En kul byggsats som glider ihop utan större problem. Man kan bygga ett par olika versioner, den ena med en skog av antenner. Jag funderade lite på att dra kablar från alla dessa antenner och googlade för att se hur det såg ut, när jag insåg att den fullständiga inredningen saknade något väldigt väsentligt. Det finns inte en enda radio i bilen! Antennerna fick således ligga kvar i lådan.

Några småsaker finns kvar att göra, bland annat skall registreringsskyltar på plats. En figur hade också livat upp.

Spade och yxa har fått nya skaft i trä. Jag har använt de där tunna träbitarna som rör om i kaffe med. Efter att ha format till och polerat dem gnuggas de med olja, -bränd umbra som efter en stunds torkning gnids bort. Nya verktygsfästen av filades till av ramar från fotoets.

Sågen fick ett nytt blad från en uttjänt rakbladssåg.

En ny vajer tvinnades ihop och fästen för denna böjdes till av tunn metallfolie.
Jag vet att många har ont av de gummidäck som följer med många moderna byggsatser men jag förstår inte varför. En del tidiga däck från 80- och 90-talet led av problem där mjukgöraren var illa vald. Dels kunde den krypa över och "smälta" fälgen, dels hade de tendens att spricka i sammanflytningslinjen. Man bör vara försiktig med två saker dock, tvätta inte med diskmedel eller tvål och undvik starka lösningsmedel som lacknafta, toluen, xylen, aceton och terpentin. Man kan göra alldeles utmärkta vattenbaserade washer med Vallejos färger, Migs pigment (torrpasteller) som löses med destillerat vatten och några droppar Vallejo Thinner Medium som bindemedel. Jag målar alltid däcken enbart med akrylfärg, här Vallejos matt svart med en skvätt hudfärg. Med några droppar destillerat vatten i flyter den ut så bra att den kan penselmålas utan att man ens med mikroskåp kan skilja slutresultatet från sprutmålat.
Mengs däck är tunna och följsamma viket gav mig möjlighet att ge dem lite häng, helt anpassad till terrängen. Jag borrade således hål i däcken och i fälgen. Därefter borrade jag hål i terrängplattan och gjorde en försänkning med större diameter från undersidan. Jag trädde sedan en grövre tråd genom däck och fälg så att två ändar kunde träs igenom terrängplattans hål. Jag placerade sedan en lagom kort stav i det försänkta hålet och knöt sedan ihop de båda ändarna runt staven och säkrade med CA lim. Sedan är det bara att snurra på staven tills dess lagom "häng" fås.

MVH,
Ingvar