MiG-21MF x 2, Eduard 1/144 - Klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

MiG-21MF x 2, Eduard 1/144 - Klara!

Inlägg av Björn Fransson »

Tror att vi drar igång en egen byggtråd för dessa (se början i http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=3&t=6180). Återkommer om Mustangen. Nu är i alla fall den ena målad. Jädrans pilligt att maskera, men riktigt kul! Magnifika små modeller, detta!

Bild

Snart dags för den andra. Först en slovak, på tur står en hajkäftad tjeck.
Senast redigerad av Björn Fransson den 20 dec 2014, 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: MiG-21MF x 2, Eduard 1/144

Inlägg av kallenordlund »

Eduards små MiG:ar är helt underbara. Fantastiska gjutningar för den skalan. Har byggt samma kit för ett tag sedan. Blev en vietnamesisk och samma trefärgade slovak som du håller på med.
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: MiG-21MF x 2, Eduard 1/144

Inlägg av SwedBear »

Ahh, jag har också köpt denna. Även deras Mig-15 och båda JU-52 i 1/144. Ska bli kul att följa och få inspiration till sina egna.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MiG-21MF x 2, Eduard 1/144

Inlägg av magnusf »

Jag hade inte tålamodet att maskera utan penselmålade min vilket tyvärr inte blev riktigt bra :-( ... Som revansch så har jag naturligtvis skaffat en sats till fast en annan variant, den ena är öronmärkt för vårt östra grannlands luftförsvar!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-21MF x 2, Eduard 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:Jag hade inte tålamodet att maskera utan penselmålade min vilket tyvärr inte blev riktigt bra :-( ... Som revansch så har jag naturligtvis skaffat en sats till fast en annan variant, den ena är öronmärkt för vårt östra grannlands luftförsvar!

Hälsningar

Magnus
Hm... Jag stod och valde mellan MF och Bis. Vet egentligen inte varför jag fastnade för MF, en finsk hade inte varit dum, blir lite avis. Får helt enkelt köpa en låda till. De här bygger jag gärna igen!
SwedBear skrev:Ahh, jag har också köpt denna. Även deras Mig-15 och båda JU-52 i 1/144. Ska bli kul att följa och få inspiration till sina egna.
Hur är MiG-15? På de första utgåvorna var det rejäla sjunkmärken i vingarnas framkant som verkade svåra att fixa till. Hur ser det ut på din?
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-21MF x 2, Eduard 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Så har även den andra minimiggen fått färg. Båda är dessutom detaljmålade - pris ske C4 Open för de riktigt små penslarna jag vann i höstas! Snart dekaldags.

Bild
SwedBear
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 okt 2014, 14:53
Namn: Björn Endre
Ort: Stockholm

Re: MiG-21MF x 2, Eduard 1/144

Inlägg av SwedBear »

Björn Fransson skrev:
Hur är MiG-15? På de första utgåvorna var det rejäla sjunkmärken i vingarnas framkant som verkade svåra att fixa till. Hur ser det ut på din?
Ser väldigt fint ut på den utgåvan jag har. Inga sjunkmärken alls. Hela modellen ser välödigt fin ut med bra detaljering. Ser fram emot att bygga de två som ingår.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: MiG-21MF x 2, Eduard 1/144

Inlägg av Henrik R »

klart coola! Snyggt målade också. Den här byggtråden gav mig sånt himla sug att bygga 1/144. :-)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-21MF x 2, Eduard 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Och så var de här lilleputtarna klara, då. Först det obligatoriska "titta här vad små de är"-fotot.

Bild

Sedan går vi in på detaljerna. Fantastiska modeller, detta! Vi börjar med tjecken:

Bild

Bild

Bild

Bild

Cockpiten är otroligt detaljerad med tanke på skalan. Petade dit lite bälten, men resten av modellen är helt ur lådan. Satte även dit staget, som blev lite i tjockaste laget. Ska nog byta ut det, tror jag.

Bild

Bild

Luckor och stag blir förstås lite överdimensionerat tjocka i den här skalan, men detaljerna är ändå otroliga. Hjul och hjulhus är bättre än många 1/72:or.

Bild

Då tar vi slovaken:

Bild

Det fanns t o m med några småtexter på dekalarket!

Bild

Bild

Tack och lov skickade Eduard med masker till huven!

Bild

Bild

Det var lite ovant att bygga så smått. Maskning var å ena sidan pilligare, å andra sidan gick det ändå rätt snabbt. Och när den väl hamnade i sprutboxen var målandet nästan klart innan den hunnit dit. Det är inga ytor, direkt. Så det är verkligen en salig blandning av svårt och enkelt. Men framför allt väldigt kul!

Bild

Till sist en bild på småttingarna tillsammans med sin Eduard-storebrorsa i 1/48:

Bild

Med dessa modeller sätter verkligen Eduard en helt ny standard för 1/144. Vill ni ha ett trevligt avbrott från andra skalor, rekommenderar jag verkligen dessa!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MiG-21MF x 2, Eduard 1/144 - Klara!

Inlägg av magnusf »

Vilka sötnosar Björn!

Din slovak ser betydigt trevligare ut än den jag åstadkom för några år sedan. Jag kroknade på maskeringen och det gick åt skogen när jag försökte penselmåla, hur fixade du kamot på dina?

Började faktiskt fila på ett par jul-MiG:ar i går kväll, samma modeller fast bis-varianten. Ska iväg och käka lite julmat nu men det kanske kommer upp en byggblogg ikväll...

Finns mycket kul i 1/144 och Eduard toppar nog den kvalitetsligan!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar