FW Ta 152 H-1 (Zoukei-Mura)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

FW Ta 152 H-1 (Zoukei-Mura)

Inlägg av SwedBear »

Så var det dags för min allra första bygglogg. Det var som sagt cirka 28 år sedan jag slutade bygga. Jag har nu hållt på igen i ungefär ett halvår och ännu inte riktigt byggt färdigt något :). Det ligger några halv-färdiga plan och pansar som väntar på min uppmärksamhet. När jag fick min order från ZM så kände jag att detta var några plan jag ville bygga direkt. Så jag började med den minsta: FW Ta 152 H-1.

Jag ser denna lite som ett utbildningsprojekt. Jag har böcker om vädring, läst mycket, tittat på video, testat med andra modeller, köpt produkter - men det är inte förrän du verkligen bygger som du lär dig och blir bättre. Så denna blir säkert lite halv-crappy men jag bryr mig faktiskt inte eftersom jag bygger för avkopplings skull. Dock tycker jag det är kul att lära av andra. Och ska jag vara ärlig ligger en stor bunt av referenslitteratur på min födelsedags/jullista i år :). Jag har insett hur kul det är att läsa på om byggobjekten och faktiskt försöka få "first-hand"-info om hur saker har sett ut. Jag skyller på er här som tänt intresset ;).

Bild

Denna kommer inte med någon PE men är väldigt detlajerad vilket kommer bli tydligt under bygget. Mycket av det man bygger kommer aldrig vara synligt ..

Bild

Arbetet började med cockpit. Här har jag bara satt ihop delar av den plus målat med RLM66 + läagt på en varnish för att kunna sätta på dekalerna för instrumentpanelerna.

Bild

Lite enkel vädring med svart wash gjort efter att dekaler för instrumentpanelerna satts på. Bilden gör dfärgen mörkare än det är men eventuellt blev det lite för mkt wash. Har även dry-brushat upphöjda detaljer. Naturligtvis insåg jag att jag endast har extra säkerhetsbälten för tyska plan i 1/72 så en beställning till rebell.com har lagts. Ska försöka få in snygga säkerhetsbälten innan det byggs in i kroppen.

Funderade faktiskt lite påa tt skippa dekalerna och måla panelen själv. Var inte helt nöjd med passformen.

Bild

Igår satt jag på bensintankarna under cockpit plus någon ytterligare behållare. Dessa är inte vädrade än. De kommer troligtvis inte synas alls när bygget är klart men självklart måste man ändå ta hand om dem :).

På bilden ser man också en tidig version av motorn. Den byggs ihop av 29(!) delar och på bilden har jag bara hunnit med 15 av dem :). Efter bilden togs byggde jag vidare och kom till ett läge där jag målade med en svart primer för att kunna snygga till den.

Ikväll ska jag fortsätta med motor + ta hand om alla delar som ska målas silver. Det är nämligen så att alla insidor ska målas silver då de kan synas. Där ingår flygplanskropp, vingar - rubbet. Och jag har noterat en del utskjutningsmärken som måste tas hand om. Motorn är specificerad att vara i silver vilket jag känner låter lite ljus?. Men jag kommer vädra den ordentligt så den ser skitig ut. Med svart grund så ska det nog också bli ganska mörk också.Vi får se hur det blir. Försökt googla lite om hur folk målar motorer och läst lite men inte riktigt blivit klar med bästa utseendet.

Hittills är det ett roligt bygge. Jag gillar alla detaljer och jag har sett att det finns ett antal luckor som man kan lämna öppna för att kunna visa upp åtminstone lite av innanmätet. Kvalitén är bra men som sagt tycker jag det är lite mkt utskjutningsmärken på insidan av t ex flygplanskroppen.

/Björn
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: FW Ta 152 H-1 (Zoukei-Mura)

Inlägg av felle-j »

Det här ska bli spännande att se! Ser bra ut hittils också!
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: FW Ta 152 H-1 (Zoukei-Mura)

Inlägg av SwedBear »

Gårdagskvällen/natten (klockan blev runt 4-tiden innan jag insåg att jag nog borde sova ...) ägnades mest åt att ta bort utskjutningsmärken och att jobba vidare med motorn.

Bild

Här är ett exempel på utskjutningsmärken på insidan av flygplanskroppen och eftersom det finns risk/chans att man kan se in om en lucka är öppen vill jag ta bort alla. Även insidan av vingarna har en del fast mkt mindre och lätare att få bort. Lite Mr Surface på varje och sen slipning ska nog fixa det mesta. La påå Mr Surface innan jag la mig och kommer fortsätta med slipningen idag.

Bild

Det är också bra att faktiskt läsa manualen :(. Missade att vissa delar på motorn skulle vara svarta. Så har fixat dessa plus några som är metallic Svart (stål). Faktum är att manualen är lite otydlig ibland om en del ska ha två färger. "Motorkanone" och vingkulsprutorna har fått ett lager metallicsvart. Längst bak syns första delen av vingen målad i silver. Kommer bli en del vädring på alla detaljer.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: FW Ta 152 H-1 (Zoukei-Mura)

Inlägg av Robert A »

Kul att se en ZM modell byggas, har hört att de ska vara lite knepiga med jäkligt små toleranser i passformen. Inte för mkt färg för då får man inte ihop grejorna :)
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: FW Ta 152 H-1 (Zoukei-Mura)

Inlägg av Ulf Lundberg »

SwedBear skrev: Jag har böcker om vädring, läst mycket, tittat på video, testat med andra modeller, köpt produkter - men det är inte förrän du verkligen bygger som du lär dig och blir bättre.
Helt sant och avgörande för att utvecklas som modellbyggare.
Du kommer att göra misstag under bygge och målning. Fixa dem, dölj dem eller bortse från dem och se till att få modellen klar.
Först då finns något att utvärdera och därmed nåt att lära sig av.


Det ser bra ut så här långt.
Lycka till med bygget,
Uffe
Skriv svar