Nu åker vi!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Nu åker vi!

Inlägg av Falken »

Har sugit på denna ett tag... Men nu är det ledigt, inga andra projekt som pockar på, sprätte lådan idag och tänkte ha riktigt "kul i jul" :mrgreen:

Bild


Första intrycket var väl sådär :?
Jäklar vad flash och gjutskarvar det var... :evil: Riktigt dåligt! Kommer ta enorm tid bara att slipa gjutskarvar, tur man har ledigt som sagt.

Sida 1 slutförd, skall bara vädras lite:

Bild
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Nu åker vi!

Inlägg av jfall »

Oj oj vad detta blir kul att följa kommer nog krävas ett antal timmar för att hinna klart. Se till att uppdateringarna dugar tät så ska jag heja hela vägen.
Jakob Fall
AP
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Nu åker vi!

Inlägg av Henrik R »

Ska bli intressant att följa det här! :-)
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Nu åker vi!

Inlägg av Falken »

jfall skrev:Oj oj vad detta blir kul att följa kommer nog krävas ett antal timmar för att hinna klart. Se till att uppdateringarna dugar tät så ska jag heja hela vägen.
Kan inte lova att leverera något mästerverk eftersom jag är nybörjare. Men jag gör så gott jag kan och ska se till att ha så roligt som möjligt under vägen. Köpte lite ets från Eduard som jag ser fram emot.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Nu åker vi!

Inlägg av jfall »

Falken skrev:
jfall skrev:Oj oj vad detta blir kul att följa kommer nog krävas ett antal timmar för att hinna klart. Se till att uppdateringarna dugar tät så ska jag heja hela vägen.
Kan inte lova att leverera något mästerverk eftersom jag är nybörjare. Men jag gör så gott jag kan och ska se till att ha så roligt som möjligt under vägen. Köpte lite ets från Eduard som jag ser fram emot.
Om du är en mästare eller ej spelar mindre roll det roliga är att se en modell växa fram. Du lär dessutom hinna lära dig en hel del under projektets gång med tanke på hur omfattande det är.

Jakob
Jakob Fall
AP
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Nu åker vi!

Inlägg av Falken »

Jo, så är det.
Byggde Tamiyas MkVIII Spit i 1/32 förra vintern och lärde mig mycket där, första gången jag använde ets t.ex.
Jag gillar verkligen de här stora projekten, alla linjer och detaljer som sakta och mödosamt växer fram under fingrarna gör att man på något sätt "lär känna" modellen på ett nästan intimt sätt.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Nu åker vi!

Inlägg av Robert A »

Har en bekant som pillar på samma modell.. han bygger i stort sett oob. Det enda han inte gillar är airfix val av plast som känns jäkligt mjuk. Plocka själv upp deras i 1:72 så ska följa bygget.
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Nu åker vi!

Inlägg av Falken »

Robert A skrev:Har en bekant som pillar på samma modell.. han bygger i stort sett oob. Det enda han inte gillar är airfix val av plast som känns jäkligt mjuk. Plocka själv upp deras i 1:72 så ska följa bygget.
Jo, plasten är - enligt standard Airfix-maner - väldigt mjuk. Det som hittills retat mig ganska mycket är de oerhört markanta gjutskarvarna. Det handlar om grov-avverkning på VARJE del.

Jag byggde deras 1/72-Typhoon alldeles nyss, den var faktiskt riktigt trevlig! Tänk på att sätta de svartvita "invasion-stripe"-dekalerna under vingarna INNAN du limmar dit railsen för raketerna... fråga mig inte hur jag tog reda på det... :roll:
Tänkte det kunde se kul ut med en liten Typhoon med alla luckor/kåpor stängda bredvid den stora som skall exponera både motor och kanoner (och flaps - om jag grejar etsen där, komplicerat var ordet...). Nackdelen med öppna luckor är ju att man tappar linjerna, så den lilla får stå för linjerna och den stora för detaljerings-porren :mrgreen:

Hinner nog med nån timme till ikväll, imorgon var det visst nåt annat, viktigare ;) projekt som gällde ansåg hustrun...
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Nu åker vi!

Inlägg av Falken »

Har gått lite framåt trots julstök o andra plikter.

Sätet har kommit dit:

Bild


Har också pillat ihop lite ets till cockpit, jäklar vad pilligt!!!
Funderar på att matt-lacka de svarta ytorna på etsen. De är ju ganska blanka original o det rimmar ju illa med övriga ytor i cockpit som är matt-svarta. Vad tror ni?

Bild

Här ett kort på "lillen" i 1/72 som skall stå o glänsa bredvid storebror:

Bild
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Nu åker vi!

Inlägg av jfall »

Jag tycker absolut att du ska lacka etsen. Framförallt för att Eduards färdigmålade ets oftast är lite olika blank vilket ger intrycket att den är lite bucklig och detaljerna ser lite odefinierade ut. Därför brukar jag alltid lacka den, ska den vara blank lägger jag på blanklack ska den vara satin lägger jag på halv-matt och så vidare. Tycker att det brukar förbättra detaljskärpan och utseendet positivt.
Jakob Fall
AP
Skriv svar