Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48 klar sid 3!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48 klar sid 3!

Inlägg av Henrik R »

Nu släpper jag taget en stund från 1/32 träsket och återgår en stund till 1/48 :-)
Nu har jag faktiskt tänkt att göra en ganska ovanlig Vietnamkärra. Det är heller inget jetflyg, utan en turboprop. OV-1A Mohawk! Detta är Roden som tillverkat den, Jag hade väl inga förväntningar om den, men när jag såg gjutningarna så blev jag minst sagt intresserad. Den är skitfin. Saknas en del detaljering på en del ställen, men det gör det ju på de flesta modeller. Hur som helst så är bygget igång nu.
Jag gillar boxarten. En regning dag i tjänst!
Bild


Till och med apan ger tummen upp för bygget..eller om han helt enkelt käkar nötter, f-n vet.
Bild


Vi börjar med cockpit givetvis!
Bild

Bild

En stol klar.
Bild

Bild
Senast redigerad av Henrik R den 14 feb 2015, 23:15, redigerad totalt 1 gånger.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48

Inlägg av easy_company »

Jag måste säga att jag gillar cockpitstolen :) den ser ju hur bra ut som helst och den ser så realistisk ut. Ska bli kul att följa ditt projekt Henrik. Är 1/48 den minsta skalan som du sträcker dig till eller tycker du även om att bygga 1/72?
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Snyggt Henrik, som vanligt och det går undan igen :) Lennart
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48

Inlägg av Erik_G »

Ah, ännu en box man har liggande hemma, vars byggsug man kan få tillfredställt genom proxy :-)

Stolen är skitfin, antar att det är Eduard-PE du kompletterat med? Minns inte om man fick bälten med i satsen nämligen - men jag tvivlar på att eventuellt medföljande bälten var målade. För så jäkla skicklig är du väl inte att du kan måla dit sömmar på bältena för hand? :-)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48

Inlägg av SvenYoung »

Ursnyggt Henrik!

Fattar inte hur du bygger och målar så otroligt fort!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48

Inlägg av magnusf »

Vackert! Det är en kul och väldigt udda maskin. Och apan på boxarten är nog genuint flygintresserad...

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48

Inlägg av Joakim Hultman »

Ser ju bra ut så långt! Men man får inte med apan i byggsatsen? Det är lite dåligt, kan jag tycka. ;)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48

Inlägg av Henrik R »

Tack alla!! Nä apan får man inte med :-) Det är ju synd. Som sagt bältena följer inte med Rodensatsen. Det är Eduards Fotoets jag använder. Alltså snabbt å snabbt..Jag bygger utan avbrott helt enkelt.:-)
Nu är jag i alla fall klar med den andra stolen också. Samt att kontrollera om dom passar inne i cockpit hyffsat.

Bild

Bild
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48

Inlägg av easy_company »

Stolarna ser ju fantastiska ut, var in på din modellersinc blogg också och det var ett rent nöje att få se alla dina fina byggen. Ska bli skoj att följa detta projekt!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48

Inlägg av Henrik R »

Jaash..Nu har jag försökt replikera solskydden som man kan skjuta framåt och bakåt. Man kan ju tänka sig att det blir lite "soligt" därinne i ostkupan. gröntonade glas med aluminiumramar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar