Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Tackar grabbar......

Japp...figur ska det vara....samt ett kamera stativ m.kamera på den annars ser der bara konstigt ut om mam bara står framför o poserar lol..så kan bli em figur till intill kameran....en pilot till....

Jo fått förfrågan från flera håll om o ställa ut....men sånt får jag rampfeber av.....ush när jag ser andras byggen som är mkt vackra......

Ska försöka överkomma min rädsla för sånt......det är väl självförtroendet på den fronten som bevöver jobbas på...

Kanske ställer ut utan att tävla......nåt hörn :)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Robin Nilsson »

Hörrödu ! Dina byggen behöver absolut inte skämmas för sig. Du skulle
komma mycket högt på resultatlistan ;-) Dessutom är det många som
gärna skulle se dina mästerverk på riktigt istället för foton.
Kom till 08-Open och få beröm !
/ Robin
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Robin Nilsson »

Björn H skrev:
Robin Nilsson skrev:Om du tänker på det som ser ut som två stående cirklar,
vridna 90 grader mot varandra, så är det en pejl-antenn.
Man vrider på antennen och läser av var signalen är starkast.
Typexempel:
http://www.warmuseum.ca/cwm/exhibitions ... =29&page=1

Tänk på att den sitter monterad utanför kanten av däcket så om du vill ha den med så måste du göra en korrekt kant på däcket (se länk till bild
i mitt förra inlägg)
/ Robin
Bara för att få spela lite besserwisser så är det så att när du har två pejlramar som du beskriver så vrider du inte antennen. Då är det en s.k. goniometerantenn och den är fast, du har i stället två korsande spolar som gör samma nytta som när du vrider en enkel ramantenn. Du söker inte starkaste signalen, utan du söker efter minimat, då står antennen i radiofyren riktning. De antennerna med en enkel ram satt alltid ( eller i vart fall i regel) monterade på styrhyttstaket och du hade en ratt med en gradskiva så att du kunde läsa av styrbordsvinkeln direkt.
mvh/
Björn H
TACK !! Jag letade lite efter fakta men sen gav jag upp :)
/ Robin
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Tack Robin att du peppar mig......

Som jag sa innan samt e mkt självkritisk på mina färdiga byggen...o tänker nästa bygge gör inte så utan så istället iom det blev så tänk....osv....lämnar det bakom mig efter ett tag....ser tldigare fel mm...me en sak är säker en utvekling har man haft o det är kul o se att erfarenheter gett sitt...

ska kanske ta med mig några kärror......vilka av dem?????

http://www.largescaleplanes.com/article ... al+Belford

Doran, F4f, A6m5, 109G2 är bortskänkta......till fina hem....


vilka skulle det bli tro...samt hur ska man transportera dem...utan att nåt händer.....

hur gör ni??????
Senast redigerad av Mal_Belford den 10 feb 2015, 08:38, redigerad totalt 1 gånger.
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av aln63 »

Mycket snyggt bygge ... och på så kort tid.
Imponerande
/Anders
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Robin Nilsson »

Ta med alla du har kvar.
Jag bygger nästan aldrig flygplan (äger 2 flygmodeller) så jag har ingen
erfarenhet av transporter. Det jag sett är: tillräckligt stor låda, klossar
av frigolit eller styvare skumplast i botten så att planet hänger i vingarna
på ett sånt sätt att vapen och annat under vingarna inte belastas och
hjulen hänger fritt. Sen brukar de ha nån sorts elastiskt band över
vingarna för att en skakning inte ska få planet att hoppa iväg.
/ Robin
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Ska kolla då :)

Kom över denna idag....
Denna ska fylla hålet i min lagerhylla......lol kommer o bygga denna igen i framtiden.....yep....men annat emellan såklart...

O annan indevid .....Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Henrik R »

Se där! En TILL A-6 är ju inte helt fel, Tamyia är världklass så jag förstår om du vill bygga en till :-)
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Jo tackar Henrik....

och varit ett kul bygge o allt det där...nu till ETT HELVETTES BAKSLAG..PASKAT Hin Håle sen kösnsvordommar blandat på finska o svenska....Skiten var torr igår o kunde handskas med den...allt tar ju tid innan det härdar...det vet vi alla modellbyggare...så inga problem...skulle justera en sak idag...nämligen ta bort de långpipiga pistolerna..det är fel....easy peasy....

HELLVETTE lyfte ur den ur vitrinskåpet o ställde ner den o det var som ta på tejp två feta fingeravtryck....takit på samma ställe förut o det var "torrt" utan risk men det här...det är som fägen reagerat m nåt...den var mkt mkt torrare i förrgår...igår...men nu blivit kletig...Alclad mattlack ska torka snabbt...men det här är ju skitlöjligt...Tamiya TS 80 decanned går jag tillbaka bums..

samt SKITFAN Har mörknat........

Ena flapsen målades samtidigt m camofärgen o den har mörknat i rödton...lustigt dem körde jag alldrig preshade med redbrown som allt annat.....

Använt kirurghandskar o topsat bort märkena med Zippo...o fick bort det men det snynns tydligt mkt lusare...suckar ...

Bild

Stön...Blir klar med en modell o nu är sopkorgen nära vill jag lova......grrrrrrr

Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Mal_Belford skrev:Tackar grabbar......

Japp...figur ska det vara....samt ett kamera stativ m.kamera på den annars ser der bara konstigt ut om mam bara står framför o poserar lol..så kan bli em figur till intill kameran....en pilot till....

Jo fått förfrågan från flera håll om o ställa ut....men sånt får jag rampfeber av.....ush när jag ser andras byggen som är mkt vackra......

Ska försöka överkomma min rädsla för sånt......det är väl självförtroendet på den fronten som bevöver jobbas på...

Kanske ställer ut utan att tävla......nåt hörn :)
Det vore väldigt tråkigt om vi, de beundrare du samlat på dig med den här tråden, inte får se modellen i verkligheten.
Det är betydligt lärorikare att ställa ut i en tävlingsklass, än att ställa ut i nåt hörn utom tävlan.
Att se sin modell bredvid andra liknande modeller, byggda av ambitiösa byggare, är en upplevelse man inte bör missa.
I ditt fall finns det dessutom goda skäl att tro, att du kommer att vara med och slåss om topplaceringar i klass propellerflyg 1:48.
Det skulle inte förvåna mig om du vinner.
När du ställt ut modellen i en tävling, ställ ut den i en till och därefter ytterligare en till.
Till slut blir det ganska odramatiskt att tävla. Man glädjer sig när man får pris och tar det med en klackspark om man inte får pris, även om man tycker att man borde fått det.

Uffe
Skriv svar