Fiat G.91R, Meng 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Fiat G.91R, Meng 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Tillbaka i 1/72 igen! På AIM såg jag Mengs Fiat G 91 och drabbades av ett plötsligt byggsug. Antagligen en försenad effekt sedan jag såg en live på Malta i somras. Dessvärre var den i händerna på en annan byggare om just nappat den hos Alfa. Men på C4 lyckades jag lägga vantarna på en likadan före alla andra. :)

Bild

Bild

En fin liten sak. Gjutningen är klockren och panellinjerna tunna och fina.

Bild

Även glasdelarna är högsta kvalitet. Så klara att de känns onödigt att doppa dem i Johnsons. Dessutom extra skyddade, först i påsen, sedan i extra plast. Det har jag aldrig sett tidigare.

Bild

Ett minus är däremot inloppstapparna som innebär en del extra slipande och karvande (se fenan).

Bild

Dekalarket är väl tilltaget med tre alternativ, Frecce Tricolori, en amerikansk(!) och en tysk - med hajkäft! Lutade ett tag åt den, men Frecce-färgkaskaden är svår att motstå. Så det fick bli den. Nåja. Det är långt till C4 2015...

Bild

Dessutom skickar Meng med detta tjusiga Frecce Tricolori-märke som ytterligare skapar suget att bygga just den.

Bild

Bygget är inte riktigt lika smärtfritt som jag trodde. Passformen runt nosen är rent av dålig och kräver en del slipande. Även på en del annat håll går det åt en del slipande. Däremot kräver den inte så mycket spackel. På andra håll är det däremot inga som helst problem, vingarna t ex sitter som en smäck!

Bild

Cockpiten är fin, men stolen lite väl basic. Så den fick lite extra detaljer. Det enda taskigt placerade utskjutningsmärket sitter mitt på stolen och är svårt att få bort. Så jag klädde in sitsen med aluminiumfolie och fick förhoppningsvis lite textilkänsla på köpet. Bältena är gammal hederlig Tamiyatejp. Eftersom huven ska vara stängd, fick det duga. Fast stolen är rätt synlig, så det lönar sig att lägga lite krit på den.

Bild

Tja, sedan var det bara att måla. En jädrans massa maskerande som inte underlättades av att tejpen tog med sig en del av primern, med efterföljande spackelochslipsession som resultat. Men förutom det var det kul att måla i så här som omväxling mot allt gråbrungrönt.

Bild

Ovansidan var desto mer lättmålad. Här kommer det inte att ske någon vädring alls, snart blir det rejält blankt alltihop.

Bild
Henrik R

Re: Fiat G.91R, Meng 1/72

Inlägg av Henrik R »

Kul projekt! Ser finfint ut så här långt!
Skriv svar