P 51D Mustang klar sidan 2.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

P 51D Mustang klar sidan 2.

Inlägg av easy_company »

Här kommer ett par foton på mitt nya projekt, en P 51D Mustang från Revell i skalan 1/72. Den är lättbyggd men har en hel del "skägg" och plasten är ganska mjuk och passformen lite sådär, sämsta är väl att det är hål rakt genom landningsställenas hjulhus in till cockpit. Jag byggde kulsprutorna från scratch och vet att de är ej korrekta enligt förebilden. Tycker det är kul att posta mina projekt nu när jag lärt mig lägga upp foton här och jag är rädd ni kommer att få dras med mig här ett tag :D
Bild
Bild
Bild
/Henrik Persson
Senast redigerad av easy_company den 12 nov 2014, 18:43, redigerad totalt 1 gånger.
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: P 51D Mustang

Inlägg av easy_company »

Nu målad med Vallejo air silver.
/Henrik Persson
Bild
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: P 51D Mustang

Inlägg av Daniel_A »

Trevligt.

Här kommer några snabba tips från mig som poppar upp. Jag tycker inte du ska börja göra om, utan tänka på dom till nästa projekt.

Nu utgår jag från att du har en färgspruta och vill börja använda den mer, även om det kanske inte är så.

När du målar med färgspruta kan det vara en bra idé att montera så mycket du kan efter målning. Landställ, antenn, kulsprutor och propeller och avgasrör är typiska sådana saker. Antingen för att de lätt går av i hanteringen eller att de gör maskering och målning med färgspruta mycket knepigare. På den här modellen är väl avgasrören gjutna och propellern konstruerad för montering när kroppshalvorna limmas. Men ofta kan det löna sig att göra en egen lösning. Den tiden kan du ha igen genom enklare målning sedan och dessutom kan du få den mer rak än den är nu. Ett par ark plasticard i olika storlekar och mässingsrör i lämplig tjocklek kan vara en bra investering för sånt.

Plasticard kan du även ha nytta av om du vill täcka hålen i hjulbrunnarna. Klipp eller skär lämpliga bitar och limma över öppningen innan du sätter ihop vingen.

Kulsprutorna kan man med fördel göra av mässingsrör och då förborra och testa innan målning, för att sedan montera efter målning. Blir det lite blanka limrester kan du penselmåla med lite mattlack från Humbrol eller liknande så blänker det inte. Om du vill göra kulsprutorna i korrekt längd tycker jag spelar mindre roll. Sånt är en personlig smaksak. Var glad så länge du slipper oket av att vilja göra saker historiskt korrekta. ;)

Nu blev det mycket, men en sak till: Ta för vana att prova bitar mot varandra innan du limmar, dvs torrpassa. På så sätt kan du se många problem innan de kommer och undvika dom med lite slipning.

/Daniel
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: P 51D Mustang

Inlägg av easy_company »

Tack Daniel för dina tips, jo jag har en färgspruta som jag gärna
använder. Jag ska försöka fixa rör i mässing någonstans till nästa gång.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: P 51D Mustang

Inlägg av Henrik R »

Helt OK att dras med dig :-)
Tycker du fick till silverfärgen riktigt bra!
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: P 51D Mustang

Inlägg av easy_company »

Tack Henrik, det var kul att höra. :) Jag följer ditt Dauntless bygge, chippa tycker jag är svårt att få till.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: P 51D Mustang

Inlägg av Joakim Hultman »

Kul! Jag håller själv på med Airfix halvnya Mustang i samma skala. :)
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: P 51D Mustang

Inlägg av easy_company »

Det låter trevligt, jag ser fram emot att se din Mustang här när du är klar med den.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: P 51D Mustang

Inlägg av Andre B. »

Kul att se någon bygga den där modellen. Förmodligen den äldsta modellen som går att få tag i idag. Har tittat flera gånger på den då jag tyckt dekalarket varit intressant. Revell brukar göra bra dekaler.

Ser fram mot fortsättningen Henrik!

Mvh, Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: P 51D Mustang

Inlägg av Lennart 12 »

Trevligt projekt, en Mustang "är ju aldrig fel, även om den har vingar. Lennart
Skriv svar