Sida 1 av 3

En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Postat: 14 jan 2015, 21:41
av Daniel_A
Dags att fläka ut sig här med ett bygge igen. Jag blir så inspirerad av alla er som bygger 1:144 så jag kunde inte låta bli när jag var på Sagoland senast. P-40 har alltid varit en av mina favoriter men jag har aldrig byggt någon. Nu är det dags. Detta är Revells lilla Warhawk och kvalitén är väl inte fantastisk, men det får duga. Experimentera och "tuta och kör" får bli ledorden denna gång.

Efter några minuter är kroppen limmad. Ska något in i cockpit får det bli underifrån.
Bild

Men vad händer här då? Varför skär jag bort avgasrören. det blir ju merjobb! :?
Bild

Antennmasten åker den med. Den är ju ändå dömd att knäckas.
Bild

Så skaffar man sig arbete. Några snabba drag med kniven och så plåtar man och publicerar här innan man hinner tänka efter.
Nåja. Det brukar ju bli roligast så.

/Daniel

Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Postat: 14 jan 2015, 22:04
av jfall
OOPPS! Visst är det fascinerande hur man som modellbyggare alltid lyckas komplicera ens projekt, alltid :lol: Det här blir roligt att följa, kanske själv ska prova på att bygga i 1:144?

Jakob

Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Postat: 15 jan 2015, 09:48
av Robin Nilsson
Du får väl passa på att slipa ner de upphöjda panellinjerna när du ändå
är i farten :P

Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Postat: 15 jan 2015, 10:19
av Daniel_A
Robin Nilsson skrev:Du får väl passa på att slipa ner de upphöjda panellinjerna när du ändå
är i farten :P
Det tänker jag allt göra. Ett annat dilemma är rotorbladen på propellern. De skulle ju vara breda som surfingbrädor om de skalades till 1:1. Frågan är ju om de går att slipa till eller om jag ska försöka tillverka nya. Inte lätt att få bra i något fall. Det är ju så himla smått.

Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Postat: 15 jan 2015, 10:25
av magnusf
Vilket bra val av modell, verkligen top-of-the-line i 144 :-) !

Ska blir spännande att se vad det blir av den men min erfarenhet av pytteskala är att det är nästan där man tjänar mest på att välja en bra modell som utgångspunkt. Å andra sidan så är ju Daniel alltid Daniel så jag tror inte vi blir besvikna trots allt :-) !

Hälningar

Magnus

Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Postat: 15 jan 2015, 10:51
av Robin Nilsson
Skulle det kunna fungera att göra bladen smalare genom att slipa försiktigt från baksidan (den sida som syns från cockpit) så att de blir
tunnare och därmed smalare?
Jag förutsätter att de är tjockast på mitten ...
/ Robin

Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Postat: 15 jan 2015, 11:47
av Björn Fransson
Oj! Samma standard som min P-51B från samma serie. Klokt att slipa ner avgasrören, de är - liksom antennen - dömda att försvinna, det är nästan omöjligt att undvika att de slipas ner av misstag (tro mig).

Lycka till! Du lär behöva det. :)

Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Postat: 15 jan 2015, 13:01
av Daniel_A
Tack för glada tillrop och särskilt till Magnus för att du höjde ribban lite till för mig ;)

Robin: Funderade på slipning men frågan är om det går att få någon vettig form på dom och sedan få finish på ytan också. Huvudspåret är nog att försöka misshandla tre bitar mässingsstav till rätt form.

/Daniel

Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Postat: 15 jan 2015, 13:08
av Robin Nilsson
Du kommer att få lika mycket jobb med att få finish på mässingstav ;-)
Genom att slipa från baksidan så behåller du finishen på framsidan,
eller åtminstone det mesta av den. Sen gäller ju som vanligt att polera
med väldigt finkornig slipduk. Formen hoppades jag skulle klara sig
någorlunda men i värsta fall blir det slipning ... men det borde ändå
totalt sett bli mindre jobb än att börja från scratch ...
Jag hoppades att det mesta av slipandet skulle kunna hålla sig till
"baksidan" och till kanterna (slipa längs med flygplanets längdaxel)
/ Robin

Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk

Postat: 15 jan 2015, 14:25
av easy_company
Kul bygge Daniel, ska bli skoj att se kärran när den är klar.
/Henrik Persson