Vietnamkärra i 1:48. Klar sidan 3.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vietnamkärra i 1:48. Halvorna ihopsatta.

Inlägg av easy_company »

Dekalerna i cockpiten på plats, höll nästan på att glömma att sätta dit dom :o
Bild
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vietnamkärra i 1:48. Halvorna ihopsatta.

Inlägg av easy_company »

Blev även en hel del spackling av taket....
Bild
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vietnamkärra i 1:48. Taket på plats.

Inlägg av Stellan »

Ser att du håller på med det absolut träligaste man kan på ett helikopterbygge. Att få till motorinklädnaden och taket är av stor vikt. Får du till spacklingen snyggt brukar resten se OK ut. Tips när det gäller cockpitfönsterna är att du målar lite runt innan du fäster in dem, då slipper du maska så vansinnigt noga när resten av färgen ska på. Glöm inte bort att takrutorna ska målas transparent grönt. http://www.pwam.org/images/display/UH-1M.jpg Länkarmarna som manövrerar bladvinkeln kan du byta ut mot rundstav i styrén. Snyggare; rätt längd, slipper slipa gjutskarvar, rundare profil.
Stellan Schroeder Englund
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Vietnamkärra i 1:48. Taket på plats.

Inlägg av Erik_G »

Är inte den byggsatsen Revell/Monograms gamla från 70-talet? Det skulle ju kunna förklara passformen.

/E
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vietnamkärra i 1:48. Taket på plats.

Inlägg av easy_company »

Stellan skrev:Ser att du håller på med det absolut träligaste man kan på ett helikopterbygge. Att få till motorinklädnaden och taket är av stor vikt. Får du till spacklingen snyggt brukar resten se OK ut. Tips när det gäller cockpitfönsterna är att du målar lite runt innan du fäster in dem, då slipper du maska så vansinnigt noga när resten av färgen ska på. Glöm inte bort att takrutorna ska målas transparent grönt. http://www.pwam.org/images/display/UH-1M.jpg Länkarmarna som manövrerar bladvinkeln kan du byta ut mot rundstav i styrén. Snyggare; rätt längd, slipper slipa gjutskarvar, rundare profil.
Tack för tipsen Stellan, ja jag gjorde det lite svårt för mig när jag satte dit fönstren innan jag målat och det var inte så smart. Det var bra du påminde mig om att takrutorna ska målas för det hade jag nästan glömt och tack för länken, ja jag känner att om jag får till spacklingen runt motorinklädnaden så är bygget i "hamn" så gott som.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vietnamkärra i 1:48. Taket på plats.

Inlägg av easy_company »

Erik_G skrev:Är inte den byggsatsen Revell/Monograms gamla från 70-talet? Det skulle ju kunna förklara passformen.

/E
Erik du har nog rätt där att det är gjutformar från Monogram och 70 talet även om det står 2005 på dekalarket. Tack för infon.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vietnamkärra i 1:48. Taket på plats.

Inlägg av Stellan »

En lite enklare byggsats är väl Hobby Boss betydligt senare modell. Har inte byggt den själv men den ser ju fin ut även om man märkligt nog förenklat lite väl mycket.
Stellan Schroeder Englund
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vietnamkärra i 1:48. Taket på plats.

Inlägg av easy_company »

Stellan skrev:En lite enklare byggsats är väl Hobby Boss betydligt senare modell. Har inte byggt den själv men den ser ju fin ut även om man märkligt nog förenklat lite väl mycket.
Okej, ska ta och leta rätt på Hobby Boss utgåvan då :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vietnamkärra i 1:48. Taket på plats.

Inlägg av easy_company »

Då var nosen på sin plats, jag ska ta bort fönstren i taket för att måla den transparanta gröna färgen på deras insida och sidofönstren ska maskeras.
Bild
Bild
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vietnamkärra i 1:48. Nosen på plats.

Inlägg av easy_company »

Det kanske finns hopp för att den här Huey:n kan få ett lyckligt slut trots alla de svårigheter som uppstått i byggandet :shock: , jag har målat den en gång och nu har även sidodörrarna i lastutrymmet limmats dit :)
Bild
Bild
Bild
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar