Le Terrible. Färdigställd! Sid 5.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Le Terrible. Stormast och lite annat. Sid 4.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Daniel_A skrev:
Ulf Lundberg skrev:
Daniel_A skrev:Alltid lika spännande att följa dina byggen. Jag är lite nyfiken på hur du har limmat etsdelen av stormasten på den runda "byggnaden" under. Är den förstärkt eller limmad på något särskilt sätt?

/Daniel
Jag kapade resindelen och slipade snittet plant. Sen gjorde jag en markering i centrum med en nål. Därefter borrade jag med en 0,3mm borr.
Efter att jag kollat att hålet var någorlunda centrerat, borrade jag upp det med en 0,6mm borr. Sen stack jag plastdelen i resindelen och limmade med lättflytande CA-lim.
Jag blev förvånad att det gick så lätt, men å andra sidan har jag rätt mycket övning på att borra upp kanonmynningar vid det här laget.
Uffe
Aha. Du menar de två delarna som sticker ut åt varsitt håll horisontellt? Det tänkte jag inte på att det var olika delar. Intressant och klurigt. Jag tänkte mer på själva fackverksdelen som står vertikalt uppepå byggnaden. Den typen av möten mellan metall och plast/resin tycker jag är svårt att få starkt.

/Daniel
Jag undrar om jag nånsin kommer att lära mig att läsa innantill.
Jag limmade stormasten mot centralsiktet, som den står på, med CA-lim.
Jog oroar mig faktiskt för att den kan lossna när jag börjar spänna rigglinor.
Det blir lite spännande..
Uffe
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Le Terrible. Stormast och lite annat. Sid 4.

Inlägg av Ulf Lundberg »

De senaste dagarna har jag faktiskt fått lite gjort.
Överbyggnaden och en del småprylar har kommit på plats.
Svårigheterna med att arbeta med resin har blivit allt tydligare, men med tanke på att det är min första resinmodell är jag nöjd.

Bild

Bild

Bild

På återseende,
Uffe
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Le Terrible. Överbyggnad på plats. Sid 5.

Inlägg av Joakim Hultman »

Ser ju bra ut så långt.
Är det något särskilt som är svårare p.g.a. materialet?
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Le Terrible. Överbyggnad på plats. Sid 5.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Ja, ytorna är inte lika snygga. Egentligen måste alla ytor våtslipas. Jag har bara slipat vissa och går man nära syns det. Det går att gjuta tunnare med resin, vilket gör delarna motsvarande skörare.
Injektionsgjutna byggsatser brukar också ha tappar eller lister som centrerar delarna mot varandra. Så inte här. Överbyggnaderna limmades direkt på däcket. Det fanns i.o.f.s. linjer på däck som visade var de skulle stå, men själva centreringen fick jag göra med ögonmått.

Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Le Terrible. Överbyggnad på plats. Sid 5.

Inlägg av magnusf »

Uffe! Hur den ser ut modellmässigt tänkte jag kolla på Open men ur ett rent fartygsperspektiv så måste det här vara det snyggaste du byggt (ja, jag vet vad du tycker om Roma men ändå...)!

Hälsningar

Magnus
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Le Terrible. Överbyggnad på plats. Sid 5.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jo, hon är snygg....
Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Le Terrible. Överbyggnad på plats. Sid 5.

Inlägg av Henrik R »

Benat vad vacker Uffe! Även resin hanterar du galant som om du bara har byggt resinfartyg :-)
Ja det ska bli intressant att glutta in den på Open om hon hinner bli klar!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Le Terrible. Överbyggnad på plats. Sid 5.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Sådärja. Äntligen är hon klar. Lagom till att åka till Go Modelling i Wien i helgen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag hoppas att korgantennen ska dra till sig er och domarnas uppmärksamhet, så att ni inte lägger märke till andra bygg- och målningsmissar.
Bra grej det där med korgantenner.

Bild

Se henne om en dryg månad på 08-OPEN
Ha det gott tills dess.

Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Le Terrible. Överbyggnad på plats. Sid 5.

Inlägg av magnusf »

Jag ser fram emot Open :) ! Lycka till i Wien!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Le Terrible. Överbyggnad på plats. Sid 5.

Inlägg av Stellan »

Rackarns snyggt det blev! Lite dyster färgsättning bara, ser nästan naket ut, inget som direkt bryter av i allt det grå, ser en liten färgklick vid småbåtarna men inget mer. Inga fartygsnummer, vapensköldar eller så..?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar