Jag tycker också du har lyckats riktigt bra med både bygget och vädringen och visst är det en trevlig modell att bygga! Det här med vädring är ju också högst subjektivt och en smaksak och var och en avgör hur nitisk man ska vara med korrektheten. Läser man på och tittar på bilder så uppskattar man givetvis att se en modell där saker stämmer, men jag kan också dregla över oerhört snygga byggen som uppenbart inte är "rätt" historiskt. Man bygger i första hand för sitt eget öga, eller hur.
Jag har nyligen byggt samma och då tittade jag en hel del på bilder för att se hur de brukar slitas/skitas ner. Precis som Björn nämner så förekommer rejält med oljespill under själva kroppen ofta på bilder och likaså slitage vid vingroten så att metallen kommer fram. Kan man få det att se ut som färgen nötts bort hellre än att den flagnat så blir det bättre.
På vänster sida brukar det vara mer hela vägen och till höger mindre men närmre motorn där bara mekanikerna står och trampar kan det vara mer.
Sot från kanoner och kulsprutor tror jag man ska vara försiktigare med. Enligt vad jag läste på en sajt där källan ska ha varit en mekaniker från kriget så blev det krutröksrester, men de torkades lätt bort och det var också ett måste för att få de självhäftande röda skyddslapparna att fästa. Alltså kan man göra lättare sotning om lapparna är genomskjutna (efter uppdrag) eller så är det renare, framförallt på den röda ytan (innan uppdrag). Rent logiskt borde det dock vara smutsigare i panelskarvar och liknande bakom vapnen.
Undertill blir det samma, men sotrester vid utkasten var enligt källan blandade med andra föroreningar typ vapenolja och mycket svårare att få bort. På bilder kan det vara rejäla smutsränder från kanonernas utkastöppningar.
Oljerinn från alla små runda luckor är jag mer osäker på, men om det ska rinna så kan man göra det mer varierande. Här tycker jag att det funkar bäst att sätta en prick med ren oljefärg och borsta försiktigt bakåt så det inte blir så stort rinn. Tamiyas vädringssatser tycker jag är lite klumpiga att använda till sånt.
Lite mer intressant jag snubblade över är uppgifter om att de brittiska spitarna förmodligen var mer slitna och skabbiga i början av kriget. Då var det strid på kniven och uppdragen avlöste varandra i snabb takt. Senare när de allierade fick luftherravälde på hemmafronten hade man mer tid med underhåll. Man var även noga med att måla efter reparationer och då kommer vi till en annan parameter av vädring. Tråkigt nog så är det sällan man ser en byggare som simulerar bättringsmålning (inklusive jag själv)

. En sliten och smutsig kärra borde också vara bättrad och om det syns tydligt på bilder så borde det synas på modellen också. Jag ska nog försöka bli bättre på det, men man är ju lite rädd att det ska se ut som man målat dåligt eller dolt misstag (som man ju faktiskt kan passa på att göra också).
Det blev mycket babbel från mig, men så gillar jag ju vädring också.
Vill du även kika på min så finns den här:
http://avkopplingilitenskala.blogspot.s ... eri_4.html
/Daniel