Mikro-MiG:ar i juletider...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av kallenordlund »

Jag tror minsann jag fäller en liten tår...så vackert!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Björn Fransson »

Bravo, Magnus! Riktigt snyggt! Ser fram emot bulgaren också, ska bli kul att se hur det gick med maskerna.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Mal, Lennart och Björn! Tack för vänliga kommentarer, det uppskattas!

Kalle! Nog första gången jag bygger så att någon gråter :) ! Säker på att du inte bara råkat peta dig i ögat med pitotröret (jfr "spelade fiol så morsan grät - hon fick stråken i ögat"...)? Tack! :-) Med tanke på din bostadsort - har du någonsin sett någon sådan här live?

Hälsningar

Magnus
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...o

Inlägg av kallenordlund »

magnusf skrev:Mal, Lennart och Björn! Tack för vänliga kommentarer, det uppskattas!

Kalle! Nog första gången jag bygger så att någon gråter :) ! Säker på att du inte bara råkat peta dig i ögat med pitotröret (jfr "spelade fiol så morsan grät - hon fick stråken i ögat"...)? Tack! :-) Med tanke på din bostadsort - har du någonsin sett någon sådan här live?

Hälsningar

Magnus
Jag lovar, det är inte pga något pitotrör :) jag har en märklig dragelse till det mesta som är byggt i Ryssland/Sovjet och där är MiG:ar, framförallt 21:or högt i min ranking. Jag har faktiskt aldrig sett någon stående på backen, dock i luften. Under 80-90 talet då finska flygvapnet gjorde lågsniffningar i skärgården så kom de ganska ofta vrålandes över vår sommarstuga. Man kunde höra ljudet på långt håll och då sprang man ut på bryggan för bästa utsikt. Dom kom alltid två och två minns jag. Tyvärr flyger dom inte över mera och för övrigt så är F-18 inte lika häftigt :)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Alltid roligt att fått se dem flyga, på backen kan man ju trots allt hitta dem på museum än idag :) !

Jag är också uppväxt med flyg över huvudet, inte de tunga järnen men väldigt mycket SK 61 Bulldog, varje dag under min uppväxt (kändes det som i alla fall :) ) tills de växlade till skolning på enbart jet, efter det så såg man dem tyvärr inte så himla ofta (jag antar att de behövde friare luftrum för SK 60 som bullrade mer och gick betydligt fortare). Och så lite Draken då och då vilket också var trevligt!

Hälsningar

Magnus
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av kallenordlund »

magnusf skrev:Alltid roligt att fått se dem flyga, på backen kan man ju trots allt hitta dem på museum än idag :) !

Jag är också uppväxt med flyg över huvudet, inte de tunga järnen men väldigt mycket SK 61 Bulldog, varje dag under min uppväxt (kändes det som i alla fall :) ) tills de växlade till skolning på enbart jet, efter det så såg man dem tyvärr inte så himla ofta (jag antar att de behövde friare luftrum för SK 60 som bullrade mer och gick betydligt fortare). Och så lite Draken då och då vilket också var trevligt!

Hälsningar

Magnus
Aldrig fel med lite drakar över huvudet :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Henrik R »

Underbart bygge. Svårt att tro det är 1/144. Det enda som verkligen avslöjar det är ju panelskarvarnas djup. Men vilket mästerverk det blev! Hatten av..Nu får man vänta på den andra Miggen då :-)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Hoppas ni inte alldeles tröttnat på att vänta på mitt rumänska bidrag till MiG-populationen... Eftersom dekalerna var dåliga till den här (misspass och så fel individ ovanpå det!) så hamnade den i väntläge tills det dykt upp masker. En impulsgoogling på "1/144 Aphid" här om dagen gjorde också att det latenta beväpningsproblemet löstes på ett enklare sätt än via ombyggnad av två Atoll till lika många Aphid - jag provade och det var helt enkelt FÖR pilligt! Robotarna kommer från Shelf Oddity i Polen som har ett litet sortiment med nyttigheter i 144. De har även onyttigheter i 1/700 - en del av de där etsarken ser ut som något som mycket väl kan sluta på psykakuten...

Bild
Som en liten extra present till mig själv så skaffade jag även Atoll/Sidewinder i 144 också. Man vet aldrig när man kan ha nytta av sådana... Fin ets, NC-bearbetade missilkroppar och en etsad jigg för fenmontering. Blir nog ett litet ryck med detta ikväll!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av Stellan »

Säljer de även ersättningsfingrar och -ögon som fixar att pilla i denna microscala?
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikro-MiG:ar i juletider...

Inlägg av magnusf »

Jag har ett försprång: jag är vansinnigt närsynt vilket innebär att det som begränsar min närgräns är när näsan tar emot. Och så länge man ser vad man gör så brukar inte fingrarna vara något problem!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar