Gaz Tigr

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ingvar
Namn: Ingvar

Gaz Tigr

Inlägg av Ingvar »

Jag har roat mig med Mengs Gaz 233014, ryssarnas svar på Hummve.

En kul byggsats som glider ihop utan större problem. Man kan bygga ett par olika versioner, den ena med en skog av antenner. Jag funderade lite på att dra kablar från alla dessa antenner och googlade för att se hur det såg ut, när jag insåg att den fullständiga inredningen saknade något väldigt väsentligt. Det finns inte en enda radio i bilen! Antennerna fick således ligga kvar i lådan.
Bild

Några småsaker finns kvar att göra, bland annat skall registreringsskyltar på plats. En figur hade också livat upp.
Bild

Spade och yxa har fått nya skaft i trä. Jag har använt de där tunna träbitarna som rör om i kaffe med. Efter att ha format till och polerat dem gnuggas de med olja, -bränd umbra som efter en stunds torkning gnids bort. Nya verktygsfästen av filades till av ramar från fotoets.
Bild

Sågen fick ett nytt blad från en uttjänt rakbladssåg.
Bild

En ny vajer tvinnades ihop och fästen för denna böjdes till av tunn metallfolie.
Jag vet att många har ont av de gummidäck som följer med många moderna byggsatser men jag förstår inte varför. En del tidiga däck från 80- och 90-talet led av problem där mjukgöraren var illa vald. Dels kunde den krypa över och "smälta" fälgen, dels hade de tendens att spricka i sammanflytningslinjen. Man bör vara försiktig med två saker dock, tvätta inte med diskmedel eller tvål och undvik starka lösningsmedel som lacknafta, toluen, xylen, aceton och terpentin. Man kan göra alldeles utmärkta vattenbaserade washer med Vallejos färger, Migs pigment (torrpasteller) som löses med destillerat vatten och några droppar Vallejo Thinner Medium som bindemedel. Jag målar alltid däcken enbart med akrylfärg, här Vallejos matt svart med en skvätt hudfärg. Med några droppar destillerat vatten i flyter den ut så bra att den kan penselmålas utan att man ens med mikroskåp kan skilja slutresultatet från sprutmålat.
Mengs däck är tunna och följsamma viket gav mig möjlighet att ge dem lite häng, helt anpassad till terrängen. Jag borrade således hål i däcken och i fälgen. Därefter borrade jag hål i terrängplattan och gjorde en försänkning med större diameter från undersidan. Jag trädde sedan en grövre tråd genom däck och fälg så att två ändar kunde träs igenom terrängplattans hål. Jag placerade sedan en lagom kort stav i det försänkta hålet och knöt sedan ihop de båda ändarna runt staven och säkrade med CA lim. Sedan är det bara att snurra på staven tills dess lagom "häng" fås.
Bild

MVH,
Ingvar
Jens Tornblad
Namn: Jens Tornblad

Re: Gaz Tigr

Inlägg av Jens Tornblad »

Jag gillar tipsen om hjulen. Detta ska provas!
En obyggd modell är också en modell...
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Kollade den här på telefonen och hann aldrig kommentera, dags nu i alla fall!

Det här är som vanligt grymt snyggt Ingvar, dessutom ett riktigt stiligt litet fordon som jag inte visste existerade ens (inte för att det säger så mycket med tanke på att jag är i flygbranschen...) :-) !

Trevliga tips med spadskaften och rakbladssågen, noteras och stoppas i mentala lådan för "sådant som kan användas senare". Samma sak med däcken! Men varför får man inte tvätta dem med tvål eller diskmedel? "Vanliga" lösningsmedel fattar jag men tvål? Kan/bör man tvätta med NÅGOT?

Hälsningar

Magnus
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Snyggt. Gillar tipset för att få tryck på däcket..
Du saknar bara några "artiga små gröna män" till bilen.. :-)
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

magnusf skrev:Kollade den här på telefonen och hann aldrig kommentera, dags nu i alla fall!

Det här är som vanligt grymt snyggt Ingvar, dessutom ett riktigt stiligt litet fordon som jag inte visste existerade ens (inte för att det säger så mycket med tanke på att jag är i flygbranschen...) :-) !

Trevliga tips med spadskaften och rakbladssågen, noteras och stoppas i mentala lådan för "sådant som kan användas senare". Samma sak med däcken! Men varför får man inte tvätta dem med tvål eller diskmedel? "Vanliga" lösningsmedel fattar jag men tvål? Kan/bör man tvätta med NÅGOT?

