MiG-21MF, RV Aircraft 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

MiG-21MF, RV Aircraft 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Kan inte låta bli att dra igång en byggtråd till. Temat känns lite givet. Nu har jag bara börjat lite lätt med ett första färglager på cockpiten i denna underbara ryska färg. Återkommer med fler rapporter.

Bild

Funderar fortfarande på vad det ska bli av den. Helst vill jag bygga en slovak, men eftersom jag planerar att bygga den vitgråsvarta som det finns dekaler till i lådan, både i 1/144 och 1/48 känns det lite uttjatat. Kollar på några andra grönbruna, men är inte helt hundra där. Möjligen en ungrare till, men jag vet inte riktigt. Bygger vidare ett tag till och funderar på saken.
Robin Nilsson

Re: MiG-21MF, RV Aircraft 1/72

Inlägg av Robin Nilsson »

Kanske ett litet tema, en målning/märkning men tre olika skalor (färg, vädring, den så kallade skala-effekten på färgtonen ..)
/ Robin
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

Hur verkar den? Har en löjlig mängd dekaler till MiG-21 och en drös plan av olika märken, och RV är ju inte billiga, så jag behöver en knuff åt endera hållet för att bestämma mig,,,

Jens
Daedalus Models
Björn Fransson
Kontakt:

Svårt att säga, precis som 23:orna är ytdetaljeringen riktigt, riktigt fin, bland det bästa jag sett i 1/72. Överträffas möjligen endast av just deras egna 23:or. Resindelarna känns mer Pavla än Aires/Eduard, dvs lite klumpigare men ändå helt okej. Hur passformen är återstår att se, till skillnad från 23:an handlar det inte om så många delar, heller inga svåra skarvar. Intressant nog är att trots att RV gjort en hel hög olika versioner av MiG-21 är kroppshalvorna i ett stycke, dvs inte med separat ryggås á la Eduard. Vilket innebär att de dels behöver göra nya kroppshalvor för varje version, dels ordnar till en skarv som annars hade dolts under ryggåsen.

En annan sak som bekymrar mig lite är att det inte finns några infästningar för vingarna, det är helt slätt. Och eftersom vingarna är ordentligt tunna är det ingen barnlek att borra igenom för lite extra förstärkning. Eller också har man ett riktigt starkt lim. Hm.

Och dyra... Jodå, det kostar på. Den kostade en bra bit över 200 spänn, trots att det inte är särskilt många fler delar än i Eduards motsvarande i 1/144.
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

Ha, den går fetbort, med mina ögonproblem och inga styrningar till vingarna, ger nästan garanterat resultatet att den skulle se ut som en deprimerad basset eller en mås som ska lyfta! ;-)

Jens
Daedalus Models
Björn Fransson
Kontakt:

Få se om jag lyckas bättre... Ska försöka få ihop den rätt snart för att se om vingarna går att få dit på ett vettigt sätt. Sedan får den nog ligga ett tag i väntan på målning och att jag bestämmer mig för märkningsalternativ. Men kanske, kanske kan den bli klar till Open.
Björn Fransson
Kontakt:

Jamen då har vi kommit lite längre med den här, då. Passformen är ett klart lyft mot MiG-23:an, men å andra sidan är det ju inte en lika komplicerad konstruktion. Så det gick inte alls åt särskilt mycket spackel och slippapper till den här. Tur det, med tanke på alla fina detaljer! Lite små trixigheter var det, förstås, främst när hjulbrunnarna skulle in i kroppen, där blev det några inte allför snygga glipor. Men å andra sidan gick de att dölja och det var knappast på det mest uppenbara stället. Ett klart plus är att radomen går att montera i efterhand, vilket klart förenklar målningsarbetet.

Bild

Vingar och stabbe saknade helt styrtappar, men det gick trots det förvånansvärt bra att få dit dem. Cockpiten är i resin, funkar bra, även om man lyckas knäcka instrumentbrädan på mitten när man ska få bort den från resinklossen. Det ser ut som en jätteglipa framför brädan, men det döljs när framrutan kommer på.

Bild

Funderar och funderar på märkningen. Just nu lutar det åt en ungrare. Igen. Men det lär väl dröja innan det kommer färg på denna. Det är precis när jag kommit så här långt som mina byggen brukar stanna av...
Björn Fransson
Kontakt:

Draken är klar och väntar på att få bli fotograferad. Tar mig an den här blivande slovaken ett tag istället. Målat, washat, lackat och delvis vädrat blev det i helgen. Det är ofta ett rätt fult kamouflagemönster på de här östmaskinerna och den här är definitivt inget undantag.

Bild
Björn Fransson
Kontakt:

...plus dessa urtjusiga slovakiska dekaler, minus ett avbrutet pitotrör.

Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Dagens pass: Tonade ner nuffrorna något. Däremot inte övrig märkning, det här var ju en gammal sliten tjeckoslovak som fick nya fräscha nationalitetsmärken plus bokstäverna SL (Slovensko?) på fenan på nittiotalet.

Bild

Hittade ett gammalt etsark (riktigt gammalt, det är daterat 1993!) från Eduard till en PF, Men det funkar ju utmärkt till ställen på denna.

Bild

Hjulhusen i resin följer med i lådan och är riktigt fina grejer!

Bild

Bild
Skriv svar