Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Robin Nilsson »

Plankorna är lagda i sektioner, kanske med en skarv för att hantera ändring i
längd på grund av uppvärmning/avkylning. Eventuellt kan det vara någon sorts
expansionsskarv som kan ta upp rörelser. Svårt att se ifall någon planka är
skarvad på längden. Undvik kanterna så slipper du att hålla på med att passa
in ändarna på planken mpt de/den yttersta som följer däckets konturer.
Planken skärs snett men inte till en spets utan de kapas vinkelrätt och sen får
kantplankan en "saw-tooth" profil. Väldigt pyssligt ...
Principskiss:
http://modelshipworld.com/uploads/month ... 099852.jpg
Det svarta (mörkgrått / gråsvart enligt Uffes komplettering) gunket är "caulking" och består
väl av beck/tjära, eventuellt med någon sorts fibrer
http://en.wikipedia.org/wiki/Caulking
"Traditional caulking (also spelled calking) on wooden vessels uses fibers of cotton and oakum
(hemp fiber soaked in pine tar). These fibers are driven into the wedge-shaped seam between planks,
with a caulking mallet and a broad chisel-like tool called a caulking iron.The caulking is then covered
over with a putty, in the case of hull seams, or else in deck seams with melted pine pitch, in a process
referred to as paying.

Modern marine sealants are frequently used now in place of the pitch, or even to supplant
the oakum and cotton itself.
"
Senast redigerad av Robin Nilsson den 09 feb 2015, 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det mörka mellan däcksplankorna kallas nåt. Traditionellt är det hampgarn, (rester av utslitet tågvirke) doppat i beck (Typ tjock tjära, asfalt) och indrivet i springan med nåtjärn och hammare.
Det är inte svart, snarare mörkgrått.
Även om färgerna på bilden bör tas med en nypa salt, stämmer kontrasten med mina minnesbilder av hur slitna trädäck brukar se ut.
Uffe

Edit: Hoppsan, missade att Robin redan svarat. I vilket fall har du nu både engelsk och svensk terminologi.
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Tackar för all info och länkar.....

Ett diorama ska ihop.....

Funderar på att lägga till den där rör konstruktionen på däck....ser ut som nåt slags antenn.......i ena hörnet på diorama så man får nåt vertikalt med....

Ska leka runt lite med materialen ikväll.....o se och skissa innan det påbörjas så kompositionen blir rätt.....
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Robin Nilsson »

Om du tänker på det som ser ut som två stående cirklar,
vridna 90 grader mot varandra, så är det en pejl-antenn.
Man vrider på antennen och läser av var signalen är starkast.
Typexempel:
http://www.warmuseum.ca/cwm/exhibitions ... =29&page=1

Tänk på att den sitter monterad utanför kanten av däcket så om du vill ha den med så måste du göra en korrekt kant på däcket (se länk till bild
i mitt förra inlägg)
/ Robin
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av TuveB »

Det är troligen beck mellan plankorna, kanske med tågvirke. Det är tjockt och appliceras varmt, är det tågvirke så är det droppat i beck och sedan nerbankat i springorna samt övertäckt med beck.
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Björn H »

Robin Nilsson skrev:Om du tänker på det som ser ut som två stående cirklar,
vridna 90 grader mot varandra, så är det en pejl-antenn.
Man vrider på antennen och läser av var signalen är starkast.
Typexempel:
http://www.warmuseum.ca/cwm/exhibitions ... =29&page=1

Tänk på att den sitter monterad utanför kanten av däcket så om du vill ha den med så måste du göra en korrekt kant på däcket (se länk till bild
i mitt förra inlägg)
/ Robin
Bara för att få spela lite besserwisser så är det så att när du har två pejlramar som du beskriver så vrider du inte antennen. Då är det en s.k. goniometerantenn och den är fast, du har i stället två korsande spolar som gör samma nytta som när du vrider en enkel ramantenn. Du söker inte starkaste signalen, utan du söker efter minimat, då står antennen i radiofyren riktning. De antennerna med en enkel ram satt alltid ( eller i vart fall i regel) monterade på styrhyttstaket och du hade en ratt med en gradskiva så att du kunde läsa av styrbordsvinkeln direkt.
mvh/
Björn H
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Tackar grabbar....grymt m info som det ska grävas ner i o lära sig nåt på vägen......

hursomhels....Nu e min A6M2 klar......Detta är hur långt mina skills tar mig idag, bara byggt 2,5-3år nu efter återstarten.....(20 år sen m pensel o visste inte vad en wash var ens :/ alldrig hållt i en AB då ens.) ......denna har fått nummer 14 i byggorndningen.....håller dem numrerade efter det....


Bild

Bild
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av TuveB »

Vad skumt, när jag svarade på frågan om de svarta linjerna fanns varken Robins eller Uffes svar, men nu är de där, fast de är flera timmar äldre?!

Zeron blev riktigt snygg!

Bara däcket o några figurer kvar då!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Helgjutet bygge och målning!
Klockren huv och läckert subtilt målningsjobb.
Om inte du ställer ut den där på 08-OPEN börjar jag grina.
Uffe
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av TuveB »

Och den måste till C4-open!
Skriv svar