Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av kallenordlund »

Fantastiskt snyggt däck! Ser riktigt bra ut tillsammans med Zeron.
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Tackar Tackar.

inte mkt kvar nu....

en pilot som poserar framför en kamera....är tanken..

har en checklista nu som jag går efter så jag inte missar nåt...litar på att ni hojtar till innan om så e fallet....nu tar jag ordentliga pauser så ögonen o sinnet vilar...so ingen overdo it inträffar....lätt hänt om man sträck kör i vädring...speciellt vid subtil vädring...den som faktiaskt är viktigast....som inte synns men tillför helheten utan att märkas.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag tror det kunde löna sig att försöka bleka däcket lite.
Trä som utsätts för väder och vind brukar få en gråaktig ton.

Uffe
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Ulf Lundberg skrev:Jag tror det kunde löna sig att försöka bleka däcket lite.
Trä som utsätts för väder och vind brukar få en gråaktig ton.

Uffe

Ulf.

Japp tänkte det oxå då träet var faktiskt en gråton naturellt efter vädringen...så testade m vatten för o se hur det blev med klarlack på det....
yep...föll för det senare faktisk....det gråa var hmm svårt förklara...maybe right...men poppa lixom inte ut..då allt var rätt fräsht då....så detta är medvetet val ;) samt som sagt är ju bara ett diorama...

men kikat på bilder (få som faktiskt finns) så är det svårt atyt avgöra, samt en sak...7 Dec -41 var allt nog underhållet tip top.......

senare ex vid midway mm så var det nog hygglight shcletet......

Som sagt har en till A6M2a den är det planer för senare del..exempelvis Santa Cruz eller Midway ....då var det bra schletet.....o då är det chipping.....kommer köra en rerun..inte omäjligt at jag kör en repris på en Zeke inom kort...som sagt lärt mig massor...läst på o fått sjukt mkt hjälp av members på LSP med
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Pål Björkman »

Hej Mal!
Ja nu var det inte "flugmaskinen" jag tänkte på, snarare däcket den stå på..."Min" Felixstowe sjösattes ju på en ramp, byggd av träplank, likt ditt däck. Till skillnad frän däcket på ex Akagi, så skrubbades inte pirarna på samma sätt och var inte heller byggda av teak. Därav den hypotetiska tråden om vädring av trä.. Det blir inte rätt med en vitblek drivvedslook heller.
/pål
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Pål Björkman skrev:Hej Mal!
Ja nu var det inte "flugmaskinen" jag tänkte på, snarare däcket den stå på..."Min" Felixstowe sjösattes ju på en ramp, byggd av träplank, likt ditt däck. Till skillnad frän däcket på ex Akagi, så skrubbades inte pirarna på samma sätt och var inte heller byggda av teak. Därav den hypotetiska tråden om vädring av trä.. Det blir inte rätt med en vitblek drivvedslook heller.
/pål
Sorry missförstog dig.....

Den ska bli grå som du sa.....brun på vissa ställen tom svart/brunt med på sina ställen....så trä åldras så spricker det med.....

Ska man köra detta så skulle jag lägga en röst för Balsa, pensla med indian ink (det ger brutalt fin effekt) fick det tipset av peter på LSP (järnvägsbyggare), den gråar träet snyggt, sen pensla dem plankorna man vill ha mer...japp köra olika mkt på plankor så de blir random rätt...OBS...lägg inte lack med med alkohol lösning på för då blir det "vitt"

mitt första diorama jag gjorde var med denna teknik.....

Bild
Mitt första Dioramabas No:1 modell No:12 (1:32)
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Pål Björkman »

Hej Mal.
Yes nu börjare det likna ngt :P Schysst tips. Har använt liknade tidigare. Det gäller att få det att se vädrat, men inte negligerat ut. Postar bilder när jag kommer dit. Pål
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Pål....

Jag missa en viktig sak....

Indian ink och isoppropyl alkohol...jag hade en-två teskedar i 1dl isop....bara på m locket...så har du...
Det gråar träet fint....

ett annat exempel m denna teknik....plankan o bordet....
Bild
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Pål Björkman »

Snyggt Mal. Får vi se dina alster Live på 08 Open?

/Pål
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Mal_Belford skrev:
Ulf Lundberg skrev:Jag tror det kunde löna sig att försöka bleka däcket lite.
Trä som utsätts för väder och vind brukar få en gråaktig ton.

Uffe

Ulf.

Japp tänkte det oxå då träet var faktiskt en gråton naturellt efter vädringen...så testade m vatten för o se hur det blev med klarlack på det....
yep...föll för det senare faktisk....det gråa var hmm svårt förklara...maybe right...men poppa lixom inte ut..då allt var rätt fräsht då....så detta är medvetet val ;) samt som sagt är ju bara ett diorama...

men kikat på bilder (få som faktiskt finns) så är det svårt atyt avgöra, samt en sak...7 Dec -41 var allt nog underhållet tip top.......
Några bilder:

Bild

Vanlig fritidsbåt med teakdäck.

Bild

En extremt välhållen brittisk lustjakt, fotad i Marsstrand i somras.
Notera att däcket är grått där det är torrt och brunt där det är blött.

Bild

Museifartyg, minsvepare i Wilhelmshaven. Olle blev lite danssugen, men lyckades inte få med sig vare sig Lars eller Jonas.

Bild

Samma minsvepares fördäck. Notera igen hur färgen skiftar med hur fuktigt däcket är.

Uffe
Skriv svar