Björns Bagarbod - 1/72 Gripen Den första klar och den innan.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Björns Bagarbod - 1/72 Gripen Den första klar och den innan.

Inlägg av Björn B »

Bild

Tänkte göra ett par snabbyggen av Italerigripar.

Bild
En kvälls montering slutar så här.

Bild
plockar nog fram en ny ask imorgon.

Bild
Gjuter instrumentbrädor så fort jag hinner. Har alldeles för många A och B-Gripar i högen som behöver dom.
Senast redigerad av Björn B den 28 jan 2018, 15:24, redigerad totalt 8 gång.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Gripen (inte en WHIF denna gång)

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Noterade skarven mellan vänster vinge och själva flygplanskroppen. Jag fick av någon anledning samma skarv på min Gripen. Något som gjorde att den hamnade i lådan för projekt jag bara håller på med när jag har absolut lust och tid.

Börjar nu undra lite om samma skarv uppträder på alla Gripen modeller ur den här formen? Tänkte slipa bort den men har inte kommit så långt än. Det har känts som rätt mycket plast att slipa bort. Vad tror du Björn?

Skulle förmoligen vara rätt mycket mer observant på det om jag skulle bygga en till av samma märke...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Gripen (inte en WHIF denna gång)

Inlägg av Björn B »

Jodå. Samma sak uppträder även på nästa bygge jag börjat på. Denna gång en Revellboxning. Nu när du gjort mig uppmärksam på detta ska jag se om det går att fixa utan jättearbete.
Undrar vilken box jag ska ta härnäst. Tamiya eller Italeri, eller kanske en Bilek?
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Gripen vingskarven

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag limmade ihop vingarna och lät dom torka. sedan pressade jag in en bit gjutstam mellan vinghalvorna så att ovansidan av vingen trycktes upp till rätt höjd.
Det är väl lika bra att plocka fram en tredje låda när man ändå är i farten.
Senast redigerad av Björn B den 12 jan 2018, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Gripen (inte en WHIF denna gång)

Inlägg av Björn B »

Höll ju på att glömma att spackla bort trappsteget framför frontrutan.
Men det är fixat och medan spacklet torkar börjar jag på en Italeri Gripen.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Gripen (inte en WHIF denna gång)

Inlägg av Andre B. »

Där försvann skarven onekligen. När jag tittat på min Gripen modell så upplever jag det som att höger och vänster sida inte är liksidiga varför den här skarven lätt kan skapas. Men kan ha fel då min modell är ihoplimmad som dina. Lite synd tycker jag det är att man valde att låta de små "trianglarna" i framkanten på vingen sitta på flygkroppen istället för den del som utgör ovansidan av vingen. Men det är ju som det är...

Är det spackling som gäller för att "faira" ut steget framför framrutan?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Gripen (inte en WHIF denna gång)

Inlägg av Björn B »

Jag tror att det räcker med spackel. Jag får kolla när jag slipat.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Gripen - utblåset

Inlägg av Björn B »

Hade köpt nya motorutblås från Aires. Dom har två typer (eller kanske fyra). 39A och 39C variant, det som skiljer är den etsade flamhållarringen (både versionerna finns i öppet ellr stängt utförande)

Bild
Italeris utblås kändes lite enkel och luddig i detaljerna.

Bild
Aires ser mycket bättre ut men har stora problem. Diametern är ca. 1 mm för liten och flammhållaren är för stor så den går inte in i röret. För att få in röret i modellen så måste inbuktningarna för luftbromsarna slipas bort.

Bild
Provar med att kapa bort den inre delen från Italeris utblås och kombinerar den med Aires.
Senast redigerad av Björn B den 12 jan 2018, 21:27, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Gripen - utblåset

Inlägg av Björn B »

Italeris stol är ganska tråkig men Pavlas resinstol passar inte i modellen. Provade att karva i den utan lycka.

Bild
Men i lådorna hittade jag även en komplett cockpit från Pavla.

Bild
Inte heller här passade den medföljande stolen utan att karva i den.
Någonstans ska det ligga ett par stolar från Aeroclub. Jag önskar att jag kunde hitta dom och testa hur dom passar.
Senast redigerad av Björn B den 12 jan 2018, 21:28, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Gripen - gör om, gör rätt.

Inlägg av Björn B »

Gör om, gör rätt följer tätt efter devisen Våga såga. Varför frångå ett vinnande koncept?
Började på en fjärde Grip och stoppade in en resin cockpit i den. Meningen var att det skulle bli en tidig seriemaskin.
Prototyperna och tidiga maskiner saknar "strakes" bakom nosvingen så dom försvann i en rask takt från mina modeller.
Lite väl snabbt visade det sig. Prototyp -2 verkar ha fått sina tidigt och ska även byggas utan luftbromsar.
Tyvärr har jag redan limmat fast luftbromsarna på alla utom den fjärde modellen. Så nu får den bli en prototyp istället.

Bild
Men jag blir tvungen att återställa fästen för "strakes". Kapar bort dom från ett vrak och slipar ner dom så att dom passar.
Snabbyggen var det ja. Bygga ihop dom går ju snabbt men att spackla och slipa dom ganska grova skarvarna i vinge och fena tar tid.

Edit.
Strakes heter det visst inte rakes som jag skrev.
Senast redigerad av Björn B den 03 apr 2020, 00:59, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar