Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Tänkte dela med mig av framstegen i mitt andra plastmodellbygge det här århundradet. Har mest pysslat med modelljärnväg (1:160) men behöver fler saker att pyssla med. Första modellen tog 2 år att bli klar med, hade tänkt att den här skall gå fortare. Har kikat på forumet ett par veckor och gillar stämningen och möjligheten att få tips m.m.

Fick modellen i födelsedagspresent för ett par veckor sedan, så jag vet inte hur gammal den är. Här är i alla fall hur lådan såg ut när jag öppnade den.
Bild
Började med att knåpa ihop baronens stol. Blev inspirerad av andras byggen på nätet och lade till en kudde till den gode baronen. Ett första försök att efterlikna plywood.
Bild
Jag skall jobba lite med foto tekniken inför kommande bilder.
Har också börja montera reglage på vänster insida, pyttesmå spakar och vevar.
Bild

Just nu bygger jag på resten av detaljerna till cockpit. Mycket små pilliga bitar i fotoets att leka med :D
Det finns gott om referensbilder på nätet, dessvärre verkar inga stämma helt överens med de lösningar eduard valt för denna byggsats, men jag tror inte det blir något problem.
Allt målas med pensel och jag kör med Vallejos akrylfärger.

edit: bildlänkarna funkade inte på första försöket.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av Stellan »

Välkommen till IPMS Stockholms forum. Kul att se att du ger dig i kast med ett så vackert plan som Albatrossen. Små detaljer är ju inget för dig som kämpat med 1/160. Har du sett diskussionen om att ha fler byggen igång samtidigt? http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=6616
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av Robin Nilsson »

Välkommen ombord ! :)
/ Robin
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Tack Stellan, intressant ämnestråd. Jag har flera byggen på gång men bara en plastmodell för närvarande, men jag är sugen att påbörja två till paralellt. Det som begränsar är just nu en plats att ställa de andra påbörjade projekten på, men jag jobbar på den saken :)
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av Robin Nilsson »

Försök att låta bli att börja på för mycket ;)
om det inte finns tidsvinster att göra (kan lika gärna
måla nästa modell som ändå ska ha samma färg ...)
/ Robin
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av denstore »

Kul att se att det finns intresse för WWI-flyg! Har själv byggsatsen, och planerar att bygga den någon gång. Till pensionen eller så. :)
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av easy_company »

Trevlig kärra :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Jag skall försöka hålla mina parallella aktiviteter under kontroll. Just nu byggs det på 4 st MJ moduler där jag inte verkar komma igång med rälsläggningen, sedan har jag 4 st små minidioraman med järnvägstema som fastnat på 85% klart. Det är skönt att inte ha en press med att "nu måste jag bli klar innan jag kan börja med något annat" men samtidigt bör jag väl inte ha för många grytor på spisen :-)
I kväll blev det lite tid över för pyssel med etsade detaljer och lite annat.

Baronens varvräknare, måste ha varit viktig då den praktiskt taget sitter mitt framför ansiktet. Det följde med en plastfilm man tydligen skall försöka skära ut, men jag målade lite på frihand i stället. Det lilla handtaget till vänster lossnade omedelbart, så jag limmade en kloss av styrenplast på baksidan för att få lite tjocklek och satte dit det igen. Är tydligen ett extra gashandtag.
Bild
Lite fler instrument till cockpit. Från vänster räknat: Pedaler, smörjhandtag till vattenpump, luftpump, kompass (också handmålad) och sedan en förenkling av panelen för ett antal tryckmätare för bränsletanken.
Bild
Till sist skotten till cockpit. Från vänster, det främre och sedan det aktre. Här fick jag problem med min silverfärg som bara ville klumpa ihop sig så jag måste hitta på något för att få en bra aluminiumton. Den aktre delen är grovt förenklad jämte flera andra modeller i samma skala där stolen placeras i en rörkonstruktion i stället. Här hamnar den på en plan bräda. Nu spelar det väl ingen roll för jag tror inte den kommer synas när kroppssidorna sätts ihop.
Bild
Det är en hel del detaljer kvar att bygga innan jag börja sätta dit bitarna i kroppen.

Jag har märkt att foto-etsen gärna bryts av när jag viker delarna, såg någonstans att man kan värma upp dem med en eldslåga och "avhärda dem", gör ni andra det med eran foto-ets?
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Sportlov och jag har tagit ledigt från jobbet. Gjort en massa kul med barnen men även hunnit bygga lite. Har med flit hållit mig borta från datorn.
Fortsatt med kontrollerna till den gode baronen. Fotoets på plast, lite svårt att få ihop tycker jag. Jag har testat CA lim (Loctite Super Glue Precision) men tycker att Revell's Contacta fungerar bättre, tar gärna emot tips på vad ni andra tycker funkar bra.
Bild
Gråmålat med trähandtag efter fotojakt på internet. Plöstligt inser jag att "grå" som Eduard skrivit" i sin målningsinstruktion drar mer åt det gröna hållet på bilder från olika museum. Ytterligare en lärdom för mig, att ägna mer tid till att kolla upp vilka nyanser man använt i verkligheten. Nu kommer jag inte måla om allt, då "nyanskillnaden" knappast syns när allt väl är monterat, och vem vet, baronen kanske krävde andra färger ?
Jag passade på att måla trähandtagen flera gånger för att bygga upp lite tjocklek.
Bild

Övning ger färdighet!
Så brukar jag säga till ungarna när de inte lyckas direkt med någon ny aktivitet. För att öva prövade jag att extra-detaljera motorn lite med tändkablar och målning i flera nyanser. Troligtvis syns inget av detta senare så mina misstag döljs så att säga. Först experimentera med att få dit kablarnas ena ände, här använde jag CA lim och koppartråd från en gammal elmotor.
Bild
Sedan klipptes trådarna lika långa och böjdes till mot tänstiften och limmades.
Bild
Målade tändkablarna i rött på kul, skall smutsa ner motorn lite senare också. Ser på bilderna att jag måste bättringsmåla lite här och där med färg (verkligen jättebra sätt att granska sitt jobb på vilket jag lärt mig här på forumet). Röret till höger är fortfarande lite snett, bökat en hel del med att få hela höger-delen lodrät, får se om jag orkar kapa lite på överdelen för att få till det. Kommer knappast synas när väl motorn är monterad.
Bild
Sedan en underlig sak. Avgasröret finns inte med i monteringsanvisningarna men väl bland delarna, är sådan vanligt? Kollade igenom resten av delarna och dessa verkar vara med. Tänker nog vänta med montering tills motorn sitter i kroppen. Passade på att borra ur röret.
Bild
Sedan nästa underliga grej, Eduard har tydligen bestämt sig för att den gode Baronen varit lite väl lyckosam uppe i skyarna och skippat en del till kulsprutorna. Får fundera på hur jag skall scratchbygga den. Händer sådant också ofta?
Bild

Nästa del blir att slutpyssla med motorn och sedan försöka få ihop kulsprutorna innan det roliga med att få in alla bitarna i kroppen börjar :D
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av Robin Nilsson »

Litet tips till nästa gång: Det är lättare att få tunna trådar på plats om
man kan borra små hål att limma dem i.
Det behöver inte vara presspassning, det ska finnas lite plats till lim också ...
/ Robin
Skriv svar