Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Daniel_A »

Ja, din perfektionism kan nog många av oss känna igen oss i, men det är inte många som orkar med arbetet att göra om :)

Får passa på att fråga en sak också. Jag har hört många som pratar om retarder till Tamiyafärger. Själv brukar jag använda retarder till Vallejo och det är väl mer en förlängning av torktiden och en färg som flyter ut bättre man får och inte enbart tunnare färg (om jag fattat rätt). Har Tamiya en särskild retarder och vad heter den i så fall? Eller är det vanlig förtunning X-20A vi pratar om?

Enlighten me, please.

/Daniel
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Jupp de har en egen retarder...

Jag använder inte Tamiyas X-20A, jag använder ren isoprop, sen tillsätter jag retarder, nån droppe. sen m ABn...

Använder även retarder då jag penselmålar Tamiyas färger, nån dropper isop med så det blir tunnare o fägren självutjämnar så man får inga penseldrag alls.....dog kan behövasgöra två gånger om det skulle täcka dåligt, men jag är så..flera tunna lager än ett tjockt.... ;)

Jag penselmålar med Vallejos färger med, men då använder jag deras Model Air o penselmåplar m den, iom mkt mkt tunnare samt täcker kalas, där tillsätter jag ingenting.

Kör jag modelcolor så tillstter jag liiite destilerat vatten för o få den tunn samt nån tandpets droppe diskmedel för ytspänningen.....
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Daniel_A »

Tack. Den ska jag skaffa kvickt. Brukar också köra isoprop istället för X-20A ibland. Men retarder har jag inte använt. Behövs till penselmålning om inte annat.

/Daniel
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Japp...

Sådärja äntligen klar...nu kan jag skita i detta och gå vidare...Tamiya Primern dämpade effekten rejält.... this is good enough for me and will do just fine....

Bild

Notera luftintaget i alu, det blåa skiner igenom lite, easy peasy, inget jag missat o det kommer o fixas, dock ingenting som kommer att synas ändå lol.....
Bild

Bild
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Mera delar ramlar på plats, skönt o slippa maska o måla på denna kärra senare, hjulhusen har ju samma färg som resten av kroppen....samt hjulhus luckor mm, de enda som har aoteke är insifan av flapsen samt vingspetsarna på insidan

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av magnusf »

Här är flarran (tror aldrig jag sett en sådan i verkligheten faktiskt):

Bild

Har aldrig upplevt något behov när jag sprutmålar men kan man få färgen att funka med pensel med den så är den klart intressant!

Hälsningar

Magnus
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av BjörnK »

Magnus, har du vägarna förbi K-holmen kan du få en skvätt att leka med!

//B
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av magnusf »

BjörnK skrev:Magnus, har du vägarna förbi K-holmen kan du få en skvätt att leka med!

//B
Kan man cykla hem på den? I så fall kanske jag tar dig på orden :-) !

Skaffar nog en egen flaska vid tillfälle på vinst och förlust! Men tack för erbjudandet!

Hälsningar

Magnus
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

magnusf skrev:Här är flarran (tror aldrig jag sett en sådan i verkligheten faktiskt):

Bild

Har aldrig upplevt något behov när jag sprutmålar men kan man få färgen att funka med pensel med den så är den klart intressant!

Hälsningar

Magnus
Japp...

Den är det.

Rekomenderar den till sprutmålning, det blir en finare yta tro mig....körde länge utan, men nu gör jag det hela tiden, framför allt stora jobb, sen själklart vid penselmålningen av Tamiya färger ....
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av magnusf »

Mal_Belford skrev:
Japp...

Den är det.

Rekomenderar den till sprutmålning, det blir en finare yta tro mig....körde länge utan, men nu gör jag det hela tiden, framför allt stora jobb, sen själklart vid penselmålningen av Tamiya färger ....
Skaffar jag den så lär jag inte kunna låta bli att prova den i sprutan heller :) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar