Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Henrik R »

Kan bara rekommendera Alclads mattlack. Den är lite svårtorkad bara. Men ha tålamod. Alclads klarlack är gudomligt! Jag gillar Alclads transparenta dom är riktigt användbara. Din riskokare blev riktigt bra. Det kommer se bra ut när den monteras i flygkroppen!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Underbart jobb med metallytorna.
Jag vill se henne i verkligheten.
Kommer hon till 08-OPEN?

Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av magnusf »

ArtLine-pennorna ska jag också prova! Spännande tips!

Och naturligtvis ett riktigt snyggt och imponerande bygge!

Nitarna tänkte jag dock ducka, de funkar tack och lov mindre bra i mina skalor...

Hälsningar

Magnus
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Tackar för de fina orden.......

@Magnus.

de lämpar sig för detaljer o små saker....

De är sjukt fina o jobba med samt pigmenten är grymt fina.....
just för pensel målning....tänk på att den torkar snabbt färgen så den blir lite tjock....men Det löser jag genom att tillsätta lite beckers odurless eller humbrol thinner( doppa penseln bara) färgen blir tunn o självutjämnar sig perfekt.....så det ser airbrushat ut.

Testa på bit skrot först så du ser hur det beter sig så få kontroll på hur jobba....
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av magnusf »

Mal_Belford skrev:Tackar för de fina orden.......

@Magnus.

de lämpar sig för detaljer o små saker....

De är sjukt fina o jobba med samt pigmenten är grymt fina.....
just för pensel målning....tänk på att den torkar snabbt färgen så den blir lite tjock....men Det löser jag genom att tillsätta lite beckers odurless eller humbrol thinner( doppa penseln bara) färgen blir tunn o självutjämnar sig perfekt.....så det ser airbrushat ut.

Testa på bit skrot först så du ser hur det beter sig så få kontroll på hur jobba....
Jag lovar att prova försiktigt :-) ! Humbrol thinner har jag.

Hälsningar

Magnus
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Japp.....

Limma delar, limma delar...limma delar...lite gjort idag....

Bild

och undersidan.....
Bild

En sak e besparad...kommer inte behöva maska av hjulhus mm....slipper det momentet, då Mitsubishi tillverkade Type 21 A6M2 hade samma färg i hjulhusen som på undersidan, ja hela kärran....Det är Nakajima Type 21 A6M2 som har Aoteke i dem, så där har Tamiya manualen helt fel krasst....

Kort histore lektion....
Pearl harbour 7 December -41 var det bara Mitsubishi tillverkade Type 21 A6M2 som deltog, senare i kriget kom Nakajima tillvrkade Type 21 A6M2.....så ny vet man det, älskar forum man får sköna historie lektioner med ;).....

en sak är säker, färger på tyska kärror speciellt senare är ett minfällt (jorå har koll en del iaf) , men fasiken Japanska det är ju MS minröjning med 99% minor lol...jaja men det som gillas är att man får använda sin konstnärliga tolkning, ser helheten rätt ut så är det rätt...

ska bli galet kul när färg groggrna ska till.....

Notera att denna blir inte sliten mkt sparsamt m chipping då de som deltog var rätt nya kärror.....
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Glömde en sak.....

Har någon bilder. länkar på japanskt flygdäck, ska som sagt göra ett diobasplatta till denna kärra, samt tips på finfibrigt trä, redan kollat wentzells, de har inga, så om det är båtbyggare som kan tipsa mig om lämpliga plankor, de ska vara gulvita, ska inte vädras då det ska vara naturella "rätt" det är ju cleant redan nu, det som till kommer är det mellan plankorna (asfalt/tjära/ eller gunk vette fasiken vad det är, nån får fylla i)
det kommer göras av indian ink o trälim är planen, så fyll i med tips....
har ider men mottager gärna tips på tänka på....

Samt en frågade om jag ska ställa ut på IPMS Open, jag vet inte, har alldrig ställt ut något, så ska kolla, får väl ramp feber av sånt....
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Daniel_A »

Mal_Belford skrev:Notera att denna blir inte sliten mkt sparsamt m chipping då de som deltog var rätt nya kärror.....
:D Det där är inte lätt. Man vill så gääärna ha lite slitage. Om du inte kan hålla dig så tror jag att de där Zero-na i PH hade en brunröd primer som syns ganska bra på delar som hittats. Den bör titta fram i så fall. Här finns massor av info om japanska flygplan och färger. Jag har bara orkat läsa en bråkdel. http://www.j-aircraft.com/

Tips på artiklar: http://www.j-aircraft.com/research/jiml ... lpearl.htm
Den här tycker jag är intressant också: http://www.j-aircraft.com/research/weat ... estion.htm

Duktigt jobbat med uppdateringar varje dag förresten. Riktigt kul att följa (men känn ingen press för det).

Någon gång ska jag bygga i denna skala också. Men inte än...

/Daniel
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Tackar för länkarna Daniel....

Har kikat på dem redan ;)....mkt läsvärt...så klart läsvärt för dem som bygger dessa.....

Som jag har förstått så var de så gott som nya kärror.....jorå kanskr liiite chipping ska jag ha..inge bestämt...ger.lite djup på modellen...men som sagt sparsamt isåfsll (brukar ju köra rätt hårt lol)...

Jorå har en A6M5 i stashen med...men kommer jag få loss på hårt m chipping när den ska till ;)

mitt första försök o en av mins tidiga alstet o samt första försök med.o chippa ordentligt...

Min nr.8 sen återstarten 3 år sen....inte byggt på 20år innan dess...o då m pensel...
Bild
förövrigt bortskänkt för ett år sen...till en flygplans älskare....han vart iaf glad :) så den fick ett gott hem...


Denna pågående Zeke får nog nummet 14.

Samt har ingen press...bygger när jag kan o känner ;)
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Mal_Belford skrev:Glömde en sak.....

Har någon bilder. länkar på japanskt flygdäck, ska som sagt göra ett diobasplatta till denna kärra, samt tips på finfibrigt trä, redan kollat wentzells, de har inga, så om det är båtbyggare som kan tipsa mig om lämpliga plankor, de ska vara gulvita, ska inte vädras då det ska vara naturella "rätt" det är ju cleant redan nu, det som till kommer är det mellan plankorna (asfalt/tjära/ eller gunk vette fasiken vad det är, nån får fylla i)
det kommer göras av indian ink o trälim är planen, så fyll i med tips....
har ider men mottager gärna tips på tänka på....

Samt en frågade om jag ska ställa ut på IPMS Open, jag vet inte, har alldrig ställt ut något, så ska kolla, får väl ramp feber av sånt....
Det är klart du ska ställa ut.
Det är kul och lärorikt.
Dessutom är det säkert fler än jag som vill se modellen.
Det är alltid kul att se ett bygge, som man följt på forumet, i verkligheten.
Uffe
Skriv svar