Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Lite mera gjort...mer motordelar.....

Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Ulf Lundberg »

Fasligt snyggt och krispigt.
Uffe
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Ulf Lundberg skrev:Fasligt snyggt och krispigt.
Uffe
tackar...:)....googlade lite om dina byggen..
Har sett dem irl...de är fantastiska...

galet i den skalan.....imonerad rejält....sjukt snyggt o vilket arbete....
aln63
Inlägg: 187
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av aln63 »

Kul att se ditt fina bygge. Vad är det för metallfärg som du använt?
/Anders
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Insuget samt kåpan är Alclad polished alu på Tamiya blank svart, sen det blåa transparenta blåa är Alclad hot metal blue,

Sen de mindre motordelarna i silver samt muttrarna på kåpan är silver penna färg (obs EJ alkohol penna)....

Pumpat lite silverpenna färg i en alu bullform, använder liite humbrol thinner alt beckers odurless, det förlänger torktiden samt gör den mkt lättflytande så den självujämnar (blir slät/inga penseldrag samt blir tunt)...

Fördelar...kommer det lite utanför, låt allt torka först, sen lätt fuktad pensel m odurless eller humbrol thinner o ta bort det som kom utanför....voila...nkt förlåtande teknik som jag utvecklat som passar mig....alla har ju detaljmålat o man bätrar på o det byggs onödiga lager färg....

Använder oljefärger ofta för detaljer av den anledningen, samt älskar värmen i dem....mkt förlåtande teknik....

Sen mkt viktigt när allt e klart på m ett par tunna lager klarlack fö o försegla allt innan olje wash...

Notera detta gäller för akryl....

Dessa pennor har mkt mkt fint silver överlägsen i detaljmålning ....(my own oppinion)
Bild
aln63
Inlägg: 187
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av aln63 »

Tack för tipsen. Jag har haft svårt att hitta något bra och enkelt för att penselmåla mindre detaljer i metallfärg.
Jag gillar också oljeförger men de tar ju såååå lång tid på sig för att torka...

När du skriver att du använder Tamiya blank svart menar du deras vanliga akrylfärg (X-1) eller deras färg på sprayburk (TS-14)?

Jag brukar använda liknande teknik för detaljmålning. Först sprutmålar jag den färg som dominerar i akryl. Därefter använder jag oftast humbrolfärg till detaljer.
Blir det fel är det bara att fukta penseln med lite laknafta och ta bort kladdet (akrylen påverkas inte).


/Anders
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Japp Tamiyas X1 blanksvart....
Lite mer utspädd o med retarder flera tunna lager vått.

Ja samma teknik det fungerar på humbrol.
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Reinforcements have arrived, samt lite nya produkter för mig att testa samt nua transparenta kulörer från Alclad, fick en aha upplevelse med deras hot metal blue, som jag verkligen gillar....samt ska testa Alclads mattlack....


Bild
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av easy_company »

Otroligt intressant bygge måste jag säga, jag gillar hur du fått till cockpit för den ser så realistisk ut samt likaså motorn. Gillar ditt projekt skarpt och följer det med stort intresse och sist men inte minst så ger du mig så mycket inspiration med all det arbete du lägger ner :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....

Inlägg av Mal_Belford »

Tackar Henrik......

Jag har snappat mkt från pansar då jag vädrar, framför allt i motorer....

Nu e jag iaf klar med resten av motor delarna, sista handen lagd nu ska den ner i vilo lådan då det ska monteras mkt senare skede....

Torrbortat med grafit pulver från en vanlig blyerts penna, använde en nagelfil för o få pulvret, sen applicerades det m samma teknik som torrborst, föredrar detta framför silver färg, då blyertsen accentuerar mkt mer subtilt och gillar den effekten mer, så nu poppar alla de svarta detaljerna fram...det blänker lite men man ser det...även torrborstat metall detaljerna...ger stuns i dem med ;) sen på med läjligt utspätt klarlack för o fixera pulvret.....

Bild

sen en tydligare överexponerad bild...

Bild
Skriv svar