Mikro-MiG:ar i juletider...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Ett par småskaliga jul-MiGar är precis vad jag och världen (nåja, jag i alla fall men det är väl vackert så...) behöver vid den här årstiden... Känns viktigt att Björns byggen inte får stå oemotsagda så att säga! Jag plockade upp dessa direkt från Eduard i Moson för snart två år sedan som en revansch för två 21MF-byggen (samma modell som Björns) som jag inte blev riktigt nöjd med.

Märkningarna var lättbestämda: en finsk för att visa respekt för vår östra granne (nej, inte DEN östra grannen :-) ) samt en bulgarisk för det coola camot.

Och så en liten modellgenomgång:

Bild
Boxarten. Lite halvtråkig tyvärr...

Bild
...och jämfört med MF-boxningen så är även dekalalternativen i bästa fall halvinspirerande...

Bild
...men plasten är som vanligt top notch: Eduard när de gör det de kan som bäst! Samma plast som MF med undantag för en ny sprue med puckelryggen för BIS-varianten!

Bild
Och till slut en tjuvstart från igår...

God Jul!

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Björn Fransson »

Heja! Blir faktiskt lite avis, den här skulle jag kunna bygga fler av. Fast för min del blir det nog snarare makro-MiG nu i jul. Återkommer om det men njuter av att följa detta så länge.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Björn! Ska göra mitt bästa :) !

Efter ett intensivt julfirande så finns det lite tid till hobby nu, resultatet av en tidig morgon i stian:

Bild
Lite detaljmålning...

Bild
...som vi håller på en rimlig nivå med tanke på pyttestorleken...

Bild
...och till slut lite montering. Ger en viss övergivetöststatsflygfältskrotgård-känsla - ni som fortfarande spelar WordFeud kan ju hålla ordet i minne för direkt schack-matt-vinst!

Mot Sherwoodskogen!

Hälsningar

Magnus
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Per.V »

inspirerande, blir sugen på att bygga småskaligt!
snyggt.
Per Vildarve. Gotland
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Modellerna passar galet bra ihop, speciellt om man är noggrann. Jag missade en sak i förra bygget som jag gjorde denna gången: jag tejpade huven på plats innan jag limmade ihop ryggåsen, då kunde jag pressa ner ryggen med huven som riktmärke för att slippa ett litet steg som jag har på de tidigare byggena.

Bild
Ser hyggligt MiGgigt ut här!

Per: Lite småskala har aldrig skadat någon! Prova :) !

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Huvarna på, väntar några timmar på att allt ska torka ordentligt innan jag maskerar.

Bild

Bild

Jag behöver även lite hjälp: är det finska kamouflaget grönt och SVART? Det brukar beskrivas som det men jag har sett bilder där det svarta drar mot mörkt chokladbrun? Några finlandsvänner här som har förstahandsinfo?

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Lennart 12 »

Stiliga Mig kärror" hänger den där blågröna kockpit färgen med i moderna ryska flygplan ännu? /Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Henrik R »

Russian BBQ sticks! :-)
Märkligt, med dina bilder ser det ju ut som 1/72. Klart att man blir sugen på 1/144 nu. Hur som helst snyggt Magnus!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Lennart! Jag är ingen större ryssbyggare/kännare men din fråga fick mig att googla lite: det ser ut som om det forfarande är den där något märkliga färgen som gäller. Den är ju ganska snygg tycker jag!

Henrik! Kvaliteten på modellerna är outstanding, skalan avslöjar sig egentligen mest i landställsluckorna och dit har jag ju inte kommit riktigt än...

Bild
Färgutprovning av finska och bulgariska färger på min gamla Matchbox-Spitfire. De bulgariska är nog lite i livligaste laget och behöver tonas ner en liten sväng till innan jag attackerar MiGen med sprutan!

Bild
Det enda riktigt uppenbara som saknas i modellen är de små fenorna framför och nedanför vingframkanten. Jag gjorde fyra stycken i den tunnaste plasticard jag kunde hitta och filade därefter till och med ner tjockleken lite ytterligare. Därefter försiktig montering på plats... Det är inte omöjligt att dessa finns med på Eduards eget etsark för modellerna (som jag var för snål för att skaffa men ångrar nu (återigen)).

Bild
Det mesta av maskeringen på plats. Det finns masker med för det mesta: alla dielektriska paneler, huvarna och hjulen. Kantboll till fusk men ack så bekvämt!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar