Mikro-MiG:ar i juletider...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Björn Fransson »

Ser fortsatt fint ut! Vilka färger använder du till den finska? Fingrar lite på kartongen på Eduards motsvarande i 1/48.

När det gäller den sköna gröna cockpitfärgen gick ryssarna ifrån den i och med MiG-29-generationen. Trist nog. Samtidigt är det ju kärrorna från den här epoken som är roligast.

Dock fanns den inte på alla, främst på MiG från 21PF till och med 27 och på t ex Tupolev- och Iljusjin-maskiner av samtida snitt. Suchoj körde däremot hela tiden med en tristare blågrå.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Passar på att smida medan järnet är varmt Björn, ursäkta att du inte får hämta andan mellan inläggen :-) !

För de finska färgerna har jag provmålat de som Eduard rekommenderar rakt ur burken: Gunze H32 (Field Grey I), mörkt grå som eventuellt drar något mot grönt samt H303 (Grön FS 34102) som är en av de gröna i det amerikanska "Lizard"-kamot på till exempel A-10.

Har du koll på de finska färgerna? Är det grönt och svart eller är det grönt och någon mystisk mycket mörk brun? Har kollat runt en del på nätet och den "svarta" verkar variera mycket i färg. Samtidigt är alla bilder på operativa 21:or tagna med vanlig film (rimligt antagande eftersom de slutade flyga 1998) och sedan scannade så man vet inte riktigt vilka färgstick man fått i bilderna. Om det är grönt och svart så tycker jag Eduards rekommendation funkar rätt bra.

Cockpitfärg: jag kollade på bilder av SU-34 cockpitar och de är fortfarande glatt blågröna :) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Björn Fransson »

Pust, pust...! Hur ska jag hinna med att bygga i allt forumskrivande... :-)

Grottade ner mig i detta för några år sedan när jag byggde en finsk 21:a, men har glömt en del. Men det är som du skriver, det ska vara en ljusgrön som påminner rätt mycket om det gröna i Viggenkamouflaget och en skum mörk, rätt kall brun som i vissa ljus nästan drar mot violett. Ser att de färger du använder även är de som de rekommenderar för 48:an. Jag tyckte att det såg lite märkligt ut, men ser att jag lurats av trycket som visar en helt annan, beigare färg.

Jag har också sett variationer på bilderna, både i det bruna och det gröna. Men det mesta tror jag beror på skillnader i film och ljus. Planen levererades målade, småtexterna är t ex på ryska (bra att tänka på för dig i det fortsatta bygget ;-)) och de målades med sedvanlig sovjetisk detaljfinish. Därför skiljer både mönster och färggränser mellan de olika individerna. Dessutom var några exemplar felmärkta och fick märkas om. Så det skulle inte förvåna om färgen tog slut och de ryska målarna tog till det som låg närmast, vilket gör att färgerna kan variera. Vet att jag sett åtminstone en bild där två maskiner tydligt varierat i färg.

Hursomhelst, ditt färgtest ser bra ut, så kör på med det.

Intressant med Su-34-cockpiten. Det verkar faktiskt som om man går tillbaka till den turkosa! Heja!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Ledsen att sabba din byggdag Björn (eller är jag det förresten, ska fundera en stund över det...)...

Ska se om jag kan skrämma över den mörkare finska färgen mot något som blir lite brunt, jag håller er underrättade!

Den stackars bulgaren ser rätt skabbig ut i färgen på de bilder jag hittat så jag gör ett försök på frihand på den, den ska slitas rätt hårt sedan så lite för mycket overspray spelar ingen jätteroll.

Bild

Bild

På väg ut på middag med Fru Fridsell nu, återkommer med mer underhållning imorgon!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:Ledsen att sabba din byggdag Björn (eller är jag det förresten, ska fundera en stund över det...)...
Det är lugnt Magnus. Idag bygger jag bara 1/48. Ingen fara på taket med andra ord. ;-)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Tillbaks efter en mycket trevlig middag, hittade lite extra hobbytid på kvällskvisten...

Björn! Jag hade i lite mörkbrunt i den mörkgrå färgen på den finska MiGen, det ser inte så himla dumt ut nu tycker jag. Stort tack för hjälpen! Har du förresten någon bra bild på de kyrilliska småtexterna? Tänkte handmåla och det är ju synd om jag stavar fel... :)

Bild

Bild

Bild

Den stackars bulgaren behöver lite bättringsmålning, det är inte så dumt att fota modellerna ibland för det såg jag inte med blotta ögat!

Trevlig kväll!

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Björn Fransson »

Ska bli. Notera att småtexterna är svarta och inte blå som på de ryska. Med en stadig hand ska det inte vara några problem att få till dem i 1/144.

Bild

För att övergå till mer seriös feedback (va?!?) tycker jag att du fått till den finska bra (säkert även bulgaren, men där har jag sämre koll). För att visa på problematiken kommer här två bilder på museimaskiner. Även om väder och vind nött dem, och kameror och ljusförhållanden är olika, kan färgerna knappast blivit SÅ olika.

Först MG-138:

Bild

Sedan MG-111:

Bild

Men MG-129 som du bygger såg ut så här, alltså helt i linje med ditt färgval:

Bild

Här är MG-134, i vad som verkar vara andra kulörer och dessutom uppenbart andra färggränser och ett annat mönster:

Bild

Och för att avsluta det hela med lite mer tillkrånglande: Så här ser MG-130 ut i nyrenoverat och ommålat skick:

Bild

Syftet med ovanstående är förstås enbart att skapa dimridåer av tvivel för dig. :-) Men summan av kardemumman är att du nog fått till kulörerna bra, men att den som bygger finska MiG-21 alltid ordineras studier av just den individ som ska byggas.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Niklas »

Inte nog med att du snart skulle ha EN färdig modell såhär tidigt på året, nu dammar du helt plötsligt in TVÅ! Inte fair play mot oss andra, tycker jag... :P

Skämt åsido, dom ser ut som riktigt fina modeller, de där små tingestarna, och ditt målningsjobb går inte av för hackor heller! Kul att du gör en finsk också, inte helt vanligt med hyfsat modernt finskt på våra tävlingar. :)

Hur går det förresten med din J 28C?
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Björn! Penseln vässad, här ska kyrillas :) ! Tack för bilderna, jag har också tuggat mig igenom dem. För att ytterligare göra livet lite jobbigare så är maskinen som det är dekaler med till från 1980 med större nationalitetsmärken osv. Men nära nog får vara nära nog i det här fallet, jag känner mig (eller man ska kanske skriva det MiG?) ganska nöjd med looken!

Niklas! Jepp, extremt oschysst mot er andra. Men så är jag också en ganska rutten person :) ! J28 C: Det här är MIN byggtråd, JAG bestämmer vad vi pratar om här och vi pratar INTE om J 28, ABSOLUT inte. :)

OK då: dayglo med tumavtryck, maskar för bättringsmålning, dekal (kronmärke ovansida) lossnar med maskeringen, slipar, ny dekal, flammig färg, slipar lite till, dekal lossnar (kronmärke undersida), Magnus kräks på J 28. I korthet alltså... Maken till motsträvig modell har jag inte varit med om på länge :) !

Bild
Två patienter ikväll, en bulgar...

Bild
...och en finne. Skönt man inte behöver snacka med dem...

Bild
Undersidorna klara. Håll med om att man blir lite uppåt av bulgaren, vem sa att kamo måste vara tråkigt?

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Björn Fransson »

Mmmm... (njuter)...
Skriv svar