Mikro-MiG:ar i juletider...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Kalle! De är behändiga... Tänkte fixa var sin sockel till dem där jag printar ut ett stycke betongplatta de får stå parkerade på så att de kommer upp och syns lite!

Björn! Tänkte skära ut masken (kanske ikväll om jag pallar) och måla vitt. Jag låter sedan masken sitta kvar och målar med tunn pensel och Vallejo-färg längs kanten, ungefär som jag antar du målat kitt-kanterna på dina Draken-huvar? Med stadig hand så borde det inte vara omöjligt.

Hälsningar

Magnus
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av easy_company »

Ser bra ut Magnus, riktigt skoj att se :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Sorry för att tråden legat nere en vecka - för mycket jobb och så lite modellrelaterat pyssel som inte har direkt med plasten att göra, se nedan...

Av någon anledning fick jag för mig att jag ville göra MiG 243 och inte 114 som det finns dekaler till i lådan. Jag hade väl inte helt lösningen på problemet klar för mig och efter två kvällar med skalpell och maskeringsfilm så var det bara att inse - dags att ge upp! Det är helt enkelt FÖR smått för att det ska gå att skära några vettiga masker...

Eftersom jag sett Mal Mayfields masker använda på flera modeller och insett att det går att skära ut väldigt små motiv så skickade jag frågan till honom och fick snabbt svar tillbaks att det borde gå. Några timmar senare så var siffrorna uppritade i Pro/E, exporterade som DXF och skickade till Cornwall.

Bild
Såhär såg mitt originalartwork ut, Mal var inte jätteimpad över mina försök att vara klyftig så det är inte helt säkert att maskerna kommer att vara konfigurerade på exakt det här sättet. Siffrorna är fyra mm höga vilket är förskräckligt litet, jag har inte fått maskerna än men är väldigt nyfiken på om det faktiskt funkar! Jag lade med ett set med rundlar också eftersom originaldekalerna ändå var paj...

Så nu sitter jag här och väntar på jourhavande brevduva, han sägs vara på väg. Under tiden så tunnar jag ner Atoll-fenor (väldigt inspirerande) och funderar över om jag ska bygga om två av dem till Aphid (smått och pilligt...).

Trevlig helg!

Magnus
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Robin Nilsson »

Jaja, man har ju så roligt som man gör sig förstås ;-)
Warum einfach wenn man es doch so schön kompliziert machen kann ...

/ Robin
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Så ja, den Flygande Finnen blev först klar!

Som vanligt så sticker vädringen ut lite väl mycket på bilderna, det ser bättre ut i verkligheten (ni får tro mig på mitt ord alternativt kolla in den på Open :) ). Ska försöka vädra mer med pigment på den bulgariska maskinen som dessvärre avstannat på grund av lite hicka med maskerna...

Bild

Bild

Bild

Bild

Förresten, basen är en återvunnen C4-plakett. Modellen är inte jättestor...

Hälsningar

Magnus
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Daniel_A »

Jädrans vad snyggt och crisp. Basplattan är ju bara en av prickarna över i:et. Och den röda linjen runt huvkanterna måste ju vara hur tunn som helst.

/Daniel
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av easy_company »

Läckert Magnus, snygg Mig och jag beundrar ditt arbete med basplattan.
Instämmer med Daniel!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Ehem... Nu känner jag mig helt plötsligt lite dopingskyldig, ungefär som Lance Armstrong typ (man är ju cyklist...)... Basplattan har jag fixat den här vägen: http://www.scalemodelscenery.com/148-sc ... play-base/ Utskriven på fotopapper på min bläckstråleskrivare, lackad med Oceanlacks matta (haft en bytta jag vann på C4 i säkert fem år: grymma saker, varför har jag inte provat innan?) och limmad med fotolim på en plakett som sagt... Finns säkert massor av kul gratis att ladda ner och skriva ut också om man letar och det funkar väldigt bra i den här lilla skalan! Ska prova en av deras byggnader som bakgrund vid tillfälle (mycket som ska göras "vid tillfälle"...).

Men den röda linjen har jag i alla fall gjort själv :-) ! Gunzes transparenta röda med lite brun i för att den ska täcka ett litet snäpp bättre, liten droppe förtunning och en mycket tunn pensel. Och bra stöd för handen...

Tack!

Hälsningar

Magnus
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Mal_Belford »

Fyfan vad fin mikro kärran är....

Vädringen...foton hjälper till att förstärka iom man fotar m ljus o bra bilder....så in real life så är det dämpat....

Jag gillar denna kärra...

Är ongem jet kille men kan se ett grymt snyggt jobb...gillas mkt
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Lennart 12 »

Otroligt läcker den lilla Migen, //Lennart
Skriv svar