Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Sådär, relokerat till Pittsburgh och börjat få ordning på livet igen. Dags att fortsätta med albatrossen. Gjorde rent övervingen och penslade med flera tunna lager färg (utspätt med lite vatten) med en bred pensel. Mycket bättre, men jag behöver öva mer på tekniken. Fixade till foto etsen till kylaren, målade den i oljig metall och fäste. Det skall till ett handtag på undersidan, men det lär bli den sista delen att sätta dit då jag annars garanterat kommer slå av den när jag jobbar med riggningen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Sedan sattes puffrorna fast med lite mer fotoets som alltsammans nästan helt dåldes av en sista plåt av foto ets.
Bild
Bild
Stjärtpartiet målades
Bild
Och till sist lite aluminium på framkanten så vart kroppen klar.
Bild

Kroppen behöver lackas och få ett par lager med wash så panellinjerna framträder tydligare, jag vet bara inte om jag skall göra det före eller efter riggningen. Tips?
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Här går det inte fort utan snarare bakåt. En månad innan jul skulle jag flytta modellen, tappade den och hälften av all foto-ets i cockpitt lossnade. Detta efter att den lackats, smutsats ned lite och hål för stag borrats upp.
Tappade sugen en smula men lyckades tillslut pilla dit det mesta på ungefärligen rätt plats. Som tur var kommer det mesta inte synas när väl övervingen kommer på plats.
Nu tillverkas här stag på löpande band och med lite tur så kommer jag igång med riggningen INNAN january är slut :-)
Jag hoppas kunna lägga upp lite bilder de närmaste dasgarna.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Små ringar gjorda av 0,1mm koppartråd återvunnet från en Spole från ett kasserat kretskort. Sex stycken på varje sida av övervingen.
Bild
Bild
Och så en ring i nosen på planet på vardera sida.
Bild
Alla stöttor har torrpassast så nästa steg blir att limma fast de 14 linorna som har förberetts med öglor och hylsor och därefter limma fast stöttorna och avsluta med det pilligaste av allt, trä in linorna i dessa öglor och spänna dessa med hjälp av ännu fler hylsor. Får se hur långt jag kommer i kväll.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Nu så har jag fått till lite trassel också.
Först fyra linor vid vingroten
Bild
Sedan tre ute vid vingspetsen
Bild
Med 14 linor ser det rätt trassligt ut.
Bild

I kväll skall jag test dra linorna för att kolla att de sitter fast ordentligt, sedan blir det till att limma stöttorna, ett intressant kapitel då två är i fotoets.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av Stellan »

Det där ser jäkligt bra ut. Tungan rätt i munnen nu.
Stellan Schroeder Englund
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Tack Stellan

Att få dit övervingen var inte lätt. Sannorlikt blev det inte lättare med Eduards lösning med de inre stöttorna i foto ets.
Bild
Bild
Men nu sitter vingen där.

Modellen skulle knappast vinna några priser på en tävling men jag lär mig en massa. Nu återstår att virka ihpo och spänna de 14 stagen, jag har redan dragit lös en av öglorna i ovanvingen.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av Stellan »

Det svåraste är att vinna över sig själv. När det är gjort så knaprar man snabbt in på de övriga. Du är på god väg nu, kämpa!
Stellan Schroeder Englund
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av Lars Befring »

Amenjävlar vilket jobb!
Du e modig du!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

Tack för uppmuntran Stellan och Lars.
Nu är fem av 14 linor på plats men än inte slutspända och limmade. Bara 3 öglorna har lossnat...
Det är faktiskt det att öglorna lossar som skapar mest problem, jag borde ha provdragit dem också.
Du har nog rätt Stellan, det handlar om att vinna över sig själv, skall kämpa på.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Eduard Albatros DV 1:48 Red Baron

Inlägg av M-eson »

14 linor på plats, och då inser jag att mitt Cyano acrylat lim är slut. Jag får vänta ett par dagar med att spänna och limma dem, men sedan är riggningen i alla fall klar, puh.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Skriv svar