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus,
Jag anser inte att det behövs. Jag diskar mycket sällan mina modeller innan målning. Oljiga utstötarmärken kan man gnugga med lite papper. Enda gången jag sköljer av dem under rinnande vatten är när jag slipat större ytor och allt slipdamm krupit ned i panellinjer och fäster elektrostatiskt.

Mjukgjord termoplast är lite av en vetenskap. Vet man inte vad man gör kan man få så kallad mjukgörarkrypning vilket kan ställa till allt från att detaljen känns kladdig, med tiden spricker eller rent av smälter intilliggande detaljer (främst polystyren vilken ju är den vanligaste plasten i modeller). Jag tror att få leksakstillverkare har bra koll på sina termoelaster. Dragons BTR serie från åttiotalet är ett bra exempel. Massiva gummiklumpar med ordentlig krymp, fick krängas på fälgen, sammanflytningslinjen var så tydlig att den tiggde om att få spricka, -och det gjorde den. Diskade man eländet innan montering gick det bara fortare. Ett bra sätt att utlösa en sådan mjukgörarkrypning men även spänningsutlösning är att utsätta detaljen för just tvål eller diskmedel. Alkalin i tvålen fungerar som en katalysator. Jag låter helt bli att tvätta "gummidäck" till modeller, jag tycker inte att det behövs.

Styren (ej mjukgjord) och resin kan man tvätta om man sköljer noggrant. Ja, jag vet, de flesta styrener innehåller lite butadien för att gör den mindre spröd men det borde inte bli några problem för de renliga modellbyggarna.
Erik_G skrev:Snyggt. Gillar tipset för att få tryck på däcket..
Du saknar bara några "artiga små gröna män" till bilen.. :-)
Tack Erik,
ja just någon artig grön man som inte vill visa ansiktet har jag sneglat på. Jag har någon Tjetjenien ryss från TANK men han ser lite för omodern ut.

Med vänlig hälsning,

Ingvar
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Hejsan Ingvar..

Mycket snyggt, och bra tips att testa.. Tack även för infon om ev däckproblem. Har ej upplevt något problem ännu... Är nyare modeller lika känsliga för tvål och tvätt, eller gäller detta bara äldre modeller??

Angående små artiga gröna män har Evolution några passande, se tex:

https://www.scalemates.com/products/pro ... ?id=352826

Mvh

//Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Perfekt vädring och snyggt bygge i övrigt, bra jobbat!
Live & let dry.
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Hur snygg som helst tycker jag. Ser ut som en riktig jeep tycker jag. Blir riktigt sugen på att köpa Mengs byggsats efter att ha sett ditt bygge.
Jakob Fall
AP
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Lerxzt skrev:Hejsan Ingvar..

Mycket snyggt, och bra tips att testa.. Tack även för infon om ev däckproblem. Har ej upplevt något problem ännu... Är nyare modeller lika känsliga för tvål och tvätt, eller gäller detta bara äldre modeller??

Angående små artiga gröna män har Evolution några passande, se tex:

https://www.scalemates.com/products/pro ... ?id=352826

Mvh

//Micke
Tack Micke och alla andra.
Det är svårt att svara kategoriskt på om nyare modeller och i synnerhet däck alltid kan tvättas med tvål eller diskmedel. Jag anser att det är mycket sällan det behövs. Kanske just en batch eller en sorts däck från en tillverkare kan tåla tvätt men varför chansa.
Det finns så mycket måsten och icke ifrågasatta regler i livet och i modellbygge också. Man MÅSTE tvätta modellen. Man MÅSTE använda grundfärg. Kanske är jag lite rebellisk men jag tvättar sällan och grundmålar nästan aldrig.
Förra året vann en av mina pansarmodellerpriset bästa pansar på C4, -den var varken tvättad eller grundmålad (oops, nu får jag nog lämna tillbaka priser och diplom :o )
De enda tillfällen jag tvättar och gundmålar är när jag skall göra något riktigt blankt som en metallren jetkärra. När jag bygger pansar får jag ofta kritik för de är för rena och skulle tjäna på lite mer smuts, -och jag som inte ens tvättar innan jag målar :)

Ja, en figur behövs och jag har sneglat på "polite green men" i lagom avslappnad men alert pose.

Tack igen alla,

Ingvar
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Det heter inte 'polite green men'
det heter UFS, Unidentified Foreign Soldiers ;-)

/ Robin
Skriv svar