Jag började tidigt men avslutade sent. Här finns bakgrunden i en tidigare tråd:
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... rifax+ulan
Modellen är rätt gammal och metallen är ganska gropig och porös vilket jag (försökte) lösa med MR Surfacer:

Hästen grundmålades med Army Painters sprayfärg ”Brown Fur” i min lilla sprutbox från Conrad:

Därefter målade jag den med Vallejo och Scale 75s färger. Jag köpte in Scale 75 Leather set för detta. Bra färger. Blir mycket matta då de torkar. Här är den nästan färdigmålade hästen.

Två gånger lyckades jag fumla och tappa modellen. Det hade kanske inte varit ett så stort problem om de varit en resin- eller plastmodell men vitmetall är tungt. De innebär att modellen deformeras då den slår i golvet. Både hjälmen och gasmasken fick några smällar. Då gasmasken mosades var jag nära att ge upp. Men, tja, vad ska man göra när så mycket står på spel? Det är bara att torka tårarna och jobba vidare.
Den kvaddade gasmasken efter det att jag lagt första grundlagret av färg på figuren:

Skrivbordet veckan innan C4-Open:

Det färdiga resultatet. En del missar är tydliga, hästen är lite för blank men jag vågade inte börja krångla med lacker fem i tolv. En del byggmissar är också tydliga, ryttaren håller inte riktigt i tyglarna, och en del småsaker sitter lite fel. Här och var är det slarvig målat. Men lansen blev bra. Ett korrekt beslut att byta den i vitmetall mot en i platicard.
Det är inte en lättbyggd modell, t o m Andrea har gjort en del missar på bilderna på lådan. Men i övrigt är jag nöjd. Figuren fångar på ett typiskt sätt 1VK, kontrasten med den tidigare så prestigefyllde och färgglade lansiären och den dystra gråmålade, utbytbare soldaten blir tydlig. Och gasmasken vittnar om det anonyma fasansfulla krigets modernitet i stridsgas som skiljer sig från forna tiders mod och förmåga att hantera blanka vapen.

Så i stort sätt är jag nöjd. Men för mig handlar det såklart inte om att bli färdig eller att bygga en fin modell eller något annat oväsentligt. För mig gäller bara en sak, att vinna byggvadet med mina kompisar, som vill vara anonyma men som ibland går under samlingsnamnet dubbelm****rna. De är nu skyldiga mig en gigantisk brakmiddag med ostron influgna från Frankrike och badkar fyllda med Dom Perignon 1958.

(Personerna på bilden har inget med modellbygge att göra. De utgör bara en illustration till inlägget.)
Tack till alla som bidrog med kunskap, idéer och glada tillrop då jag startade.
… och Gott Nytt Byggår!