Mera Wilda western"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Mera Wilda western"

Inlägg av Lennart 12 »

Håller på med några nya figurer, och den ena kommer att få en Colt Remington den här gången, i stället för den vanliga Samuel Colten.
Den sexkantiga pipan gick av någon anledning inte att tillverka :shock: , så det fick bli en mod 1878 då Remington gjorde runda pipor till sina revolvrar.
Den är byggd av 8 separata delar / MVH Lennart
Bild
Lennart 12

Re: Mera Wilda western"

Inlägg av Lennart 12 »

Den satt som smäck" :) Lennart
Bild
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Snyggt, Lennart!

Du vet att Plaststruct har Sexkantstav i sitt sortiment? Ett tips som jag själv inte har testat är att man skall kunna stretcha sexkantiga BIC-pennor för att få en sån profil.

Korn saknas men samtidigt var det många som slipade ner eller bort det för att det skulle gå snabbare att dra.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Janne !

Jag funderade på ett korn, men den skall sitta i hölstret när det hela är färdigt så det fick vara !
Visste inte att det fans sex kant rod, bra att veta för kommande Henry och Sharp byggen! Smart ide med BIC penna, måste provas .
MVH Lennart
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Du kan ju prova med att fila en vanlig gjutstam sexkantig och sen varmdra den. BiC-pennan är ju lite grov att ha som ämne om det ska
bli pipor till skjutvapen i den skalan, det blir mycket dragning innan dimensionerna hamnar rätt ...
/ Robin
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Det är många som missar att Plaststruct har fler profiler än Evergreen. Dessutom har dom aningen mer olika dimenssioner tex i rundstav.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
J-O

Inlägg av J-O »

Du har gjort alldeles rätt Lennart! Alla Remingtons patronladdade revolvrar, from modell 1875, hade rund pipa. Bara för att krångla till det, så hade föregångaren mod. 1858 inte sex- utan åttakantig pipa. (Med denna utläggning kanske jag avslöjat min andra hobby?) Oavsett pipformen är det ett snyggt bygge och jag ser fram mot fortsättningen. Kommer vi månne att få se Buffalo Bill? Han hade ju ett par 1875:or. /J-O
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Den tunnaste sexkantiga (hexagonal) hos Plastruct:
http://www.plastruct.com/pages/OnlinePr ... ode=MRX-20
0.020 inch -> 0.508 mm
1/72 -> 36,6 mm uppskalat (grovkalibrigt ....)
1/35 -> 17,78 mm (9mm pipa + 2 X 4,4 mm godstjocklek)

/ Robin
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Ja jag hade inte en aning om det Janne, men mycket bra att veta.

Tack Jo, kul att det gillas :) 1858 var väl dessutom Cal 36, och däremellan kom 44 och 1878 cal 45 ? Sharp gevären var ju udda fåglar, den kunde man beställa med halva pipan kantig, och andra halvan rund.
Var för övrigt en mycket intressant artikel i senaste numret av Wild West om Sharp Rifles:
Jag testade din metod med gjutstam Robert, men det var svårt att få samma bredd runt hela pipan på sex olika ytor .
Men tack för länkarna.

Det blir dessa figurer som skall ingå på dio plattan. Den vänstra är färdig. Tack ska ni ha. MVH Lennart
Bild
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

En liten uppdatering i färg . Hölstret ser lite för stort ut på mittenbilden, men det är kameravinkeln som luras /Lennart
Bild
Bild
Bild
Skriv svar