den på Armorama forum, hoppas det var ok för dig?
Vilken färg har du använt på modellen? Borde det inte att gå att måla Cv9040c i den färgen med eller hade dom på barracuda näten direkt när dom kom till Afghanistan?
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Day-O!

Inlägg av Lurifax »

Superdupersnygg. För första gången någonsin blev jag sugen på att bygga något norskt. :-)
holst

CU@C4
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: CV9030 Mk I 1/35

Inlägg av Öken-Erik »

Snyggt! Påminner lite om en Vickers Medium Mk II som har bantat.
Fö är ALLA vagnar snyggare i BUFF! :-)

Öken-Erik

CU@C4
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: CV9030 Mk I 1/35

Inlägg av Lurifax »

Öken-Erik skrev:Snyggt! Påminner lite om en Vickers Medium Mk II som har bantat.
Fö är ALLA vagnar snyggare i BUFF! :-)

Öken-Erik

CU@C4
Kanske den felande länken mellan Vickers och Merkava? :P
holst

CU@C4
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: CV9030 Mk I 1/35

Inlägg av Erik_G »

rogerjo1 skrev:Kanonfin modell du gjort Erik, var tvungen att länka den på Armorama forum, hoppas det var ok för dig?
Vilken färg har du använt på modellen? Borde det inte att gå att måla Cv9040c i den färgen med eller hade dom på barracuda näten direkt när dom kom till Afghanistan?
Jag blandade Tamiya Buff med lite vitt, sen är det påkladdat lite pigment upplöst i lacknafta för att få lite ingrodd smuts, samt stänk av tamiya flat earth med lite dried mud pigment. Vet inte vilken nyans norrmännen hanvänder på sina beige Strf 90, eller vilken nyans Sverige använder för den delen, men jag utgick från lite bilder och höftade.

Helt OK att länka. Får leta upp tråden och kolla :-)
Skriv svar