Spitfire Mk.IXc och JU87B i mini-skala

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Spitfire Mk.IXc och JU87B i mini-skala

Inlägg av SwedBear »

Vi åkte över till vårt hus på gotland över nyårshelgen för 7 dagars R&R och jag bestämde mig för att ta med mig något att bygga. Då jag ännu inte har huv/kompressor där och inte ville släpa (för att inte tala om att jag just nu inte har någonstans att sätta den) så valde jag två 1/144 satser som skulle kunna målas för hand.

Bild

Dessa Eduard-satser kommer med 2 plan i varje sats och jag täntke bygga alla 4. Nu blev det bara 3 därför att den svarta färgen tog slut innan jag hann början med Spitfighter nr 2 som skulle få Victory-banden. Den får byggas hemma.

Bild

Det är inte många delar i Spitfighter-satsen och alla används inte ens. Allt ser dock fint ut med fina linjer och inget gjutskägg. Det kommer även med en mask för huven som visade sig skitjobbig att få på.

Bild

Naturligtvis var jag korkad nog att skaffa ets till 2 spitfighter-plan. Korkad p g a att det mesta inte ens syns. Att slita med cockpit etc när man sen inser att ingen kommer se det känns tufft. Och ets i denna skala är smått ..... mkt smått.

Bild

Jag bygge som sagt även 2 Ju87B. Denna sats var intressant då den skickade med ets direkt men helt saknade cockpit. Det finns alltså inget hål utan vill du ha någon detalj där måste du skära bort massor och bygga allt i scratch. Dekalenra var intressanta då du dels fick de där vanliga delade swastica men även hela.

Jag tog inte så mkt kort från bygget då det gick relativt snabbt. Ju87B hade en del ets utanpå som var lite pillig att få på och för Spitfighter struntade jag i en del ets men det blev nog bra ändå. Inte säker jag kommer använda ets för plan nr 2. Här kommer några kort för slutresultatet. Detta är faktiskt de 3 första färdiga modeller jag gjort på ..... nästan 30 år. Jag började bygga igen i somras och har några andra på gång men dessa är de första jag byggde färdig, dessutom på några kvällar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag vet inte om skalan passar mig då det är väldigt pilligt och ajg svor mkt under tiden men samtidigt gick det realtivt snabbt och jag är nöjd med resultatet trots alla "fel" som jag insåg jag begick under tiden. Jag håller på med 2 Ju52'or från Eduard också i 1/144 + att jag har 2 Mig15 i samma skala, också från Eduard så jag funderar på att slutföra alla dessa då det skulle bli kula tt kunna börja fylla upp vitrinskåpet med lite färdiga saker.
Senast redigerad av SwedBear den 05 jan 2015, 10:30, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Spitfire Mk.IXc och JU87B i mini-skala

Inlägg av magnusf »

Visst är de trevliga Björn!

Stukan är en mycket äldre byggsats än Spiten (tror Stukan är femton år åtminstone) så Eduard har hunnit lära sig en hel del sedan dess!

Fotoets: jag har också Spitarna och har köpt etsen, det blir rätt pilligt... På mina MiG-21:or som jag håller på med nu så hade det varit trevligt med lite etsade landställsluckor, resten överlever jag bra utan...

Andra tillverkare som gör väldigt fina 144:or är Sweet och Platz.

Trevliga byggen!

Hälsningar

Magnus
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: Spitfire Mk.IXc och JU87B i mini-skala

Inlägg av SwedBear »

jag har kollat lite på Sweet så får se om det ändå blir mer 1/144. Det är ju en trevlig skala när man har ont om plats.

Faktum är at jag nyligen köpte lite pansarvagnar och annat i 1/144 från Dragon. Vet inte riktigt vad jag ska göra med dem just nu men funderar på att försöka använda dom till ett diorama.

Bild

Bild

Bild

Bild
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Spitfire Mk.IXc och JU87B i mini-skala

Inlägg av easy_company »

Fina små flygplan! Gillas.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar