En liten (?) utmaning, P40E Warhawk
En liten (?) utmaning, P40E Warhawk
Dags att fläka ut sig här med ett bygge igen. Jag blir så inspirerad av alla er som bygger 1:144 så jag kunde inte låta bli när jag var på Sagoland senast. P-40 har alltid varit en av mina favoriter men jag har aldrig byggt någon. Nu är det dags. Detta är Revells lilla Warhawk och kvalitén är väl inte fantastisk, men det får duga. Experimentera och "tuta och kör" får bli ledorden denna gång.
Efter några minuter är kroppen limmad. Ska något in i cockpit får det bli underifrån.
Men vad händer här då? Varför skär jag bort avgasrören. det blir ju merjobb!
Antennmasten åker den med. Den är ju ändå dömd att knäckas.
Så skaffar man sig arbete. Några snabba drag med kniven och så plåtar man och publicerar här innan man hinner tänka efter.
Nåja. Det brukar ju bli roligast så.
/Daniel
Efter några minuter är kroppen limmad. Ska något in i cockpit får det bli underifrån.
Men vad händer här då? Varför skär jag bort avgasrören. det blir ju merjobb!
Antennmasten åker den med. Den är ju ändå dömd att knäckas.
Så skaffar man sig arbete. Några snabba drag med kniven och så plåtar man och publicerar här innan man hinner tänka efter.
Nåja. Det brukar ju bli roligast så.
/Daniel
Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk
OOPPS! Visst är det fascinerande hur man som modellbyggare alltid lyckas komplicera ens projekt, alltid Det här blir roligt att följa, kanske själv ska prova på att bygga i 1:144?
Jakob
Jakob
Jakob Fall
AP
AP
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk
Du får väl passa på att slipa ner de upphöjda panellinjerna när du ändå
är i farten
är i farten
Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk
Det tänker jag allt göra. Ett annat dilemma är rotorbladen på propellern. De skulle ju vara breda som surfingbrädor om de skalades till 1:1. Frågan är ju om de går att slipa till eller om jag ska försöka tillverka nya. Inte lätt att få bra i något fall. Det är ju så himla smått.Robin Nilsson skrev:Du får väl passa på att slipa ner de upphöjda panellinjerna när du ändå
är i farten
Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk
Vilket bra val av modell, verkligen top-of-the-line i 144 !
Ska blir spännande att se vad det blir av den men min erfarenhet av pytteskala är att det är nästan där man tjänar mest på att välja en bra modell som utgångspunkt. Å andra sidan så är ju Daniel alltid Daniel så jag tror inte vi blir besvikna trots allt !
Hälningar
Magnus
Ska blir spännande att se vad det blir av den men min erfarenhet av pytteskala är att det är nästan där man tjänar mest på att välja en bra modell som utgångspunkt. Å andra sidan så är ju Daniel alltid Daniel så jag tror inte vi blir besvikna trots allt !
Hälningar
Magnus
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk
Skulle det kunna fungera att göra bladen smalare genom att slipa försiktigt från baksidan (den sida som syns från cockpit) så att de blir
tunnare och därmed smalare?
Jag förutsätter att de är tjockast på mitten ...
/ Robin
tunnare och därmed smalare?
Jag förutsätter att de är tjockast på mitten ...
/ Robin
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk
Oj! Samma standard som min P-51B från samma serie. Klokt att slipa ner avgasrören, de är - liksom antennen - dömda att försvinna, det är nästan omöjligt att undvika att de slipas ner av misstag (tro mig).
Lycka till! Du lär behöva det.
Lycka till! Du lär behöva det.
Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk
Tack för glada tillrop och särskilt till Magnus för att du höjde ribban lite till för mig
Robin: Funderade på slipning men frågan är om det går att få någon vettig form på dom och sedan få finish på ytan också. Huvudspåret är nog att försöka misshandla tre bitar mässingsstav till rätt form.
/Daniel
Robin: Funderade på slipning men frågan är om det går att få någon vettig form på dom och sedan få finish på ytan också. Huvudspåret är nog att försöka misshandla tre bitar mässingsstav till rätt form.
/Daniel
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk
Du kommer att få lika mycket jobb med att få finish på mässingstav
Genom att slipa från baksidan så behåller du finishen på framsidan,
eller åtminstone det mesta av den. Sen gäller ju som vanligt att polera
med väldigt finkornig slipduk. Formen hoppades jag skulle klara sig
någorlunda men i värsta fall blir det slipning ... men det borde ändå
totalt sett bli mindre jobb än att börja från scratch ...
Jag hoppades att det mesta av slipandet skulle kunna hålla sig till
"baksidan" och till kanterna (slipa längs med flygplanets längdaxel)
/ Robin
Genom att slipa från baksidan så behåller du finishen på framsidan,
eller åtminstone det mesta av den. Sen gäller ju som vanligt att polera
med väldigt finkornig slipduk. Formen hoppades jag skulle klara sig
någorlunda men i värsta fall blir det slipning ... men det borde ändå
totalt sett bli mindre jobb än att börja från scratch ...
Jag hoppades att det mesta av slipandet skulle kunna hålla sig till
"baksidan" och till kanterna (slipa längs med flygplanets längdaxel)
/ Robin
-
- Inlägg: 832
- Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
- Namn: Henrik Persson
- Ort: Stockholm
Re: En liten (?) utmaning, P40E Warhawk
Kul bygge Daniel, ska bli skoj att se kärran när den är klar.
/Henrik Persson
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.