FW Ta 152 H-1 (Zoukei-Mura)
Postat: 06 dec 2014, 22:57
Så var det dags för min allra första bygglogg. Det var som sagt cirka 28 år sedan jag slutade bygga. Jag har nu hållt på igen i ungefär ett halvår och ännu inte riktigt byggt färdigt något
. Det ligger några halv-färdiga plan och pansar som väntar på min uppmärksamhet. När jag fick min order från ZM så kände jag att detta var några plan jag ville bygga direkt. Så jag började med den minsta: FW Ta 152 H-1.
Jag ser denna lite som ett utbildningsprojekt. Jag har böcker om vädring, läst mycket, tittat på video, testat med andra modeller, köpt produkter - men det är inte förrän du verkligen bygger som du lär dig och blir bättre. Så denna blir säkert lite halv-crappy men jag bryr mig faktiskt inte eftersom jag bygger för avkopplings skull. Dock tycker jag det är kul att lära av andra. Och ska jag vara ärlig ligger en stor bunt av referenslitteratur på min födelsedags/jullista i år
. Jag har insett hur kul det är att läsa på om byggobjekten och faktiskt försöka få "first-hand"-info om hur saker har sett ut. Jag skyller på er här som tänt intresset
.

Denna kommer inte med någon PE men är väldigt detlajerad vilket kommer bli tydligt under bygget. Mycket av det man bygger kommer aldrig vara synligt ..

Arbetet började med cockpit. Här har jag bara satt ihop delar av den plus målat med RLM66 + läagt på en varnish för att kunna sätta på dekalerna för instrumentpanelerna.

Lite enkel vädring med svart wash gjort efter att dekaler för instrumentpanelerna satts på. Bilden gör dfärgen mörkare än det är men eventuellt blev det lite för mkt wash. Har även dry-brushat upphöjda detaljer. Naturligtvis insåg jag att jag endast har extra säkerhetsbälten för tyska plan i 1/72 så en beställning till rebell.com har lagts. Ska försöka få in snygga säkerhetsbälten innan det byggs in i kroppen.
Funderade faktiskt lite påa tt skippa dekalerna och måla panelen själv. Var inte helt nöjd med passformen.

Igår satt jag på bensintankarna under cockpit plus någon ytterligare behållare. Dessa är inte vädrade än. De kommer troligtvis inte synas alls när bygget är klart men självklart måste man ändå ta hand om dem
.
På bilden ser man också en tidig version av motorn. Den byggs ihop av 29(!) delar och på bilden har jag bara hunnit med 15 av dem
. Efter bilden togs byggde jag vidare och kom till ett läge där jag målade med en svart primer för att kunna snygga till den.
Ikväll ska jag fortsätta med motor + ta hand om alla delar som ska målas silver. Det är nämligen så att alla insidor ska målas silver då de kan synas. Där ingår flygplanskropp, vingar - rubbet. Och jag har noterat en del utskjutningsmärken som måste tas hand om. Motorn är specificerad att vara i silver vilket jag känner låter lite ljus?. Men jag kommer vädra den ordentligt så den ser skitig ut. Med svart grund så ska det nog också bli ganska mörk också.Vi får se hur det blir. Försökt googla lite om hur folk målar motorer och läst lite men inte riktigt blivit klar med bästa utseendet.
Hittills är det ett roligt bygge. Jag gillar alla detaljer och jag har sett att det finns ett antal luckor som man kan lämna öppna för att kunna visa upp åtminstone lite av innanmätet. Kvalitén är bra men som sagt tycker jag det är lite mkt utskjutningsmärken på insidan av t ex flygplanskroppen.
/Björn

Jag ser denna lite som ett utbildningsprojekt. Jag har böcker om vädring, läst mycket, tittat på video, testat med andra modeller, köpt produkter - men det är inte förrän du verkligen bygger som du lär dig och blir bättre. Så denna blir säkert lite halv-crappy men jag bryr mig faktiskt inte eftersom jag bygger för avkopplings skull. Dock tycker jag det är kul att lära av andra. Och ska jag vara ärlig ligger en stor bunt av referenslitteratur på min födelsedags/jullista i år



Denna kommer inte med någon PE men är väldigt detlajerad vilket kommer bli tydligt under bygget. Mycket av det man bygger kommer aldrig vara synligt ..

Arbetet började med cockpit. Här har jag bara satt ihop delar av den plus målat med RLM66 + läagt på en varnish för att kunna sätta på dekalerna för instrumentpanelerna.

Lite enkel vädring med svart wash gjort efter att dekaler för instrumentpanelerna satts på. Bilden gör dfärgen mörkare än det är men eventuellt blev det lite för mkt wash. Har även dry-brushat upphöjda detaljer. Naturligtvis insåg jag att jag endast har extra säkerhetsbälten för tyska plan i 1/72 så en beställning till rebell.com har lagts. Ska försöka få in snygga säkerhetsbälten innan det byggs in i kroppen.
Funderade faktiskt lite påa tt skippa dekalerna och måla panelen själv. Var inte helt nöjd med passformen.

Igår satt jag på bensintankarna under cockpit plus någon ytterligare behållare. Dessa är inte vädrade än. De kommer troligtvis inte synas alls när bygget är klart men självklart måste man ändå ta hand om dem

På bilden ser man också en tidig version av motorn. Den byggs ihop av 29(!) delar och på bilden har jag bara hunnit med 15 av dem

Ikväll ska jag fortsätta med motor + ta hand om alla delar som ska målas silver. Det är nämligen så att alla insidor ska målas silver då de kan synas. Där ingår flygplanskropp, vingar - rubbet. Och jag har noterat en del utskjutningsmärken som måste tas hand om. Motorn är specificerad att vara i silver vilket jag känner låter lite ljus?. Men jag kommer vädra den ordentligt så den ser skitig ut. Med svart grund så ska det nog också bli ganska mörk också.Vi får se hur det blir. Försökt googla lite om hur folk målar motorer och läst lite men inte riktigt blivit klar med bästa utseendet.
Hittills är det ett roligt bygge. Jag gillar alla detaljer och jag har sett att det finns ett antal luckor som man kan lämna öppna för att kunna visa upp åtminstone lite av innanmätet. Kvalitén är bra men som sagt tycker jag det är lite mkt utskjutningsmärken på insidan av t ex flygplanskroppen.
/Björn