Bokslut 2014 (Peter Holst)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax

Bokslut 2014 (Peter Holst)

Inlägg av Lurifax »

En enda lyckades jag klämma fram i år:
Bild

Jag började tidigt men avslutade sent. Här finns bakgrunden i en tidigare tråd:
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... rifax+ulan

Modellen är rätt gammal och metallen är ganska gropig och porös vilket jag (försökte) lösa med MR Surfacer:
Bild

Hästen grundmålades med Army Painters sprayfärg ”Brown Fur” i min lilla sprutbox från Conrad:
Bild

Därefter målade jag den med Vallejo och Scale 75s färger. Jag köpte in Scale 75 Leather set för detta. Bra färger. Blir mycket matta då de torkar. Här är den nästan färdigmålade hästen.
Bild

Två gånger lyckades jag fumla och tappa modellen. Det hade kanske inte varit ett så stort problem om de varit en resin- eller plastmodell men vitmetall är tungt. De innebär att modellen deformeras då den slår i golvet. Både hjälmen och gasmasken fick några smällar. Då gasmasken mosades var jag nära att ge upp. Men, tja, vad ska man göra när så mycket står på spel? Det är bara att torka tårarna och jobba vidare. 
Den kvaddade gasmasken efter det att jag lagt första grundlagret av färg på figuren:
Bild

Skrivbordet veckan innan C4-Open:
Bild

Det färdiga resultatet. En del missar är tydliga, hästen är lite för blank men jag vågade inte börja krångla med lacker fem i tolv. En del byggmissar är också tydliga, ryttaren håller inte riktigt i tyglarna, och en del småsaker sitter lite fel. Här och var är det slarvig målat. Men lansen blev bra. Ett korrekt beslut att byta den i vitmetall mot en i platicard.
Det är inte en lättbyggd modell, t o m Andrea har gjort en del missar på bilderna på lådan. Men i övrigt är jag nöjd. Figuren fångar på ett typiskt sätt 1VK, kontrasten med den tidigare så prestigefyllde och färgglade lansiären och den dystra gråmålade, utbytbare soldaten blir tydlig. Och gasmasken vittnar om det anonyma fasansfulla krigets modernitet i stridsgas som skiljer sig från forna tiders mod och förmåga att hantera blanka vapen.
Bild

Bild

Bild

Bild

Så i stort sätt är jag nöjd. Men för mig handlar det såklart inte om att bli färdig eller att bygga en fin modell eller något annat oväsentligt. För mig gäller bara en sak, att vinna byggvadet med mina kompisar, som vill vara anonyma men som ibland går under samlingsnamnet dubbelm****rna. De är nu skyldiga mig en gigantisk brakmiddag med ostron influgna från Frankrike och badkar fyllda med Dom Perignon 1958.
Bild
(Personerna på bilden har inget med modellbygge att göra. De utgör bara en illustration till inlägget.)

Tack till alla som bidrog med kunskap, idéer och glada tillrop då jag startade.

… och Gott Nytt Byggår!
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bokslut 2014 (Peter Holst)

Inlägg av magnusf »

Snyggt jobbat (och ett imponerande antal klara byggen, du upphör aldrig att förvåna!).

Jag gillar verkligen figuren, kontrasten mellan hästen och lansen från en svunnen tid å sin sida och soldaten i sin uniform och gasmask är otäck - mycket effektivt!

Till slut: dina ädla skäl för att bygga - man blir tårögd! Det finns fortfarande hopp för mänskligheten!

Editerar och lägger till en smiley för säkerhets skull :-) !

Gott Nytt!

Magnus
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Snyggt jobbat Peter! Tycker hästen blev riktigt bra, de är svåra att göra bra har jag hört - har inte vågat mig på någon än.

Och extra tappert av dig att slutföra det hela trots motgångar som kan få den bäste att ge upp å slänga det i korgen med en gång. :)

Och grattis till vinsten av vadet! Hoppas det smakar fint.

/Mrks
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Formuleringen "ganska gropig och porös" :shock: är nog årets "understatement" :)
Det var det porigaste jag sett sen jag gick på högstadiet .....
Bra jobbat att få ihop det hela trots allt !
Det kanske blir två färdiga nästa år ???
/ Robin
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Ett väldigt intressant objekt som fångar det första världskriget på ett ypperligt vis, och resultatet blev ju inte dumt!
zapper

Inlägg av zapper »

Skitkul att det blev en färdig, och att den dessutom höll deadline!

Tyvärr blir 2015 året då din en-färdig-modell-om-året-trend kommer att brytas. Jag har sett vad som finns i "pipen" och 2015 kommer bli färdigställandets år! Hur många kommer du få klart 10? 15? 20? Inget är omöjligt!

Nu kör vi!

/E
Erik von Rosen
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Aha, det var du som låg bakom denna intresseväckande skapelse! Verkligen något som visar på hur en model kan väcka frågor runt historien. Den fick i alla fall mig att tänka ett par steg längre än bara modellbygge, precis som Magnus skriver ovan, länken mellan en svunnen tid och den moderna krigföringen är otäckt effektfull!

Hatten av!!!
//B
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Figuren ser ut ungefär som jag när jag målar :-)
Hur som helst så är den riktigt ball! ..
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Jag tror han har hyrt in någon bulvanbyggare. Kanske någon av Malmös hemliga storbyggare typ E v R eller liknande.
De photoshoppade "in progress"-bilderna med stagead stökighet på byggbordet är dock imponerande. ;)

Ja, jag är bara sur och avundsjuk..... :D
Skriv svar