Ett megaprojekt, en F-14B i 1/32 nu klar! sid 6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Ett megaprojekt, en F-14B i 1/32 med tillbehör.

Inlägg av Janne.S »

Henrik R skrev:Ja det är säkert så, men jag tycker den här bilden t.ex, är så himla maffig!
Känns nästan som att möta en Arg Arnold S i en trång gränd! Inget man vill bråka med :-)

Bild



Sen vad jag läst så är AIM 54 inte så värst bra heller i strid. Den är väl likt en scudmissil som inte direkt träffat sitt mål vad jag förstått.
Vad jag förstått så använde Iran Phoenix med framgång under Iran-Irak kriget enligt Tom Cooper.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Rickard Malmborg
Inlägg: 280
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Ett megaprojekt, en F-14B i 1/32 med tillbehör.

Inlägg av Rickard Malmborg »

Jag håller helt o fullt med om att en F-14 med sex Phoenix o två Sidewinders är bland det ballaste som finns.

Jag hade för mig att Phoenix i första hand var avsedd för bekämpning av bombflygplan; upp på höjd o sedan dyka på dem uppifrån i hög fart utan förvarning. Att en fighter i så fall inte har ”några problem” att hålla sig undan är inte så konstigt tänker jag mig men jag kan ju vara ute o cykla!

Oavsett Phoenix förträfflighet eller inte, själva bygget ser häftigt ut, jag gillar det skarpt!
Vill minnas att jag läst att Iranierna, efter att ha gjort av med sina Phoenix-missiler, integrerade Hawk istället, ser snarlik ut men är ett nummer större.

God jul!
Rickard
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ett megaprojekt, en F-14B i 1/32 med tillbehör.

Inlägg av Henrik R »

Jao! Nu är det ett nytt år och denna best börjar väl bli klar att montera ihop. Det mesta är målat och fixat. Jag fick ett fin julklapp av herr Fransson som kom till nytta minsann. Mitt flyg ska ju ha 6 AIM-54a tänkte jag och att göra 6 st med 20 dekaler per styck, dom tar en snudd timma att göra, så nästan en hel arbetsdag tar det..

Fast först nu måste vi ta denna Modellens WTF!.

Hur lyckas man med detta elände? Kära trumpeter, Bara för att man spegelvänder saker MÅSTE man kolla igenom vad man håller på med. :-)
Bild






Det är dags för målning när allt är slipat och klart.
Bild


förskuggning på G
Bild


Lite svart!
Bild


Bakpartiet är ju i kolfiber, många målar metall där, vilket det inte ska vara.
Bild
Bild


Måla lite Antiskid måste man ju göra, vilket blir bättre än dekaler..Fast dekaler fanns inte med i dekalarket endå.:-)
Bild


Salt alá Henke målat med lite mörkare grå.
Bild


Ännu mörkare grå efter det. sen ska vi slipa ned området med superfint slippapper.
Bild


Nu lägger vi flygkroppen åt sidan en stund.
Bild


Vi hoppar raskt över till vingarna!
Bild


Metall längst ut på slatsen!
Bild


lite dekaler kom på sist...nu är dom klara för the final vädring senare..
Bild

Bild


Dessa damp ned i brevlådan som en skänk från ovan..Nu kan jag göra 6 st AIM-54A med oilka serienummer. Yay!!!
Bild

Bild


Så här har vi hittills 3 färdiga AIM-54a:s. Lite skugga på dessa så är dom helt klara.
Bild


FOD Covers klara för montering vid byggets slutskede.
Bild


Just nu håller jag på med hjulbrunnarna som ska få lite vädring och färg!
Bild

Bild
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Ett megaprojekt, en F-14B i 1/32 med tillbehör.

Inlägg av felle-j »

Otroligt snyggt! Ska bli kul att se det här bygget färdigt.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Ett megaprojekt, en F-14B i 1/32 med tillbehör.

Inlägg av jfall »

Otroligt snyggt och snabbt som vanligt, det är inte så att du har en liten arme med nissar som sitter och bygger åt dig?
Jakob Fall
AP
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Ett megaprojekt, en F-14B i 1/32 med tillbehör.

Inlägg av Niklas »

Som alltid Henrik, blir det otroligt snyggt! Skulle gärna vilja titta närmre på denna på någon av våra tävlingar i år. Får jag möjligheten? :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Ett megaprojekt, en F-14B i 1/32 med tillbehör.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Här lyser flitens lampa.
Snyggt blir det också!

Uffe
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Ett megaprojekt, en F-14B i 1/32 med tillbehör.

Inlägg av kallenordlund »

Totalt hänförd! Makalöst snyggt!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ett megaprojekt, en F-14B i 1/32 med tillbehör.

Inlägg av Björn Fransson »

Härligt! Kul att missilerna kommer till användning! Hur gjorde du med svängvingarna, gick de att montera i efterhand? Ska du ha dem rörliga?
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ett megaprojekt, en F-14B i 1/32 med tillbehör.

Inlägg av Henrik R »

Tackar för kommentarerna.
Björn, jag kollade noga innan jag gjorde som jag gjorde. Men jag kapade helt enkel två snitt i den cirkelformade förankringen längst ut på vingen, då kan man "klicka" i vingen i flygplanet, istället för att fästa vingarna på plats och behöva måla vingarna samtidigt som resten. Sen är det mycket lättare att hantera denna storlek på modell om man inte har vingarna monterade när man dekalerar och målar.
Skriv svar