Det finns säkert många varianter på hur man bygger band, vi håller på att sätta ihop band till en T 55, den uppskurna vagnen i museet, det är gummilagrade band och sexkantiga bultar vilket ge en förspnning.
Sen skall det på en låsmutter i vardera ände.
https://www.facebook.com/video.php?v=48 ... =2&theater
Vi har inte riktigt bestämt hur vi skall få på banden på vagnen, en bit skall bara ligga under hjulen på vänstersidan, medan det skall vara ett helt band på högersidan.
Bandet väger "bara" ca 2 ton ihopsatt...
Det som visas på filmen är den första biten som vi skall lägga ut, 16 plattor, sen bygger vi nog platta för platta på plats framför vagnen innan vi rullar på den och "knyter ihop det"
Stefan
Bygga band på riktigt stor modell
-
- Namn: Henrik Persson
Re: Bygga band på riktigt stor modell
Håller mig till skala 1/72, max 1/35 
/Henrik Persson

/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Det var inte ett litet Frulleband det där!
Eller är Ni på Arsenalen mycket, mycket små till växten?? 
Kan tänka mig vad jobbigt det måste vara att laga bandet i fält...
Kul video!!
Mvh Micke

Kan tänka mig vad jobbigt det måste vara att laga bandet i fält...
Kul video!!
Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
-
Att få bandkrängning eller bandet avsprängt under strid/beskjutning kan förstöra eftermiddagen för den mest positive ....
Nää, jag har inte tjänstgjort på strv ......
/ Robin
Nää, jag har inte tjänstgjort på strv ......
/ Robin
-
Visst, några av oss är kortare än genomsnittet 
Att laga band i terrängen är inga stora problem om man bara vet hur man skall göra, att man har rätt prylar och är rätt antal personer, 4 pers är ganska lagom.
Visst är det tungt, men allt på en stridsvagn är tungt så man får lära sig att använda rätt teknik för att överhuvudtaget kunna göra något.
En bandplatta hanterar man ensam, ett bärhjul på två, medan ett drivhjul oftast är för tungt att klara utan maskin.
Sen tillkommer ju oftast regn, mörker, lera, kallt, hunger osv som gör det hela lite lustigare.

Att laga band i terrängen är inga stora problem om man bara vet hur man skall göra, att man har rätt prylar och är rätt antal personer, 4 pers är ganska lagom.
Visst är det tungt, men allt på en stridsvagn är tungt så man får lära sig att använda rätt teknik för att överhuvudtaget kunna göra något.
En bandplatta hanterar man ensam, ett bärhjul på två, medan ett drivhjul oftast är för tungt att klara utan maskin.
Sen tillkommer ju oftast regn, mörker, lera, kallt, hunger osv som gör det hela lite lustigare.