Nu åker vi!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Öken-Erik
Inlägg: 1342
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Nu åker vi!

Inlägg av Öken-Erik »

Surt! :-(
Vad gäller rundlar o liknande enklare geometriska sympoler (rutor mm) så är jag en stor anängare till att maska o måla själv.

Öken-Erik

CU@C4
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Nu åker vi!

Inlägg av Falken »

Ulf: Jo, tanken ha slagit mig. Men jag har beställt dekaler från Hannants. Visst får man bort de gamla med Micro Set??

Öken-Erik: Mmm, jag får definitivt börja testa det. Dåliga dekaler ser ju helt enkelt inte roliga ut.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Öken-Erik
Inlägg: 1342
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Nu åker vi!

Inlägg av Öken-Erik »

Den största anledningen till att jag väljer att måla o maska om jag kan är att jag helt enkellt suger på dekalarbete! Jag har mer än en gång varit nöjd med en modell tills dekalerna skall på. Samtidigt väljer jag gärna modeller som har klatshiga märkningar på en i övrigt trist matt cammoyta så vad f-n skall man göra? Målning o maskning är iaf min lösning i flera fall.

Öken-Erik

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Nu åker vi!

Inlägg av magnusf »

Robin! Det är fullt möjligt att rädda om du bara orkar. Maska cirkeln och måla är antagligen enklast, en fattigmanslösning kan vara att tona ner kanten med tunn pensel och färg och sedan vädra ihjäl den.

Jag hade en fråga också: vilka färger och nyanser har du målat med? Jag tycker den ser himla fin ut i camot!

Hälsningar

Magnus
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Nu åker vi!

Inlägg av Falken »

magnusf skrev:Robin! Det är fullt möjligt att rädda om du bara orkar. Maska cirkeln och måla är antagligen enklast, en fattigmanslösning kan vara att tona ner kanten med tunn pensel och färg och sedan vädra ihjäl den.

Jag hade en fråga också: vilka färger och nyanser har du målat med? Jag tycker den ser himla fin ut i camot!

Hälsningar

Magnus
Jo, olika lösningar har jag grunnat på, men idag kom en sändning dekaler från Eagle Cals så jag kommer att "he bort" de urusla Airfix-dekalerna och sätta dit de nya. Blir så jäkla irriterad på den dåliga kvaliteten så jag kommer nog att ge lite feedback till Airfix så snart jag formulerat mig klart i huvudet.
Jag hade ju läst en hel del om denna sats innan jag köpte den, och inte mycket negativt fanns skrivet, så jag hade nog för höga förväntningar.

Interiört har jag använt både Tamiya, Gunze och Modelmaster (gillar deras Interior Green skarpt :P ) men utvändigt är det Gunze för hela slanten. Mest för att jag tycker de är underbara att spruta.
Undersidan är H335 Medium Sea Gray, ovansida är H75 Dark Sea Gray och H330 Dark Green.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Nu åker vi! Avmaskat!!

Inlägg av Falken »

Idag åkte det sista lagret mattlack på. Min vana trogen orkade jag inte vänta utan när jag "bedömde" att modellen var hanterbar började jag riva all maskering. Har väntat i månader på att få väck maskeringen och var lite orolig för vad tejp o häftmassa kunnat ställa till under den långa tiden. Det gick bra!!! :lol:
Fasen vad skönt att se den utan maskering! EM-dekalerna funkar riktigt bra.
Nu väntar montering av raketer, luckor över kanoner, landningsställ, avgasrör och propeller. Sedan blir till att bättra där det behövs och chippa. Börjar nu ana slutet av ett bygge som dragit ut rejält på tiden.

Några bilder på nuvarande stadium:

Raketer avvaktar montering:
Bild

Babord
Bild

Babord igen
Bild

Skönt att se cockpit igen
Bild

Fronten
Bild

Styrbord
Bild

Jag lät styrbordssidan vara mer öppen än babord
Bild

Överlag är jag nöjd. Ser ju såklart massa missar här och där, en del kommer fixas men de övriga får vara kvar. Jag tycker resan är minst lika mycket värd som slutresultatet, och missarna berättar ju så att säga sina egna historier om resan :P
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Nu åker vi!

Inlägg av Henrik R »

Fysatan vilket snyggt bygge. Hatten av för det här projektet. Vilket jobb du lagt ned.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Nu åker vi!

Inlägg av magnusf »

Den där ska du vara stolt över! Och tack för svaret på min färgfråga!

Hälsningar

Magnus
Öken-Erik
Inlägg: 1342
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Nu åker vi!

Inlägg av Öken-Erik »

Coolt!
Blev ju hur bra som helst.
Jag gillar verkligen attackkärror med kanoner o raketer. :-)
Skulle gärna skaffat en om den var i 1/32, jag har nyligen skaffat mej en Sturmovik i denna skalan, Big Bad Bird!
Hoppas vi får se din Typhoon till hösten på C4a.

Öken-Erik

CU@C4
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Nu åker vi!

Inlägg av Falken »

Det går framåt!
Nu är det bara avgasrören kvar att montera, sedan väntar "stora skräcken"... :? chippning :shock:
Det är något jag verkligen behöver träna på.
Nån som vet var man får tag i en sån där snitsig silverpenna? Verkar vara riktigt praktiskt när man skall highlighta upphöjda detaljer.

(Ber om ursäkt för rörigt byggbord o pissiga mobilbilder, jag är definitivt INGEN fotograf.)

Bild

Bild

Bild

Bild
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Skriv svar