J 26, P 51B Mustang, Revell 1/144

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

J 26, P 51B Mustang, Revell 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Innan jag drog igång med Floggeriet avslutade jag det som lär bli årets sista. Dessutom den sämsta, både vad gäller modell och bygge. Det här är långt från Eduards fantastiska MiG-21:or.

Bild

De upphöjda panellinjerna är väl acceptabla. Jag passade på att experimentera lite genom att slipa bort dem helt utan att ersätta dem. Skarvarna lär ju knappast vara särskilt stora i skala 1/144. Det funkade hyfsat, i alla fall på en modell som är så pass mörk som denna.

Bild

Det värsta var inte att det var mycket slipjobb, det värsta var att plasten var så pass tunn, att när man slipat ner de förhållandevis stora skarvarna, var det inte mycket plast kvar. Det innebar till exempel att vingarnas framkant fick fel form, "knäcken" försvann. Luftintaget fick borras upp, vilket heller inte var det lättaste med tanke på den tunna plasten. Många udda utmaningar på liten yta här!

Bild

Dekalerna kom från Flying Colors 1/72-ark och stämmer väl inte på millimetern, men funkar hyfsat ändå. D:et klipptes ihop från ett stort U till en belgisk Hunter. Man tager vad man haver.

Bild

Sedan ska man förstås komma ihåg att det inte är några stora saker detta. Tror faktiskt att det är den minsta modell jag byggt någonsin. Här tillsammans med en storebrorsa i 1/72.

Bild

Har även Revells lilla Spitfire. Ska bli intressant att se om den är lika knepig att få ihop.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Re: J 26, P 51B Mustang, Revell 1/144

Inlägg av MartinN »

Snyggt Björn! En J26 är aldrig fel, inte ens i denna skalbaggeskala. Men jag håller mig nog helst till den vanliga, dubbelt så stora varianten!

Gott slut på 2014!

/M
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Verkar ju ha varit ett äventyr det där! Men det är väl också enda B-Mustangen i 144? Jag har en sats med Platz D-Mussar och de lider inte av samma sjukor på långa vägar...

Apropå sjukor: Revell-Spit i 144? Njuter du av att välta kor i motvind eller? Det finns Eduard. Billiga. Bra. Superresultat. Varje Gång!

Snyggt trick med bokstaven på fenan!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

magnusf skrev:
Apropå sjukor: Revell-Spit i 144? Njuter du av att välta kor i motvind eller? Det finns Eduard. Billiga. Bra. Superresultat. Varje Gång!
Ja... Jag vet. Trettiotvå spänn på Wentzels fördunklar omdömet. Klart man ska bygga Eduard. Det kommer. Fast jag är mer sugen på deras MiG-15.
jocke thylin
Namn: Jocke Thylin

Inlägg av jocke thylin »

Sweet har några satser med fina P51B mustanger, helt i klass med Platz D-Mustnger..
som vanligt med Sweet ligger det två modeller i lådan,
en av satserna heter P51B/C POW Musatng den har dekaler till Mussar mad tyska,japanska,sweitz och svensk märkning.

http://www.sweet144model.com/tobipage/pow02.jpg
http://modelingmadness.com/scott/allies ... 14117b.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4096/475 ... 279ec3.jpg
Björn Fransson
Kontakt:

Trevligt! Var får man tag på dessa?
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Verkar som om man kan shoppa direkt från Sweet, http://www.sweetaviationmodels.com/. Få se om jag hinner lägga en order under 2014 :-) !

Gott Nytt!

Magnus
jocke thylin
Namn: Jocke Thylin

Inlägg av jocke thylin »

Jag köpte mina via HLJ.com
Skriv svar