Sportlov och jag har tagit ledigt från jobbet. Gjort en massa kul med barnen men även hunnit bygga lite. Har med flit hållit mig borta från datorn.
Fortsatt med kontrollerna till den gode baronen. Fotoets på plast, lite svårt att få ihop tycker jag. Jag har testat CA lim (Loctite Super Glue Precision) men tycker att Revell's Contacta fungerar bättre, tar gärna emot tips på vad ni andra tycker funkar bra.

Gråmålat med trähandtag efter fotojakt på internet. Plöstligt inser jag att "grå" som Eduard skrivit" i sin målningsinstruktion drar mer åt det gröna hållet på bilder från olika museum. Ytterligare en lärdom för mig, att ägna mer tid till att kolla upp vilka nyanser man använt i verkligheten. Nu kommer jag inte måla om allt, då "nyanskillnaden" knappast syns när allt väl är monterat, och vem vet, baronen kanske krävde andra färger ?
Jag passade på att måla trähandtagen flera gånger för att bygga upp lite tjocklek.
Övning ger färdighet!
Så brukar jag säga till ungarna när de inte lyckas direkt med någon ny aktivitet. För att öva prövade jag att extra-detaljera motorn lite med tändkablar och målning i flera nyanser. Troligtvis syns inget av detta senare så mina misstag döljs så att säga. Först experimentera med att få dit kablarnas ena ände, här använde jag CA lim och koppartråd från en gammal elmotor.

Sedan klipptes trådarna lika långa och böjdes till mot tänstiften och limmades.

Målade tändkablarna i rött på kul, skall smutsa ner motorn lite senare också. Ser på bilderna att jag måste bättringsmåla lite här och där med färg (verkligen jättebra sätt att granska sitt jobb på vilket jag lärt mig här på forumet). Röret till höger är fortfarande lite snett, bökat en hel del med att få hela höger-delen lodrät, får se om jag orkar kapa lite på överdelen för att få till det. Kommer knappast synas när väl motorn är monterad.

Sedan en underlig sak. Avgasröret finns inte med i monteringsanvisningarna men väl bland delarna, är sådan vanligt? Kollade igenom resten av delarna och dessa verkar vara med. Tänker nog vänta med montering tills motorn sitter i kroppen. Passade på att borra ur röret.

Sedan nästa underliga grej, Eduard har tydligen bestämt sig för att den gode Baronen varit lite väl lyckosam uppe i skyarna och skippat en del till kulsprutorna. Får fundera på hur jag skall scratchbygga den. Händer sådant också ofta?
Nästa del blir att slutpyssla med motorn och sedan försöka få ihop kulsprutorna innan det roliga med att få in alla bitarna i kroppen börjar