Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av Henrik R »

Ball Albatraouz! Med grundfärg, menar du då sprayflaska eller med airbrush? det ser fin-fint ut. Jag gillar fotoets kulesprutorna, dom är läckra.
Snygg lösning hur man målar rigglinor, det har jag inte tänkt på tidigare.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Jag körde sprayflaska, Vallejo grå. Har inte skaffat airbrush grejor ännu, men med tanke på de otroligt fina resultat man tydligen kan få med dem så kommer jag nog skaffa det i framtiden. Just nu finns det bara ungefär en miljon andra saker som tar både tid och pengar så jag kör med pensel ett tag till. Dock, till grundfärg och lack kan man ju köpa en eller annan sprayburk utan att ruinera sig.
Jag läste om hur man kan färga rigglinorna någonstans på nätet och är själv positivt överraskad över hur bra det blev.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Nu har jag spacklat och slipat lite till eftersom grundfärgen effektivt avslöjade fler små skavanker.
Har hunnit måla undersidan på övervingen i all fall.
Bild

Den grå fläcken är där fotoets kylaren skall sitta.

Men nu blir det en veckas uppehåll i bygget. Företaget jag är anställd på har beslutat att skicka mig västerut över det stora havet en vecka.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Sådär, mer än en veckas bortavaro från byggbordet så var det dags att sätta igång. Fick lära mig många saker denna kväll.
Testade att maskera kanten på undersidan för att undvika att den röda ovanfärgen skulle smita under.
Bild

Målade två lager med röd färg, men jag slarvade så det blev lite för tjockt på ett par ställen. Syntes särskilt bra när jag fotograferade vingen. Förutom några misstag blev det ganska bra.
Bild

Sedan tog jag bort tejpen (Tamia masking tape).
Bild

Så lärde man sig att en timme var för lång tid, eller att tejpen var för kraftig. Börja om från början. Skall testa med att slipa ner ojämnheterna försigtigt först, fungar inte det så får jag väl försöka ta bort all färg och börja om med grundningen.
Suck!
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Sådär, efter ca 2h i Ajax Universal borstades färgen bort med tandborste och Scotch brite. Nu återstår rengöring av alla små hål och linjer så får jag börja om med grundning igen.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av Lars Befring »

try try and try again! yay!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av Stellan »

Har aldrig provat Vallejos grundfärg. Kör med Citadells Chaos Black eller Skull White oftast, alternativ till det är Tamiyas TS-sprayburkar om jag vill ha någon specifik grundfärg. På det sprutmålar jag oftast Vallejos Model Color eller Model Air. Sitter som berget. Märkligt att Tamiyas tejp river bort grundfärgen...

Ska du penselmåla så borde det bli bäst om du målar med väl utspädd färg med bred pensel och lätt hand. Låt torka mellan lagren så löser inte efterföljande påstrykningar upp det som ligger under.
Stellan Schroeder Englund
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av Falken »

Noggrann rengöring med t-doja INNAN grundfärg tycker jag verkar vara receptet.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Tack för alla tips. Skall vara EXTRA noggrann med rengöring i framtiden om jag tänker maska med tejp. SKall testa med att späda färgen något oh med en ännu bredare pensel så får vi se hur det blir andra gången.
Det blir som man säger i scouterna "Learning by doing" :D

Appropå rengöring, skadar inte T-röd plasten?
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av Stellan »

T-röd skadar inte plasten, i alla fall inte om du bara torkar av ytorna med en fuktad trasa eller så. Vet inget om hur det blir om du sänker ned delarna i ett rödspritsbad dock.. T-röd tar effektivt bort akryler som exempelvis Vallejo så om du tabbar dig så är det bara att gno av.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar