Inte Spitfire men..

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Inte Spitfire men..

Inlägg av Göran NS »

.....väl Starfire. Närmare bestämt Lockheed F-94B Starfire

Hobbycraft 1/48 med dekaler från Experts Choice. Målad med Alclad och Humbrol.

Bild

Modeller återger ett plan från 319 FIS baserat på Suwon under Koreakriget. 15403 bar det förföriska namnet "Dark Eyes". Bed check Charlie stod väl på menyn men där kammade de noll. Däremot lyckades Starfire skjuta ner totalt 4 st. Mig 15 då de eskorterade B-29:or under nattliga uppdrag.

Bild
De stora vingspetstankarna är lånade ur samma firmas T-33 modell.

Hobbycraft får ofta kritik för sina modeller men jag tycker att bortsett från dekalerna så gillar jag de av dem jag sett. Många av deras äldre modeller har tagits över/tagits tillbaks av Academy sedan några år.

Bild

Har försökt få till en lite sliten look då de hårda och primitiva förhållande som dessa plan opererade under Koreakriget, satte sina spår. (jag är dock inte säker på att jag lyckades :-)

Bild

Denna modell ingår i en av mig pågående serie av flygplan som användes i Koreakriget.

Som vanligt så tackar jag ödmjukast för ni tog er tid att titta!
Göran Nilsson Söderholm
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Inte Spitfire men..

Inlägg av kallenordlund »

Vackert bygge! Alcladen är lömsk och avslöjar allt. Detta ser dock väldigt fint ut. Bägge tummar upp!
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Inte Spitfire men..

Inlägg av Hobby-Importen »

Hobbycraft är bättre än sitt rykte. De tidiga modellerna var kanske inte de bästa, men de senare var oftast bra, möjligen var deras cockpits och dekaler inte de bästa. Å andra sidan, de som klagade mest, köpte oftast resin, fotoets och nya dekaler i alla fall... :-)

Jens
Daedalus Models
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Inte Spitfire men..

Inlägg av Robin Nilsson »

Vackert !
Hur brukar det stå i annonser nuförtiden? "Bruksskick" eller nåt i den stilen ;-)
/ Robin
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Inte Spitfire men..

Inlägg av Per.V »

Snyggt!
Per Vildarve. Gotland
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Inte Spitfire men..

Inlägg av easy_company »

Bra jobbat Göran! Och det var intressant att du berättade om planets historia och vart den användes.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Inte Spitfire men..

Inlägg av PederT »

Snygg kärra, hoppas du fortsätter att visa de kommande projekten också,
skulle vara roligt att följa byggena.

//Peder
Skriv svar